ویلای مدرن کوچک: باغ اکبریه یک باغ جهانی در بیرجند

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، باغ و عمارت تاریخی اکبریه مجموعه ارزشمندی در شهر #بیرجند است که در لیست باغ های جهانی جای دارد و همانند زمرد سبز در کویر می درخشد.

ویلای مدرن کوچک: باغ اکبریه یک باغ جهانی در بیرجند

جهت دریافت خدمات ویلای مدرن کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

قدمت باغ اکبریه به بیش از یک قرن پیش بر می گردد زمانی که اکبریه روستایی در سه کیلومتری جنوب شرقی بیرجند بود.

حاکمان شهر بیرجند در آن دوران ها مقر حکومتی خود را در این باغ بنا نهادند و اکبریه پذیرای دوران افرادی چون امیر علم خان حشمت الملک، محمد ابراهیم خان شوکت الملک و اسدالله علم بوده است.

قنات اکبریه در قدیم مامور آبرسانی به این باغ عریض و طویل بوده که آب به وسیله کانال و لوله های زیرزمینی به استخر جنوبی عمارت وارد می گردد و پس از آن به وسیله جوی های سرپوشیده و از زیر عمارت به فضای باغ می رود.

نظام آبیاری، بهره مندی از هوای آزاد، نور و خاک در طراحی این مجموعه مانند دیگر باغ های ایرانی با برنامه ریزی بوده و آنچه در این باغ قابل تامل است، کاشت درختان کاج در راستا جوی ها بوده تا سایه آن مانعی بر تبخیر آب باشد.

این باغ اگرچه در شهر کویری بنا شده اما پایه های آن در بستر کوهستان باقران قرار گرفته است که از سه طرف با دیواره های خشتی محصور شده است.

یک شاخصه دیگر باغ اکبریه پیروی از اسلوب باغ ایرانی است، این را در طراحی چهارباغ می توان دید به طوری که با توجه به نظام هندسی موجود در کرت بندی، انطباق خیابان مرکزی بر محور تقارن کوشک و بنای سردر ورودی، دارای هندسه ای خالص و نظام مند و نشانگر یک نمونه برجسته باغ ایرانی است.

وجود انبوهی از درختان غیرمثمر همانند کاج با قدمتی بیش از 100 سال در کنار درختان مثمر نظیر پسته و انار، بعلاوه درختچه هایی مانند رز، گل محمدی و بوته ها و گل های فصلی، تنوع مطلوبی از گونه های گیاهی را پدید آورده است.

مهم ترین نکته شاخص در معماری باغ اکبریه و دیگر باغ های نظیر آن که در منطقه کویری خراسان جنوبی طراحی و احداث شده اند، نبوغ معمار در جدال با طبیعت ناسازگار بیابانی منطقه است.

این مهم استفاده بهینه از آب برای شادابی فضای سبز باغ، تعامل با محیط و منظره، تنوع و تکثر در عین وحدت و حفظ سبک و نوآوری، شناخت اقلیم و تطابق امکانات با نیازهای طبیعی در ایجاد بهشتی کوچک برای کویر را در پی داشته است.

بعلاوه در قسمت جنوبی این باغ شگفت انگیز عمارتی وجود دارد که در زمان امیرعلم خان حشمت الملک بنا شده و در 2 طبقه است که با دالان هایی بخش های مختلف آن به هم راه دارد.

اتاق های متعدد، شاه نشین، هشتی ها، حوض خانه، گنبدخانه (معروف به کلاه فرنگی) و اتاق آیینه از بخش های این عمارت تاریخی است و در ضلع جنوبی عمارت مرکزی حیاط اندرونی قرار گرفته است که حوض ذخیره آب باغ در آن ایجاد شده است.

به طور کلی مجموعه اکبریه دارای عناصر معماری نظیر سردر ورودی، عمارت، انبار، باغ، فضای بارانداز (اصطبل) مسجد، استخر و حصار است.

این مجموعه تا سال 1355 هجری شمسی در مالکیت خاندان علم بود ولی در این سال از سوی اسدالله علم برای احداث موزه، وقف آستان قدس رضوی شد.

بازسازی باغ اکبریه از سال 1372 با کاربری موزه شروع شد.

باغ اکبریه به همراه هشت باغ ایرانی سال 90 با شماره 009-1372 به اتفاق آرا در سی و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در لیست میراث جهانی به ثبت رسید.

هر سال شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی از این مجموعه تاریخی تماشا می نمایند و جزو چند اثر پربازدید خراسان جنوبی به ویژه در نوروز است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 19 اسفند 1400 بروزرسانی: 19 اسفند 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2166

به "ویلای مدرن کوچک: باغ اکبریه یک باغ جهانی در بیرجند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویلای مدرن کوچک: باغ اکبریه یک باغ جهانی در بیرجند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید