آتش بس جدید میان آذربایجان و ارمنستان دوام نیاورد

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، جمهوری آذربایجان شنبه شب در بیانیه ای گفت این کشور و ارمنستان برای برقراری آتش بس انسانی جدید در منطقه قره باغ از بامداد امروز یکشنبه توافق نموده اند. این درحالی است که منابع از حمله مجدد به منطقه قره باغ به رغم اعلام آتش بس خبر می دهند.

آتش بس جدید میان آذربایجان و ارمنستان دوام نیاورد

با ما سفر کنید و با تور ارزان ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، وزارت خارجه ارمنستان نیز شنبه شب با صدور بیانیه ای مشابه این خبر را تایید و گفت که تصمیم برقراری آتش بس در راستای بیانیه مشترک روسای جمهور روسیه، آمریکا و فرانسه، بیانیه سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری در اروپا و همچنین بیانیه مسکو صادر شده است.

توافق برای آتش بس پس از آن صورت گرفت که دولت آذربایجان روز شنبه اظهار داشت حداقل 13 نفر در اثر حملات موشکی به گنجه، دومین شهر عظیم این کشور، از داخل خاک ارمنستان کشته شده و 52 تن دیگر زخمی شده اند.

دو طرف که یکدیگر را به آغاز موج جدید درگیری ها و شکستن توافق آتش بس و حمله به مناطق مسکونی و شهری متهم می نمایند، با میانجیگری دوباره روسیه بر سر آتش بس جدید توافق کردند.

این تصمیم توسط وزاری خارجه دو کشور آذربایجان و ارمنستان عصر شنبه و به دنبال گفتگوی تلفنی آن دو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام شد.

لاوروف در این تماس بر لزوم پایبندی به آتش بس تأکید کرد و گفت ضروری است آنها توافق قبلی را به طور جدی مراعات نمایند.

جمهوری آذربایجان ساعاتی پیش از توافق آتش بس جدید اعلام نموده بود در جنگ بر سر ناگورنو-قره باغ دست برتر را دارد و ارتش این کشور به پیشروی های قابل توجهی دست یافته و به دنبال بازپس گیری شهر جبرئیل، شهر فضولی و 7 روستای پیرامون آن را نیز از تصرف نیروهای ارمنی خارج نموده و کنترل آنها بدست گرفته است.

نقض آتش بس

این درحالی است که خبرگزاری فرانسه گزارش داد مرکز قره باغ شنبه شب با وجود گذشت چند ساعت از زمان مشخص شده برای اجرای آتش بس بمباران شد.

این خبرگزاری اظهار داشت صدای هفت انفجار شدید در این شهر شنیده شد و ساکنان به دنبال شنیده شدن صدای انفجار به زیرزمین ها پناه بردند.

به همین دلیل، ارمنستان، جمهوری آذربایجان را به نقض آتش بس انسان محبت آمیز در منطقه قره باغ متهم کرد.

یک سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان گفت که جمهوری آذربایجان آتش بس را فقط چهار دقیقه بعد از آغاز با آتش توپخانه و راکت نقض کرد.

جمهوری آذربایجان هنوز به این اتهام واکنشی نشان نداده است.

استقبال فرانسه

امانوئل ماکرون ، رئیس جمهور فرانسه نیز در بیانیه ای از توافق ارمنستان و آذربایجان برای آتش بس انسان محبت آمیز استقبال و بر احترام هر دو طرف به این آتش بس تأکید کرد.

در این بیانیه آمده است: این آتش بس باید بدون قید و شرط باشد و دو طرف باید کاملاً به آن پایبند باشند.

منبع: عصر ایران
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1380

به "آتش بس جدید میان آذربایجان و ارمنستان دوام نیاورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش بس جدید میان آذربایجان و ارمنستان دوام نیاورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید