10 روش خانگی جلوگیری از عرق کردن بدن و زیر بغل

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، چطور از عرق کردن بدن و زیر بغل جلوگیری کنیم؟ اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که عرق کردن زیاد باعث آزارتان می گردد، احتمالا روش های مختلفی را برای جلوگیری از عرق کردن امتحان نموده اید. اگر تا به امروز نتوانسته اید درمان قطعی برای این مشکل پیدا کنید، به این معنی نیست که چاره ای وجود ندارد. البته در بعضی موارد، افرادی که بیش از حد عرق می نمایند، ممکن است به یک بیماری به نام اختلال هیپرهیدروزیس یا هایپر هیدوزیس مبتلا شوند که به وسیله پزشک تشخیص داده شده و درمان می گردد. هایپرهیدروزیس شامل تعریق زیاد در تمام بدن است. در هر صورت چندین روش درمان طبیعی بدون نسخه و به روش خانگی وجود دارد که می تواند تعریق اضافی بدن را کاهش داده یا از بین ببرد. ما در این مقاله از سرویس در به آنالیز روش های خانگی جلوگیری از عرق کردن شدید بدن می پردازیم.

10 روش خانگی جلوگیری از عرق کردن بدن و زیر بغل

دلیل تعریق زیاد چیست؟

تعریق بیش از حد زمانی اتفاق می افتد که اعصاب، سیگنال هایی را به غدد عرق می فرستند بدون اینکه در اثر گرما یا فشار فیزیکی تحریک شده باشند. تحقیقات نشان می دهند که هایپرهیدروزیس ممکن است در بعضی افراد ارثی باشد اما ژنی که باعث این بیماری یا اختلال سلامتی می گردد، به طور قطعی شناسایی و تشخیص داده نشده است.

بعضی از شرایط پزشکی هم باعث تعریق بیش از حد می شوند که بعضی از آنها عبارتند از بیماری قلبی، یائسگی، سکته مغزی، پرکاری تیروئید، سرطان و غیره. تعریق بیش از حد بعلاوه می تواند حاصل عوارض جانبی چندین دارو باشد.

روش های جلوگیری از عرق کردن بدن و زیر بغل

1- از ضد تعریق های موضعی بهره ببرید

اگر شما هم از لکه های عرق روی پیراهن خود خسته شده اید، سعی کنید دئودورانت استانداردتان را کنار بگذارید و به سمت استفاده از کرم های ضد تعریق بروید. دئودورانت ها ممکن است بوی زیر بغل را از بین ببرند، اما برای جلوگیری از تعریق طراحی نشده است. در عین حال، انواع هم باکتری های ایجاد نماینده بو را از بین می برند و هم به طور فعال، غدد عرق را از فراوری عرق زیر بغل، بازمی دارند.

اگر کرم های ضد تعریق معمولی به خوبی روی بدنتان جواب نمی دهند، در پی ضد تعریق های قوی تر با اندازه بیشتری از کلرید آلومینیوم، ماده فعال (حداقل 13 درصد) باشید. اگر باز هم جواب نداد، با پزشک خود در خصوص دریافت نسخه ضد تعریق قوی تر صحبت کنید.

روش استفاده صحیح از ضد تعریق ها برای جلوگیری از عرق زیر بغل:

*زیر بغل خود را اصلاح کنید چون مو می تواند مانع انجام کار ضد تعریق گردد. (با این حال، از زدن ضد تعریق بلافاصله بعد از اصلاح خودداری کنید. چون کرم ضد تعریق می تواند پوست تازه تراشیده شده شما را تحریک کند.)

*ضد تعریق را فقط روی پوست خشک و تمیز بمالید (آن را در قسمت های مختلف از جمله زیر بغل که از قبل عرق نموده یا در اثر دوش گرفتن مرطوب هستند، استفاده نکنید).

*از کرم ضد تعریق در شب، بعد از حمام کردن و زمانی که بدن شما خنک تر است، بهره ببرید. در این زمان ها اثر آن بیشتر خواهد بود.

*به کرم ضد تعریق زمان بدهید تا اثر خود را بگذارد. ممکن است تا 4 روز طول بکشد تا شما اثر کامل ضد تعریق را تجربه کنید.

2- برای جلوگیری از عرق کردن بین دوش گرفتن و لباس پوشیدن فاصله بیندازید

بعد از دوش گرفتن، چند دقیقه صبر کنید و بعد لباستان را بپوشید، مخصوصا اگر دوش آب گرم می گیرید یا در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنید. اجازه دادن به بدن برای خنک و خشک شدن قبل از پوشیدن لباس می تواند به جلوگیری از عرق کردن، بلافاصله بعد از حمام یاری کند.

3- چه غذاهایی باعث تشدید تعریق می شوند؟

آیا می دانید که رژیم غذایی شما می تواند بر اندازه تعریق بدنتان تأثیر بگذارد؟ بعضی از غذاها باعث می شوند بدن بیشتر عرق فراوری کند. اگر احساس می کنید بیش از حد عرق می کنید، کاهش یا حذف غذاهای تحریک نماینده عرق در رژیم غذایی می تواند یاری نماینده باشد.

غذاهایی با محتوای فیبر کم، سیستم گوارش شما را مجبور می نماید تا برای تجزیه مواد غذایی تان اضافه کاری کند. یک رژیم غذایی با سدیم بالا به این معنی است که بدن شما تمام آن نمک را به شکل ادرار و عرق اضافی سم زدایی می نماید. بعلاوه خوردن غذاهایی که چربی بالایی دارند، باعث می گردد که احساس گرمای درونی کنید چون بدنتان چربی را پردازش می نماید.

بعضی از غذاها و نوشیدنی هایی که می توانند باعث عرق کردن زیر بغل شوند؛ عبارتند از:

غذاهای فرآوری شده

نوشیدنی های الکلی

سیر و پیاز

غذاهای چرب

نوشیدنی های کافئین دار

غذاهای داغ و تند

4- چی بخوریم عرق نکنیم؟

فرقی نمی نماید که برای درمان عرق شدید سر و صورت دنبال راهکار اید یا از عرق زیر بغل خسته شده اید؛ در هر حال بعضی از غذاها می توانند اندازه عرق فراوری شده به وسیله بدن را کاهش دهند و غدد عرق بیش از حد فعال را در این فرآیند آرام نمایند. بعضی از خوراکی ها و مواد غذایی کاهش دهنده تعریق عبارتند از:

آب

غذاهای با محتوای کلسیم بالا (مثل لبنیات و پنیر)

انواع بادام ها

موز

کشک

سبزیجات و میوه های آبدار (مثل هندوانه، انگور، طالبی، کلم بروکلی، اسفناج، گل کلم، فلفل دلمه ای، بادمجان، کلم قرمز)

روغن زیتون

جو دوسر

سیب زمینی شیرین

5- بدنتان را هیدراته نگه دارید

نوشیدن آب زیاد و خوردن غذاهایی با محتوای آب بالا، می تواند بدن شما را خنک نگه دارد و از تعریق بیش از حد زیر بغل جلوگیری کند.

6- لباس های گشاد بپوشید

پوشیدن لباس های تنگ - به ویژه لباس هایی که در قسمت زیر بغل تنگ و چسبان هستند - می تواند باعث ایجاد لکه های زیر بغل روی پیراهن گردد. این لباس ها بعلاوه اندازه تعریق را افزایش می دهند. برای جلوگیری از عرق کردن بدن سعی کنید لباس هایی بپوشید که از الیاف پنبه ای و نخی در آن ها استفاده شده است و قابلیت تنفس دارند. پوشیدن لباس های گشاد باعث می گردد زیر بغل به خوبی خنک شده و از تعریق و لکه دار شدن لباس ها جلوگیری گردد.

7- کافئین را کنار بگذارید

کافئین باعث تحریک سیستم عصبی و افزایش تعریق می گردد. بعلاوه باعث می گردد فشار خون و ضربان قلب بالا برود. در نتیجه فعالیت غدد عرق هم به سرعت بالا می رود. بنابراین برای جلوگیری از تعریق بدن سعی کنید کافئین را به طور کامل کاهش دهید یا حذف کنید.

8- سیگار را ترک کنید

نیکوتینی که هنگام سیگار کشیدن مصرف می کنید، بسیار شبیه کافئین است و دمای بدن شما را افزایش می دهد، ضربان قلب شما را تندتر می نماید و باعث می گردد غدد عرق فعالیتشان بیشتر گردد. بنابراین، برای کاهش و جلوگیری از عرق کردن و بهبود سلامت کلی بدنتان، سیگار را ترک کنید.

9- داروهای گیاهی برای عرق نکردن بدن

برای اینکه با خوردن مواد غذایی و گیاهی بتوانید به جلوگیری از عرق کردن بدن یاری کنید، کافی است خوردن بعضی مواد غذایی مثل جوشانده مریم گلی، ، لیمو شیرین و را در برنامه غذایی تان قرار دهید. می توانید تفاله گوجه فرنگی را به مدت 15 دقیقه روی مناطقی که عرق می نمایند، قرار دهید.

از نیز می توانید به عنوان یک ماده شوینده بهره ببرید. سرکه را روی قسمتی از بدن که زیاد عرق می نماید بمالید و به مدت یک شب تا صبح آن را نشویید. صبح روز بعد، دوش بگیرید و بعد از آن، از دئودورانت یا ضد تعریق بهره ببرید.

10- تزریق بوتاکس یا جراحی

اگر روش های جلوگیری از عرق کردن بدون و عرق کردن زیر بغل به روش خانگی جواب نداد، ممکن است یک روش پزشکی مانند بیش از حد زیر بغل کارساز باشد.

تحقیقات نشان داده که تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل موثر است. بوتاکس یک نوروتوکسین است که متخصص پوست می تواند برای مسدود کردن ارتباط اعصاب سمپاتیک که باعث تعریق می گردد، تجویز کند. البته از آنجایی که اثرات تزریق بوتاکس به مرور از بین می رود، این روش باید بعد از مدتی تکرار گردد تا همچنان موثر بماند.

چندین گزینه جراحی برای درمان هایپرهیدروزیس وجود دارد که دو مورد از آنها سمپاتکتومی قفسه سینه و برداشتن غده عرق است. سمپاتکتومی توراسیک یک جراحی کم تهاجمی است که در آن جراح اعصاب سمپاتیک را قطع می نماید، بنابراین اعصاب نمی توانند سیگنال هایی را به غدد عرق ارسال نمایند.

در روش دیگر هم، غدد عرق را می توان به وسیله جراحی با تکنیک های مختلف جراحی از جمله برداشتن، کورتاژ و لیپوساکشن خارج کرد.

بیشتر بخوانید: روش های خانگی درمان عرق سوز شدن

سوالات متداول

عرق کردن سر نشانه چیست؟

تعریق می تواند در اقصی نقاط بدن رخ بدهد. در بعضی افراد عرق کردن در سر و صورت شایع تر است که به آن هایپرهیدروز جمجمه ای می گویند. در این مورد هم ممکن است با انجام روش های خانگی بتوانید تعریق سر و صورت را کنترل کنید، در غیر این صورت به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی برای جلوگیری از عرق کردن باید پزشک مراجعه کرد؟

اگر درمان های خانگی و بدون نسخه در خصوص شما مؤثر نیستند، به پزشک مراجعه کنید. در بعضی موارد، ممکن است برای جلوگیری از عرق کردن بدن به یک داروی ضد تعریق خاص احتیاج داشته باشید یا درمان هایی مانند تزریق بوتاکس برایتان تجویز گردد.

منبع: healthline

منبع: افق کوروش
انتشار: 31 تیر 1401 بروزرسانی: 31 تیر 1401 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2281

به "10 روش خانگی جلوگیری از عرق کردن بدن و زیر بغل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 روش خانگی جلوگیری از عرق کردن بدن و زیر بغل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید