بندر چابهار در مناسبات تجاری بین المللی تاثیرگذار است
به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، کردی گفت: در طرح جامع لجستیک، بندر چابهار یکی از چهار منطقه لجستیک کشور است و این امر اهمیت راهبردی آن را بیشتر می کند.
به گزارش از ، عبدالرحیم کُردی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به لزوم ارتقای خدمات لجستیکی و حمل و نقلی در بندر چابهار گفت: سرمایه گذاران خارجی علاقه مند به حضور در بندر چابهار هستند و به دلیل ویژگی های استراتژیک این منطقه به خصوص در حوزه اقتصاد و امنیت، کسانی که قصد دارند با آسیای میانه کار کنند چاره ای ندارند که چابهار را در مناسبات و تعاملات تجاری خود در نظر بگیرند.
او اضافه نمود: اینکه چقدر بتوانیم با سرمایه گذاران هم افزایی ایجاد کنیم تا به اهداف اقتصادی مورد نظر برسیم، هنر دولت، سیاستمداران و مسوولان کشور است. فضایی در 2 دهه گذشته به وجود آمد و مناسبات به گونه ای پیش رفت که کشور ما کمترین سهم را از بازارهای جهانی داشت.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بر لزوم افزایش سهم ایران از ارزش اضافه نموده زنجیره حمل و نقل کالا و تجارت تاکید کرد و گفت: بسیار مهم است که ما از این فرصت اقتصادی به وجود آمده به درستی استفاده کنیم و این بار که شاهد تغییر آرایش از دریای خلیج فارس به دریای عمان هستیم، از فرصت های از دست رفته به نحو مطلوبی بهره بگیریم.
او اظهار داشت: مهم این است که چه سهمی را از اضافه نموده زنجیره حمل و نقل کالا داشته باشیم و این به سیاست ها و برنامه ها و آمادگی ما برای این موضوع بر می شود و باید حداکثر هم افزایی و همگرایی در درون کشور اتفاق بیفتد.
کردی ادامه داد: مهم ترین مسائلی که در راستای تحقق این استراتژی و راهبرد در چابهار اجرا شده توسعه زیر ساخت هاست. بندر با ظرفیتی به بهره برداری رسید و برای اینکه یکسان سازی قوانین و مقررات صورت بگیرد از سال گذشته جزو منطقه ها آزاد محسوب می شود و برای کسی که به نام سرمایه گذار می خواهد در این منطقه حضور داشته باشد یکسان سازی قوانین در راستای سهولت در تجارت امر مهمی محسوب می شود.
او تاکید کرد: در توسعه زیرساخت ها، زیرساخت های حمل ونقلی با سرعت خوبی پیش می رود. در طرح جامع لجستیک کشور بندر چابهار یکی از چهار منطقه لجستیک است و برنامه ریزی ها اجرا شده و طراحی صورت گرفته است تا بتواند پیوندهای لجستیکی و حمل ونقلی را به درستی اجرا کند.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: راه آهن پیشرفت خوبی در این منطقه داشته، ریل گذاری ها اجرا شده است، همچنین وزارت راه و شهرسازی برنامه مفصلی برای توسعه جاده ها در این شهر پیش بینی کرده است. طرح باند دوم جاده ها در قطعات مختلف بیش از 20 نقطه آغاز شده است و این اقدامات یعنی اینکه ما برای بهره برداری بهتر و بیشتر در منطقه چابهار آماده می شویم.
او با اشاره به اینکه منطقه آزاد چابهار از همان ابتدا هیچ مرز رسمی نداشت اما در طرح توسعه برای آن مرزهای زمینی، هوایی و دریایی پیش بینی شده است، اضافه نمود: اکنون منطقه آزاد چابهار همزمان زیرساخت های بندر، جاده، راه آهن و فرودگاه در محدوده منطقه آزاد را دارد و این بدان معناست که چابهار در سند لجستیک کشور به نام یکی از چهار شهر لجستیک نام شده و اکنون ظرفیت رقابت در عرصه بین المللی در کنار رقبایی که در همسایگی ما درحال برنامه ریزی هستند برای آن بوجود آمده است.
به اعتقاد مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نخستین و مهمترین شهر لجستیکی ایران چابهار است، چراکه در ورودی کشور واقع شده است و مرکز توزیعی برای همه هاب ها (شبکه ها)، شهرها و مراکز لجستیکی دیگر به تعداد می رود. به گفته او البته تمامی ایران ماهیت لجستیکی دارد
.ع
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان