این قسمت های میوه ها و سبزی ها را دور نریزید!

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، تهران (پانا) - پوست، هسته و برگ های میوه ها و سبزیجات همواره بد نیستند. هفت مورد از پوست و هسته میوه ها برای سلامتی مفید هستند.

این قسمت های میوه ها و سبزی ها را دور نریزید!

به گزارش ایرنا، میوه ها و سبزیجات در طول رشد در مقابل عناصر مختلفی قرار می گیرند و این باعث می شوند که مواد غذایی سودمند و منحصر بفردی در آن ها جمع گردد. که شامل موارد زیر است:

پوست مرکبات:

شاید هنوز ندانید که پوست مرکبات سرشار از مواد مغذی مخفی هستند. ویتامین سی موجود در پوست لیمو 5 برابر بیشتر از پوشت آن است ضمن این که پوست این میوه سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی ضروری مانند ریبوفلاوین، تیمینف نیاسین، فولات، ویتامین ب 5، ب6، ویتامین آ، کلسیم، آهن، پتاسیم، روی و منیزیم است. شما می توانید رنده شده پوست مرکبات را همراه با ماست، پنیر، و یا غلات، قهوه و چای میل کنید.

پوست موز:

پوست موز سرشار از تریپتوفان است و به تنظیم خلق و خو و بهتر شدن علائم افسردگی یاری می نماید. شما می توانید به خمیر کیک، کوکی ها و حتی سوپ ها پوست موز را اضافه کنید. حتی می توانید از پوست موز سرکه موز تهیه کنید و از آن به عنوان چاشنی سالاد و سبزیجات استفاده نمایید.

پوست هندوانه:

پوست این میوه حاوی سیترولینین؛ اسید آمینه ای است که در بدن به آرژنین تبدیل می گردد و به بهبود گردش خون، افزایش جریان خون، بهبود سلامت قلب، افزایش ایمنی بدن و کاهش خستگی عضلانی یاری می نماید.

ساقه های بروکلی:

ساقه های این سبزی تیره رنگ حاوی سولفوران است؛ یک آینده اکسیدان فیتوشیمیایی که دارای خواص ضد التهابی بوده و از سلول ها در برابر آسیب های دی ان آ محافظت می نماید، سلول های سرطانی را غیر فعال نموده و به جلوگیری از تشکیل تومور می پردازد.

هسته آناناس:

انواع ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن، در این قسمت از آناناس پنهان شده اند. هسته آناناس حاوی بروملین است؛ آنزیم هضم نماینده پروتئین که دارای خواص ضد التهابی بوده و می تواند التهاب بینی و سینوس ها را کاهش دهد.

بعلاوه این ماده، کاهش دهنده درد های ناشی از آرتروز و درد های عضلانی است. بروملین دارای خواص ضد انعقادی نیز بوده و به جلوگیری از لخته شدن خون یاری می نماید.

برگ های هویج:

بیشتر از خود هویج، برگ هایش پر از کلروفیل هستند. این ماده به گیاه رنگدانه سبز می دهد. کلروفیل منبعی غنی از منیزیم است و فشار خون را تنظیم می نماید و به قوی شدن استخوان ها و عضلات یاری می نماید.

پتاسیم زیادی در آن وجود دارد که فشار خون را کم می نماید و سوخت و ساز بدن را بهبود می دهد. بعلاوه از پوکی استخوان پیشگیری می نماید.

حتی یک تحقیق ثابت نموده است که افرادی که در خطر بیماری قلبی هستند افرادی هستند که پتاسیم بسیار کمی دریافت می نمایند. برگ هویج منبعی غنی از ویتامین کا هم هست که در خود هویج وجود ندارد و برای سلامت استخوان بسیار مهم است.

پوست پیاز:

پوست های قهوه ای و کاغذ مانند پیاز و لایه های بیرونی سفت آن، منبعی سرشار از ترکیبات فنولی فیبر نامحلول از جمله کوئرسیتین و فلاوونوئید های دیگر هستند.

فیبر موجود در پوست پیاز، ریسک بیماری های قلبی عروقی، مسائل گوارشی روده ای، سرطان روده بزرگ، دیابت نوع دوم و اضافه وزن را کاهش می دهد. ترکیبات فنولی به پیشگیری از بیماری های شریانی یاری می نمایند و دارای خواص ضدسرطانی هستند.

برگ کرفس:

این برگ ها پنج برابر بیشتر از ساقه ها منیزیم و کلسیم دارند. منیزیم برای بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی در بدن از جمله متابولیسم انرژی و سنتز پروتئین ضروری است.

کلسیم که به بهبود سلامتی استخوان معروف است به انقباض و انبساط عضلات و رگ های خونی هم یاری می نماید و هورمون های لازم برای کارکرد های بیولوژیکی اولیه را ترشح می نماید و سرعت انتقال پیغام به مغز را تسریع می نماید. از همه این ها گذشته، برگ های کرفس سرشار از آنتی اکسیدان و ترکیبات ضدالتهابی از جمله ویتامین ث و فنول ها هستند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 تیر 1401 بروزرسانی: 2 تیر 1401 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2256

به "این قسمت های میوه ها و سبزی ها را دور نریزید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این قسمت های میوه ها و سبزی ها را دور نریزید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید