23 کاربرد مایع ظرفشویی از روشن کردن رنگ مو تا براق کردن جواهرات

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، کاربردهای مایع ظرفشویی تنها به شستشوی ظروف و انواع قابلمه خلاصه نمی گردد و مصارف باورنکردنی دیگری نیز دارد. درواقع مایع ظرفشویی یکی از برترین انواع شوینده است که می توانید از آن برای تمیز کردن سطوح شیشه ای، پارچه و لوازمی به جز ظروف آشپزخانه نیز بهره ببرید. آیا تا به حال چیزی در خصوص شستن لباس با مایع ظرفشویی شنیده اید و یا چیزی در خصوص کاربرد شگفت انگیز مایع ظرفشویی برای تمیز کردن زیورآلات می دانید؟ در این مقاله از سرویس در می توانید با کاربردهای متنوع مایع ظرفشویی در خانه داری و نظافت منزل آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص کاربردهای عالی مایع ظرفشویی پاسخ خواهیم داد.

23 کاربرد مایع ظرفشویی از روشن کردن رنگ مو تا براق کردن جواهرات

با جالب ترین کاربردهای مایع ظرفشویی آشنا شوید

اگر فکر می کنید مایع ظرفشویی تنها به درد تمیز کردن ظرف و انواع قابلمه می خورد و هیچ کاربرد دیگری ندارد، سخت در اشتباه هستید. مایع ظرفشویی یک شوینده ملایم برای تمیز کردن سطوح و انواع پارچه است که می توانید از آن به جای شوینده های شیمیایی قوی بهره ببرید.

مایع ظرفشویی به خوبی چربی ها را در خود حل می نماید که آسیب بسیار کمتری به بافت پارچه وارد می نماید. البته به شرطی که از برندهای معتبر و شناخته شده مایع ظرفشویی بهره ببرید. شما می توانید انواع از برندهای معتبر بازار را به هر روشی که دوست دارید و به صورت اینترنتی، حضوری و آنلاین از فروشگاه های تهیه کنید.

در ادامه می توانید با کاربردهای متفاوت مایع ظرفشویی در نظافت و خانه داری آشنا شوید.

1- از بین بردن لک چربی از روی لباس

از بین بردن لک چربی از روی لباس یکی از جالب ترین کاربردهای مایع ظرفشویی است. مایع ظرفشویی می تواند سخت ترین چربی ها و لکه های روغنی را از بین ببرد و از همین رو برترین شوینده برای از بین بردن لکه چربی از روی لباس است.

از طرف دیگر مایع لباسشویی یک شوینده ملایم است و آسیب کمتری به لباس شما وارد می نماید. برای این کار می توانید اندازهی از مایع ظرفشویی را روی لکه لباس بریزید. یک شب تا صبح صبر کنید و سپس محل لکه را بشویید و تمیز کنید.

بیشتر بخوانید: روش های از بین بردن انواع لکه از روی لباس

2- تمیز کردن کف آشپزخانه با مایع ظرفشویی

یک کاربرد جالب مایع ظرفشویی استفاده از آن به عنوان شوینده کف آشپزخانه است. اگر لکه چربی روی کف آشپزخانه تان ایجاد شده، برترین روش برای تمیز کردن آن استفاده از اندازهی مایع ظرفشویی است.

برای این کار باید اندازهی مایع ظرفشویی و آب را با هم ترکیب کنید و سپس کف آن را روی سرامیک بریزید و کل کفپوش آشپزخانه را با تی یا یک برس نرم تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که این روش برای تمیز کردن کفپوش های چوبی مناسب نیست.

3- شستن میز و صندلی پلاستیکی

اگر در خانه میز و صندلی پلاستیکی دارید و ظاهر آن کثیف و پر از لکه شده است، بهتر است در یک ظرف اندازهی مایه ظرفشویی را با آب گرم ترکیب کنید. سپس با یاری یک اسکاچ نرم میز و صندلی ها را بشویید و در نهایت با آب فراوان آبکشی کنید. این شیوه برای تمیز کردن میز و صندلی هایی که شستشوی آن ها با آب مسئله ای ندارد، روش بسیار مناسبی است.

4- درخشان کردن جواهرات از کاربردهای متفاوت مایع ظرفشویی

یکی از کاربردهای مایع ظرفشویی و افزایش درخشندگی جواهرات طلا است. برای این کار باید در یک ظرف اندازهی مایع ظرفشویی را با آب گازدار ترکیب کنید. سپس جواهرات و زیورآلات طلای خودتان را برای مدت 5 دقیقه داخل این ترکیب قرار دهید.

در نهایت جواهرات را از ترکیب آب و کف خارج کنید و با یک برس کوچک نرم یا یک مسواک لکه های به جای مانده را تمیز کنید تا جواهراتتان کاملاً براق و زیبا گردد.

5- تمیز کردن برس و شانه با مایع ظرفشویی

یک کاربرد بی نظیر مایع ظرفشویی استفاده از آن برای شستن شانه و برس است. برای این کار باید در یک ظرف چند قطره مایع ظرفشویی را با آب گرم ترکیب کنید. سپس برس ها و شانه ها را داخل این ظرف قرار دهید تا تمام چربی ها و آلودگی های آن ها از بین برود.

6- مایع ظرفشویی؛ برترین شوینده برای شستن لباس ها با دست

مایع ظرفشویی یک شوینده ملایم است که برای شستشوی لباس ها نیز بسیار مناسب است. شستن لباس با مایع ظرفشویی موجب می گردد تا به پوست دست های شما آسیب کمتری وارد گردد و از طرفی آلودگی ها را از روی لباس تمیز می نماید.

اگر بافت لباس شما بسیار ظریف است که نباید با ماشین لباسشویی شسته گردد، بهتر است آن را با دست و با یاری اندازهی مایع ظرفشویی بشویید. برای این کار باید یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با آب ولرم ترکیب کنید و سپس لباس را به آرامی با این ترکیب بشویید و در نهایت آبکشی کنید.

7- از بین بردن لکه روی فرش با مایع ظرفشویی

یکی دیگر از کاربردهای متفاوت مایع ظرفشویی از بین بردن لکه فرش است. برای با مایع ظرفشویی باید در یک ظرف یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با 2 فنجان آب گرم ترکیب کنید. سپس این ترکیب را هم بزنید تا کف کند.

حال با این محلول و با یاری یک اسفنج آغاز به پاک کردن فرش کنید. در خاتمه با استفاده از یک اسفنج تمیز و اندازهی آب سرد کف روی فرش را تمیز کنید و تا چند ساعت روی فرش راه نروید تا کاملاً خشک گردد. این روش به خصوص برای از بین بردن لکه چربی روی فرش بسیار مؤثر است.

8- پاک کردن کابینت آشپزخانه از کاربردهای مایع ظرفشویی

برای می توانید چند قطره مایع ظرفشویی را با آب گرم ترکیب کنید و داخل یک شیشه اسپری دار بریزید. سپس اندازهی از این محلول را روی کابینت اسپری کنید و با یک اسفنج نرم کابینت را پاک کنید و در نهایت خشک نمایید. با این روش تمام لکه های چربی و آلودگی از سطح کابینت تمیز می گردد.

9- تمیز کردن کف و دیواره حمام و سرویس بهداشتی

یکی دیگر از کاربردهای متنوع مایع ظرفشویی استفاده از آن برای شستن حمام و سرویس بهداشتی است. برای این کار باید 2 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را به یک سطل آب گرم اضافه کنید. سپس می توانید با این ترکیب و یک فرچه مناسب، کل کاشی های حمام و سرویس بهداشتی را تمیز کنید و برق بیندازید.

10- نابود کردن مگس میوه

یکی دیگر از جالب ترین کاربردهای مایع ظرفشویی نابود کردن مگس میوه است. برای از بین بردن مگس های میوه می توانید 3 قطره مایع ظرفشویی را به یک کاسه سرکه اضافه کنید. با این روش همه حشرات به سمت ظرف شما جذب می گردد و سپس در ظرف غرق می شوند و از بین می روند.

11- تمیز کردن آینه و شیشه با مایع ظرفشویی

برای تمیز کردن سطوح شیشه ای و برق انداختن آینه هیچ چیزی نمی تواند بهتر از اندازهی مایع ظرفشویی عمل کند. برای این کار باید اندازهی مایع ظرفشویی را با آب ترکیب کنید تا کف کند. سپس با یاری یک ابر آغشته به این ترکیب، سطوح شیشه ای و سطح آینه را تمیز کنید.

می توانید ترکیب مایع ظرفشویی و آب را داخل یک شیشه اسپری دار بریزید و از آن به جای اسپری شیشه پاک کن برای تمیز کردن شیشه ها بهره ببرید. به خاطر داشته باشید که بعد از شستن شیشه و آینه حتماً از پارچه میکروفیبر برای خشک کردن سطح شیشه یا آینه بهره ببرید.

12- تمیز کردن فیلتر کولر و هود

یکی از برترین کاربردهای مایع ظرفشویی این است که به راحتی چربی و آلودگی را در خود حل می نماید و یک گزینه فوق العاده برای تمیز کردن انواع فیلتر کولر و هود آشپزخانه است. برای و فیلتر کولر باید در یک ظرف ترکیبی از آب گرم و اندازهی مایع ظرفشویی را آماده کنید. سپس با یاری یک مسواک یا برس کوچک آغاز به تمیز کردن فیلترها کنید.

13- تمیز کردن سطوح استیل با مایع ظرفشویی

برای پاک کردن سطوح استیل احتیاج نیست هزینه کنید و یک تمیز کننده مخصوص بخرید، می توانید با یاری اندازهی آب و مایع ظرفشویی سطوح استیل ضد زنگ را به راحتی تمیز کنید و هر گونه آلودگی و چربی روی این سطوح را پاک کنید.

به خاطر داشته باشید که بعد از تمیز کردن سطوح استیل با این روش، حتماً آن را با استفاده از پارچه میکروفیبر پاک کنید تا کاملاً براق گردد.

14- خلاص شدن از شر صدای لولای درب

اگر درب خانه یا یکی از درب های کابینت در زمان باز و بسته شدن صدا می دهد، می توانید چند قطره مایع ظرفشویی روی لولا بریزید و چند بار درب را باز و بسته کنید. این کار ساده ترین و کم هزینه ترین روش برای از بین بردن سر و صدای اضافی درب است.

15- روشن کردن موها با مایع ظرفشویی

اگر از رنگ موهایتان خسته شده اید و یا در پی راهی برای روشن کردن موهایتان هستید، استفاده از مایع ظرفشویی می تواند به شما یاری کند. برای این کار باید چند قطره مایع ظرفشویی با شامپو ترکیب کنید و برای شستن موها بهره ببرید. این کار موجب می گردد تا بعد از چند بار تکرار، رنگ موهای شما اندازهی روشن تر گردد.

16- جلوگیری از مه آلود شدن عینک

برای جلوگیری از مه آلود شده عینک طبی یا خودتان می توانید یک قطره مایع ظرفشویی را روی شیشه عینک بمالید و خوب پخش کنید. هیچ احتیاجی به آبکشی و یا پاک کردن مایع ظرفشویی نیست. با این کار دیگر روی سطح شیشه عینک شما بخار و مه ایجاد نمی گردد.

17- از بین بردن علف هرز با مایع ظرفشویی

یک کاربرد بی نظیر مایع ظرفشویی از بین بردن علف های هرز داخل گلدان یا باغچه است. برای این کار می توانید به جای استفاده از مواد شیمیایی مضر یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی را با یک فنجان نمک و 1 لیتر سرکه سفید ترکیب کنید. مواد را داخل یک شیشه اسپری دار بریزید و مستقیماً روی علف های هرز اسپری کنید تا از بین بروند.

18- درست کردن کیسه یخ با مایع ظرفشویی

برای خنک کردن بخشی از بدن و یا سرد نگه داشتن مواد غذایی می توانید به جای کیسه آب یخ از کیسه های حاوی مایع ظرفشویی بهره ببرید. برای این کار باید مایع ظرفشویی را داخل کیسه بریزید و در فریزر قرار دهید. مایع ظرفشویی دیرتر از آب ذوب می گردد و برای مدت طولانی تری حالت انجماد خود را حفظ می نماید.

19- مایع ظرفشویی میوه ها را ضدعفونی می نماید

برای از بین بردن سموم و ضدعفونی انواع میوه می توانید سینک را پر از آب کنید. سپس چند قطره مایع ظرفشویی را با سرکه ترکیب کنید و میوه ها را داخل این ترکیب قرار دهید. استفاده از مایع ظرفشویی با سرکه هم آلودگی های سطح میوه را از بین می برد و هم موجب درخشندگی و براق شدن میوه ها می گردد.

برای خرید انواع به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

20- تمیز کردن لاستیک ماشین با مایع ظرفشویی

یکی دیگر از کاربردهای مایع ظرفشویی استفاده از آن برای تمیز کردن لاستیک ماشین است. برای این کار می توانید در یک ظرف اندازهی آب گرم را با مایع ظرفشویی ترکیب کنید. سپس با استفاده از یک فرچه و این ترکیب همه آلودگی ها و گل و لای روی لاستیک ماشین را تمیز کنید.

21- از بین بردن لکه های روغن کف پارکینگ

هیچ چیز بهتر از مایع ظرفشویی نمی تواند لکه های روغنی را در خود حل نماید. برای از بین بردن لک روغن کف پارکینگ می توانید اندازهی جوش شیرین روی آن بریزید. بعد از چند دقیقه چند قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید و با یک فرچه آغاز به تمیز کردن لکه کنید.

اجازه دهید این ترکیب برای چند ساعت روی لکه بماند و سپس کف پارکینگ را با آب گرم بشویید. را هم می توانید به صورت حضوری، اینترنتی و تلفنی از فروشگاه های زنجیره ای بخرید.

22- تمیز کردن برگ گیاهان

برای تمیز کردن برگ گیاهان و جلوگیری از آفت زدگی آن ها می توانید چند قطره مایع ظرفشویی را با آب ترکیب کنید و آن را داخل یک شیشه اسپری دار بریزید. سپس از این اسپری برای تمیز کردن برگ گیاهان و دور کردن حشرات و مگس های ریز اطراف گیاه بهره ببرید.

23- شستن لباس مشکی با مایع ظرفشویی

یک کاربرد مایع ظرفشویی است. برای جلوگیری از بور شدن لباس های مشکی می توانید اندازهی مایع ظرفشویی و سرکه را ترکیب کنید و سپس لباس مشکی خود را برای نیم ساعت داخل این ترکیب قرار دهید. در نهایت لباس را بشویید و با آب سرد آبکشی کنید.

سوالات متداول

آیا می توان از مایع ظرفشویی برای شستن مو و بدن استفاده کرد؟

شستن مو با مایع ظرفشویی یک روش فوق العاده برای شستن موها و بدن در کمپ و زمان هایی است که به شامپو و صابون دسترسی ندارید. اما به خاطر داشته باشید که این روش برای استفاده روزمره و همیشگی مناسب نیست و بهتر است تنها در مواقع خاص به کار گرفته گردد.

آیا شستن صورت با مایع ظرفشویی کار درستی است؟

اگر دوست ندارید پوستتان خشک و چروکیده گردد، بهتر است شستن صورت با مایع ظرفشویی را فراموش کنید و جز مواقعی ضروری و در نبود شوینده صورت به هیچ عنوان از این روش استفاده نکنید.

آیا می توان برای شستن لباس ها در ماشین لباسشویی از مایع ظرفشویی استفاده کرد؟

ریختن مایع ظرفشویی در لباسشویی به هیچ عنوان روش مناسبی نیست. زیرا مایع ظرفشویی کف بسیار زیادی دارد و ماشین لباسشویی قادر به تخلیه و شستشوی این اندازه کف نیست و این می تواند هم به ماشین و هم لباس شما آسیب وارد کند.

منابع: startsat60، goodhousekeeping، thespruce

منبع: افق کوروش
انتشار: 1 اسفند 1401 بروزرسانی: 1 اسفند 1401 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2394

به "23 کاربرد مایع ظرفشویی از روشن کردن رنگ مو تا براق کردن جواهرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "23 کاربرد مایع ظرفشویی از روشن کردن رنگ مو تا براق کردن جواهرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید