ادامه اختلافات درباره چگونگی تقسیم پناهندگان در اتحادیه اروپا

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، یک روزنامه آلمانی از ادامه تردیدها و اختلاف نظرهای اتحادیه اروپا به روی مسئله تقسیم عادلانه پناهندگان خبر داده است و امیدی به موفقیت دراین باره را پیش بینی نکرد.

ادامه اختلافات درباره چگونگی تقسیم پناهندگان در اتحادیه اروپا

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه زوددویچه سایتونگ در مطلبی این پرسش را بیان کرد که؛ آیا راهکاری برای پناهندگان نجات یافته از دریای مدیترانه در اتحادیه اروپا وجود خواهد داشت؟ قبل از برگزاری نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا تردیدهایی در این باره بین کشورهای اروپایی شکل گرفته است.

بعد از دیداری که در کشور مالت در این باره در ماه سپتامبر برگزار گردید هورست زیهوفر، وزیر کشور آلمان درباره حل این مسئله ابراز خوش بینی کرد. وی بر این عقیده است که حدود 12 تا 14 کشور عضو اتحادیه اروپا در یک مکانیسم اضطراری برای تقسیم پناهندگان نجات یافته از دریای مدیترانه مشارکت خواهند کرد.

زیهوفر می خواهد امروز (سه شنبه) در نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ یک بار دیگر برای توافقی که اخیراً بین کشورهای آلمان، فرانسه، مالت و ایتالیا شکل گرفت تبلیغ و حامیان بیشتری برای آن جمع کند.

چندی پیش کشور آلمان با کشورهای فرانسه، ایتالیا و مالت درباره یک راهکار موقتی برای تقسیم پناهندگان نجات یافته از دریای مدیترانه توافق کردند.

البته در بروکسل به ندرت کسی اعتقاد دارد که زیهوفر در این راستا پیروز خواهد بود. یک دیپلمات اتحادیه اروپا در این باره گفته است که به ندرت بیش از تعداد معدودی کشور در این طرح اضطراری شرکت خواهند کرد.

دلایل تردیدهای کشورهای اروپایی در این باره مختلف است. در این میان به خصوص کشورهای حاشیه دریای مدیترانه خواهان مشارکت همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روند تقسیم پناهندگان هستند، به همین دلیل کشورهای یونان، قبرس و بلغارستان می خواهند در نشست روز سه شنبه یک بیانیه اختصاصی را در این باره ارائه دهند.

در این بیانیه آمده است که اگرچه همه آنالیز ها حکایت از افزایش ورود مهاجران به راستا دریای مدیترانه دارد، اما نگرانی ها و مسائل این راستا کاملاً مورد توجه قرار نگرفته است.

این سه کشور عضو اتحادیه اروپا که به شدت تحت تأثیر هجوم بالای پناهندگان قرار دارند در این بیانیه خواهان یک مکانیسم عادلانه تقسیم پناهندگان روی همه کشورهای عضو این اتحادیه و حمایت از کشورهایی شدند که بیش از همه از این هجوم پناهندگان آسیب می بینند.

اریک مارکواردت، از نمایندگان حزب سبز مجلس اروپا بر این عقیده است: کشورهای اصلی تحت فشار پناهندگان اسپانیا و یونان هستند که برای آن ها هیچ راهکاری یافت نشده است، پس ما متوجه می شویم که در اینجا بیشتر مسئله سیاست های سمبولیک مطرح است تا راهکاری برای این شرایط اضطراری.

هنوز بسیاری کشورهای اروپایی در این باره موضع گیری ننموده اند و می خواهند تنها زمانی در این راستا همکاری نمایند که دیگر کشورها هم به اندازه کافی برای این منظور اعلام آمادگی نمایند. اما تا به حال هیچ کشور اروپایی تعهد خود نسبت به این توافق را اعلام ننموده است. بعضی ناظران این احتمال را می دهند که شرایط هیچ تغییری نکند.

تغییر دولت در ایتالیا هم در این راستا تأثیر گذاشته است که بعضی کشورهای اروپایی نسبت به چند ماه قبل احساس فشار کمتری نمایند تا در این راستا کاری انجام دهند.

همچنین در برلین هم روز دوشنبه کوشش شد تا انتظارات از نشست روز سه شنبه را کاهش دهند تا از عصبانیت های بعد از آن اجتناب گردد.

یک سخنگوی وزارت کشور آلمان خاطرنشان کرد: هیچ کس نمی خواهد بر دیگر کشورهای اروپایی برای مشارکت سریع در این مکانیسم اضطراری تقسیم پناهندگان فشار وارد کند. در اینجا این مسئله مطرح است که تبلیغ کنیم و حمایت هایی را برای این منظور جلب کنیم.

زیهوفر اخیراً پیشنهاد داده است که آلمان می تواند از هر چهار پناهنده ای که به سواحل مالت و ایتالیا می آیند یکی را بپذیرد. البته اتحادیه احزاب متحد مسیحی انتقاد شدیدی به این طرح زیهوفر وارد نموده است.

به این ترتیب شانس پیروزیت نشست امروز وزرای کشور اتحادیه اروپا بسیار پایین است.

بر اساس اطلاعات سازمان ملل در راستا خطرناک دریای مدیترانه از اوایل امسال میلادی احتمالاً بیش از هزار پناهنده و مهاجر جان باخته اند.

سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل اخیراً خاطرنشان کرد که به این ترتیب سال 2019 برای ششمین سال متوالی سالی با بیش از هزار قربانی در دریای مدیترانه بوده است.

بر این اساس از سال 2014 در دریای مدیترانه حداقل 15 هزار مهاجر و پناهنده جان باخته اند که اکثر آن ها غرق شده اند.

اکثر مهاجران و پناهندگان وطن خود را به دلیل فقر و خشونت ترک می نمایند. آن ها اغلب از کشورهای آفریقایی و آسیایی به اروپا می آیند.

به این ترتیب گویا به نظر می رسد که مسئله تقسیم عادلانه پناهندگان در اتحادیه اروپا همچنان در سایه اختلافات این اتحادیه به صورت حل نشده باقی خواهد ماند.

اتحادیه اروپا سال هاست که درباره نحوه تقسیم پناهندگان نجات یافته از دریای مدیترانه اختلاف نظر دارد. علت اصلی آن این است که به دلیل مقاومت کشورهایی مانند لهستان و مجارستان تا به حال هیچ سیستمی برای تقسیم عادلانه پناهندگان در اتحادیه اروپا شکل نگرفته است.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 آبان 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 619

به "ادامه اختلافات درباره چگونگی تقسیم پناهندگان در اتحادیه اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه اختلافات درباره چگونگی تقسیم پناهندگان در اتحادیه اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید