تور ایتالیا: ایتالیایی ها از تخت جمشید حمایت می نمایند

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، حمایت ایتالیایی ها از تخت جمشید

ظاهرا قرار است تا پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی برای حفاظت و البته بازسازی تخت جمشید، با بازسازی گران ایتالیایی وارد همکاری گردد تا از این اثر تاریخی و پر ارزش تاریخی و جهانی بیشتر محافظت گردد. با جزییات این خبر همراه خبرنگاران باشید:

تور ایتالیا: ایتالیایی ها از تخت جمشید حمایت می نمایند

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

بحث بازسازی و حفاظت از آثار تاریخی در ایران و به خصوص تخت جمشید، بحث جدیدی نیست و چندین سال است که تیم های باستان شناس ایرانی با یاری تیم باستان شناس ایتالیایی در حال آنالیز و کاوش در شهر پارسه هستند. آن ها تا حالا مطالعات زیادی درباره این شهر انجام داده اند و کاوش های زیادی در این زمینه انجام دادند. در همین حال، دو ماه قبل بود که رییس دانشگاه هنر شیراز اطلاع داد که یک خیر ایتالیایی قرار است تا برای حفاظت از تخت جمشید، 250 هزار یورو یاری کند و این به معنای حمایت ایتالیایی ها از تخت جمشید است.

از طرف دیگر رییس پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی فرهنگی آقای احمدی هم خبر از مستند نگاری و حفاظت و بعلاوه بازسازی سازه های تاریخی تخت جمشید داده و قرار است تا در این فرایند با باستان شناسان ایتالیایی و تیم بازسازی این کشور همکاری نمایند.

رییس این پژوهشکده در این مورد گفته است که یادداشت تفاهمی که نشان از همکاری بین دو تیم ایرانی و ایتالیایی است، هم لحاظ شده است. در این فرایند قرار است تا تیم بازسازیگران بدون مرز ایتالیا با ایران همکاری داشته باشند. طبق این تفاهم نامه که بین دو تیم یادداشت شده است، داده ها کاملا پژوهش و گردآوری می شوند و بانک اطلاعاتی ای که درباره آثار تاریخی محوطه تخت جمشید وجود دارد هم غنی تر خواهد شد و توسعه پیدا خواهد نمود.

این یادداشت از پاییز سال جاری بین دو طرف برقرار شده است و تا 5 سال اعتبار دارد. یکی دیگر از موضوعاتی که در این تفاهم نامه قید شده است، آموزش پژوهشگران جوان در حفاظت و چاپ و انتشار آثار است.

در همین حال که تیم های باستان شناسی ایران و ایتالیا با هم همکاری می نمایند، یک خیر ایتالیایی مبلغ 250 هزار یورو را برای حفاظت تخت جمشید اهدا نموده است که این مبلغ، صرف کارهای حفاظتی تخت جمشید خواهد شد.

از تخت جمشید چه می دانید؟

به عنوان یک از پر ارزش ترین و تاریخی ترین آثار کشورمان ضروری است تا تخت جمشید را کامل بشناسیم، البته به احتمال زیاد همه تا حالا یک بار از این جاذبه گرانبها و دنیای تماشا نموده ایم.

تخت جمشید که به آن پارسه و پرسپولیس هم گفته می گردد، یکی از مهم ترین آثار تاریخی ایران و از پر گردشگرترین آثار ایران است که هر ساله میزبان دنیاگرد ها داخلی و خارجی بسیاری است. این مجموعه مشهور به دستور داریوش که یکی از پادشاهان هخامنشیان بوده است ساخته شده است. تخت جمشید در استان فارس و در 57 کیلومتری شهر شیراز قرار گرفته است، محوطه ای با 125 هزار متر مربع وسعت حتی بیشتر که در واقع برفراز صخره ای است. در واقع تخت جمشید بیشتر در محدوده مرو دشت قرار گرفته است تا شهر شیراز، این محوطه تاریخی در دامنه کوهی به نام کوه رحمت ساخته شده است. در این مجموعه کتیبه ها و سنگ نوشته هایی کشف شده است که نشان می دهد که نام اصلی این مجموعه پارسه بوده است و به همین علت به آن شهر پارسه هم می گویند.

ساخت بنای تخت جمشید حدود 2500 سال قبل به دستور داریش بوده است و این بنا از بهترین بناهای تاریخی دنیا در تمام تاریخ است. جالب است بداید که طبق آنالیز ها و کند و کاو هایی که دانشمندان و باسان شناسان در این محوطه انجام داده اند و با آنالیز کتیبه ها و… هر آنچه که از آن دوران به جای مانده است، توانسته اند متوجه شوند که همه افرادی که در ساخت تخت جمشید نقشی داشته اند هم حقوق می گرفته اند و هم در آن دوران بیمه بوده اند. در این خشت نوشته ها که از آن دوران برجای مانده و باستان شناسان آنالیز نموده اند، دیده شده که حتی زن ها هم در ساخت تخت جمشید یاری داده و نقش داشته اند.

بنای تخت جمشید در 2500 سال پیش و در سال 512 قبل از میلاد آغاز به ساخت شده است و ظاهرا 150 سال طول کشیده تا به اتمام برسد. این بنا به وسیله جانشینان این پادشاه هخامنشی بعدا تکمیل شده است و تمام معماران و سازندگان این مجموعه با ابهت و پرشکوه، ایرانی بوده اند، آن ها بنایی ساخته اند که در آن موقع نمونه و مانندی نداشته است و نه بعد از آن و تا به امروز نتوانسته مانندی داشته باشد.

مجموعه تخت جمشید دارای چندین بخش است که می توان به کاخ تخت جمشید، کاخ های کوچک اختصاصی، خزانه، پله ها ورودی و سکوها و… اشاره نمود.

منبع: الی گشت
انتشار: 2 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1401 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2202

به "تور ایتالیا: ایتالیایی ها از تخت جمشید حمایت می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ایتالیا: ایتالیایی ها از تخت جمشید حمایت می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید