3200 سال پیش هم مرخصی می گرفتند

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، 3200 سال پیش هم مرخصی می گرفتنددر دنیا باستان شناسی و موزه های مملو از شگفتی، همیشه اثری وجود دارد که مخاطبان امروزی را متعجب می نماید. یکی از مطرح ترین موزه های دنیا، خانه کتیبه ای باستانی است که نام کارگرانی که حدود 3200 سال پیش در مصر باستان از محل کار خود مرخصی می گرفتند، را ثبت نموده است.

3200 سال پیش هم مرخصی می گرفتند

به گزارش ایسنا، به نظر می رسد حاضر نشدن در محل کار به علت ابتلا به بیماری، تاریخچه طولانی داشته باشد. با توجه به شواهد کشف شده، کارفرما های مصر باستان آمار روز هایی که کارمندان در محل کار خود حاضر نشده اند را روی یک کتیبه ثبت می کردند.

کتیبه ای در مجموعه موزه بریتانیا نگهداری می گردد که به 1250 پیش از میلاد تعلق دارد، این کتیبه نشان می دهد مصریان باستان چگونه بین شغل و زندگی روزمره تعادل ایجاد می کردند.

روی این کتیبه نام 40 کارمند نوشته شده است و در مقابل نام آن ها، تعداد روز هایی که در محل کار حاضر نشده اند با ذکر دلایلی، همانند ابتلا به بیماری و مسائل خانوادگی ثبت شده است.

این کتیبه نوعی اُستراکون است که با استفاده از سنگ آهک ساخته شده است و روی آن عبارت هایی با خط هیراتیکی با استفاده از جوهر سرخ و سیاه نوشته شده است.

در این کتیبه روز هایی که کارمندان در محل کار حضور نداشته اند با ذکر ماه و روز، به این شکل ماه چهارم زمستان، روز 24 نوشته شده است. در همین روز بود که کارگری به نام Pennub به علت این که مادرش بیمار شده بود در محل کار حضور نداشت.

سایر کارمندان به علت این که خودشان به بیماری مبتلا شده بودند در محل کار حضور نداشتند. یکی از کارمندان به نام Huynefer مدام به علت چشم درد مرخصی می گرفت و شخص دیگری به نام Seba نیز به علت این که عقرب او را نیش زده بود در محل کار حضور نداشت. بعضی از کارگران نیز برای حضور در مراسم مومیایی کردن اقوامشان در محل کار حاضر نشده بودند.

بعضی از دلایلی که برای حضور پیدا نکردن در محل کار روی این کتیبه نوشته شده است، برای محققان قابل توجه و برای مردم امروزی عجیب بوده است، مثل حضور نداشتن در محل کار به علت فرآوری کردن نوشیدنی یا عادت ماهانه فرزند و یا همسرشان.

در مجموع 24 خط در یک سمت و 21 خط در سمت دیگر کتیبه وجود دارد. در هر سمت کتیبه، نام 40 نفر نوشته شده است. تاریخ ها با جوهر سیاه به صورت افقی نوشته شده اند و بالای بیشتر تاریخ ها علت غیبت هر یک از افراد با رنگ قرمز تعیین شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 1 آذر 1401 بروزرسانی: 1 آذر 1401 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2350

به "3200 سال پیش هم مرخصی می گرفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3200 سال پیش هم مرخصی می گرفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید