برترین روش های شستن لباس زنگ زده در خانه

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، شستن زنگ زدگی روی لباس می تواند خیلی ناامید کننده باشد چون به نظر می آید که از بین نمی روند. اما باید بدانید که شستن لباس زنگ زده ترفندهای خاص خود را دارد و به راحتی می توانید به جنگ این لکه ها بروید. علت زنگ زدن لباس ها مختلف است اما ساده ترین علت آن شسته شدن لباس ها در ماشین لباسشویی همراه با یک قطعه فلز است. مثلا ممکن است فلز قسمت کمر شلوار شما در حین شست وشو زنگ بزند و روی لباس لکه ایجاد کند. گاهی هم فقط نوع آب منطقه زندگی شما باعث ایجاد لکه های زنگ زده روی لباس می گردد.

برترین روش های شستن لباس زنگ زده در خانه

در این مطلب از خبرنگاران مگ علاوه بر آنالیز دلایل زنگ زدن لباس، با برترین روش های شستن لباس زنگ زده در خانه هم آشنا می شوید.

چرا روی لباس لکه زنگ زده ایجاد می گردد؟

از شایع ترین دلایل ایجاد لکه زنگ زده روی لباس، مواد معدنی موجود در آب است. آلودگی آب شهر با آهن، کلسیم و منیزیم می تواند در ترکیب با کلر، باعث ایجاد لکه های زنگ زدگی روی لباس گردد. متاسفانه این مواد در زمان فیلتراسیون آب از بین نمی روند و مستقیم به خانه شما می رسند.

علت دیگر وجود زنگ زدگی در لوله های آب است. اگر خانه شما قدیمی است این احتمال بسیار قوی است چون لوله های فلزی قدیمی مطمئنا در طول زمان زنگ زده اند و جریان آب این زنگ زدگی را به سمت شیر آب راهنمایی می نماید. آخرین علت هم وجود فلز روی لباس است که می تواند با مواد شوینده واکنش نشان داده، روی لباس شما لکه ایجاد کند.

انواع لکه زنگ زدگی روی لباس

لکه زنگ زدگی از زنگ زدن فلزات به لباس ایجاد می گردد که معمولاً به صورت نقاط سیاه روی لباس دیده می گردد. شاید در نگاه اول همه لکه های زنگ زدگی روی لباس شبیه به هم باشند اما انواع متفاوتی دارند که در ادامه با آن ها و علت ایجادشان آشنا می شوید.

  • لکه زنگ زدگی از دکل های فلزی: این نوع لکه ها از تماس دکل های فلزی با لباس ایجاد می گردد و معمولاً به صورت خطوط یا نقاط سیاه روی لباس تکنسین های مخابرات، برق و هر کسی که با دکل های فلزی سر و کار دارد دیده می گردد.
  • لکه های زنگ زدگی از وسایل فلزی: این لکه ها معمولا در اثر مجاورت لباس در انباری با قطعات فلزی یا وجود قطعات فلزی مثل کمربند یا دکمه، در حین شست وشو، روی لباس ایجاد می گردد.
  • لکه زنگ زدگی از سوراخ های لباس: این نوع لکه ها از سوراخ هایی که به وسیله پانچ فلزی ایجاد شده اند روی لباس ایجاد می گردد و ممکن است به صورت نقاط سیاه یا سوراخ های کوچک روی لباس دیده گردد.
  • لکه زنگ زدگی ناشی از مواد معدنی داخل آب: این نوع از لکه ها به علت وجود آهن داخل آب و واکنش نشان دادن آن با مواد شوینده در حین شست وشو ایجاد می گردد.

پاک کردن لکه زنگ زدگی از روی لباس سخت نیست و مثل پاک کردن انواع لکه لباس یا پاک کردن لکه لوازم آرایشی از لباس ترفندهای خاص خود را دارد که در این مطلب قرار است با همه آن ها آشنا شوید.

5 راه آسان برای شستن لباس زنگ زده با مواد طبیعی

در این بخش قرار است یاد بگیریم لباس زنگ زده را چگونه تمیز کنیم. مواد لازم برای انجام کار در دسترس شما هستند و احتیاجی به کارهای سخت و پیچیده برای از بین بردن لکه ها وجود ندارد.

1. سرکه سفید

سرکه می تواند به خوبی لکه های زنگ زدگی را از روی پارچه پاک کند. کمی سرکه سفید روی لکه بریزید و اجازه دهید مدتی روی آن باقی بماند. بعد از حدود 10 دقیقه قسمت لکه شده پارچه را روی هم بمالید و سپس با آب خوب بشویید. این کار را تا زمان از بیبن رفتن لکه به صورت کامل تکرار کنید.

2. جوش شیرین

برای از بین بردن لکه های زنگ زدگی با یاری جوش شیرین باید اندازهی جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا یک محلول غلیظ داشته باشید. محلول را روی لکه بمالید و اجازه دهید یک ساعت به همان حالت بماند. سپس به آرامی پارچه قسمت لکه شده را روی هم بمالید تا لکه ها جدا شوند. حالا لباس را زیر جریان آب بشویید. اگر هنوز آثار لکه به جای مانده بود مجددا این کار را انجام دهید تا کاملا محو گردد.

3. خمیر دندان

یکی دیگر از راه های از بین بردن لکه زنگ زدگی از روی لباس، استفاده از خمیر دندان سفید است. خمیر دندان بدون رنگ را مستقیم روی لکه بزنید و اجازه بدهید یک روز باقی بماند. بعد از گذشت یک روز چند قطره آب روی قسمتی که خمیر دندان خشک شده است بریزید و پارچه را خیلی آرام روی هم بکشید. سپس قسمت لکه شده را با آب بشویید. این برترین و موثرترین روش برای شستن لباس زنگ زده است.

4. شیر

شیر می تواند سرسخت ترین لکه ها را از لباس پاک کند. برای این کار کافی است قسمت لکه شده را در شیر فرو ببرید و اجازه دهید چند ساعت همانجا خیس بخورد. سپس قسمت لکه شده پارچه را خیلی آرام روی هم بشید تا لکه پاک گردد. بعد از محو شدن لکه لباس را به روش معمولی و همیشگی بشویید. البته قبل از شستن لباس آنالیز کنید و ببینید آیا لکه به صورت کامل از بین رفته یا نه. اگر هنوز اثراتی از آن روی پارچه به جای مانده بود مجددا در شیر قرار دهید تا کاملا تمیز گردد و سپس شست وشو را شروع کنید.

5. آبلیمو

اسید موجود در آبلیمو می تواند به راحتی لکه های زنگ زدگی را از روی لباس پاک کند. فقط باید مراقب باشید که از آن برای تمیز کردن لباس های رنگی استفاده نکنید چون رنگ آن ها را از بین می برد. در حقیقت این روش برای از بین بردن زنگ زدن لباس سفید مناسب است. آب یک یا دو لیمو را بگیرید و یک پد پنبه ای را به آن آغشته کند.

سپس پد را روی لکه بزنید و آنقدر این کار را بکنید که تمام قسمت های لکه شده کاملا به آبلیمو آغشته شوند. لباس آغشته به آبلیمو را به مدت 15 تا 20 دقیقه زیر نور خورشید قرار دهید. بعد از گذشت زمان، پارچه قسمت لکه شده را روی هم بکشید تا لکه جدا گردد. سپس لباس را آبکشی نموده و به روش همیشگی بشویید.

2 روش برای شستن لباس زنگ زده با مواد شیمیایی

اگر دوست دارید بدانید بدون مواد طبیعی لباس زنگ زده را چگونه پاک کنیم، می توانید از مواد شیمیایی برای این کار بهره ببرید. در این بخش با 2 روش استفاده از مواد شیمیایی برای لکه بری آشنا می شوید.

1. آب داغ و مواد شوینده

برای لکه بری با یاری مواد شوینده می توانید به روش زیر عمل کنید:

  • درجه حرارت آب ماشین لباسشویی را روی بالاترین درجه مناسب برای پارچه لباس تنظیم کنید.
  • چهار برابر اندازه همیشگی مایع لباسشویی در مخزن شوینده بریزید و یک فنجان آب گرم هم به مخزن اضافه کنید.
  • برنامه شست وشو را تنظیم کنید تا لباس شسته گردد.
  • بعد از سرانجام شست وشو درِ ماشین لباسشویی را باز نکنید و اجازه بدهید 12 ساعت (یک شب تا صبح) در همان حالت باقی بماند.
  • بعد از گذشت زمان ذکر شده ماشین لباسشویی را روی برنامه آبکشی تنظیم کنید تا لباس آبکشی گردد.
  • حالا یک فنجان نرم کننده در مخزن شوینده بریزید و به روش معمولی و همیشگی یک بار دیگر لباس را بشویید.
  • لباس را در هوای آزاد آویزان کنید تا خشک گردد.

2. ضد زنگ

اگر لکه زنگ زدگی قدیمی است و با روش های قبلی از بین نمی رود می توانید از ضد زنگ های تجاری بهره ببرید. این محصولات اسیدی و قوی هستند و لکه های قدیمی و سرسخت زنگ زدگی را از بین ببرند. کمی از ضد زنگ روی لکه بزنید تا به سرعت لکه پاک گردد. سپس لباس را آبکشی کنید و به روش معمول بشویید.

از قلم نیاندازید که در زمان استفاده از این محصول حتما دستکش بپوشید چون حاوی اسید است و اگر با پوست شما تماس داشته باشد دچار سوختگی شیمیایی می شوید. استفاده از عینک و ماسک هم در زمان استفاده توصیه می گردد چون می تواند از صورت شما به خوبی محافظت کند. حتما ضروری است قبل از استفاده هم راهنمای روی بسته را بخوانید تا مسئله ای در حین استفاده پیش نیاید.

مرور کلی

شستن لباس زنگ زده اصلا کار سختی نیست، فقط احتیاج به کمی حوصله و دقت دارد. با چند ماده ساده و صرف کمی وقت تمام لکه ها از بین می روند. در این مطلب تمام روش های شستن لباس زنگ زده معرفی شده و توضیحات کامل درباره آن ها داده شده است.

منابع: news18, angelwater

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1403 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2490

به "برترین روش های شستن لباس زنگ زده در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین روش های شستن لباس زنگ زده در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید