بیشترین گلایه شهروندان تهرانی در چه مواردی است؟ ، سه موضوع پر تکرار تماس های تهرانی ها در سامانه 137 پلاس ، ثبت 12 هزار تماس در مورد سگ های ولگرد

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، رئیس سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی 137 پلاس در رابطه با سه موضوع اصلی پیام های شهروندان توضیح گفت: بحث لایروبی، نظافت و سر و صدای ناشی از ساخت و ساز سه موضوع اصلی تماس های شهروندان در حوزه اجرایی و خدمات شهری هستند.

بیشترین گلایه شهروندان تهرانی در چه مواردی است؟ ، سه موضوع پر تکرار تماس های تهرانی ها در سامانه 137 پلاس ، ثبت 12 هزار تماس در مورد سگ های ولگرد

خبرنگاران- لیلا شریف: سامانه 137 پلاس نزدیک به 6 ماه است که پس از ترکیب سامانه های 1888 و 137 ایجاد شد تا مسیر برای پیگیری مسائل شهروندان هموار شود. رضا ناصری رئیس سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی 137 پلاس در مصاحبه با خبرنگاران در رابطه با آمار ثبت شده در بازه زمانی 5 ماه نخست سال 1401 در این سامانه توضیح داد: نزدیک به 486 هزار پیام در رابطه با موضوعات خدمات و فوریت شهری دریافت شده که این آمار در رابطه با پیام های شکایت، انتقاد و پیشنهاد نیز به رقم 36 هزار و 500 پیام است.

*سامانه 137 پلاس روزانه تماس های قابل توجهی از جانب شهروندان را ثبت می کند، موضوعات مشترک در منطقه ها چیست؟

در بخش موضوعات اجرایی و فوریتی، بیشترین موضوع مربوط به پیام هایی مانند لایروبی، افتادن درخت ها و زباله است. در بحث شکایت نیز موضوعات شهرسازی، تخلفات ساختمانی و...بسیار مورد توجه هستند.

*سه موضوع اصلی پیام های مردمی در کل تهران چه موضوعاتی است؟

در مورد موضوعات اجرایی و خدمات شهری سه موضوع لایروبی جوی ها، نظافت معابر و آلودگی صوتی ناشی از ساخت و ساز وجود دارد. بحث سد معبر نیز یکی از موضوعات شایع است که تماس های متعددی را به خود اختصاص داده است چرا که ابزار مشخصی برای برخورد با این مشکل وجود ندارد.

*آمار تفکیک شده مباحثی که مطرح شد را دارید؟

در 5 ماه سال جاری نزدیک به 30 هزار پیام در رابطه با بحث لایروبی، 27 هزار پیام در مورد نظافت و 21 هزار پیام در رابطه با سر و صدای ساخت و ساز ثبت شده است که این چند مورد در دسته خدمات شهری و اجرایی قرار می گیرند. در حوزه شکایت ها نیز آمار به ما می گوید تأخیر اتوبوس های بخش خصوصی و عمومی در صدر قرار گرفته است و نزدیک 4 هزار و 600 در این رابطه ثبت شده است. کمبود تاکسی در مسیرهای خاص نیز هزار پیام است.

*بدون شک با توجه به تغییر فصول، ماهیت پیام ها تغییر می کند، در این رابطه آماری وجود دارد؟

در زمستان بیشتر موضوعات مربوط به درختان شکسته و آبگرفتگی است اما جمع آوری زباله در تابستان در صدر پیام ها قرار گرفته است، البته این پیام ها نیز در منطقه ها متفاوت هستند به عنوان مثال در زمستان بیشترین پیام لایروبی و برف روبی مربوط به منطقه یک است.

*میزان تماس در فصل های مختلف تغییر می کند؟

آمار تماس های ما خیلی متفاوت نمی شود. البته باید بگویم که ما پس از ادغام سامانه ها و افزایش تبلیغات شاهد رشد میزان تماس ها بودیم.

*منظورتان محدوده زمانی ایجاد سامانه 137 پلاس با بازه زمانی مشابه است؟

بله ! در 6 ماه ابتدای سال 1401 نسبت به بازه زمانی مشابه نزدیک به 10 درصد رشد پیام داشته ایم. در بستر فضای مجازی (روش های غیرتماس) نیز 21.5 درصد رشد داریم.

* اگر بخواهیم یک مقایسه کلی داشته باشیم، باید گفت که در 6 ماه شروع به کار 137 پلاس، چند پیام ثبت شده است؟

آمار ما مربوط به 5 ماه نخست سال 1401است و در این مدت نزدیک به 486 هزار پیام در رابطه با موضوعات خدمات و فوریت شهری دریافت شده است. شکایت، انتقاد و پیشنهاد نیز 36 هزار و 500 پیام است. این میزان در بازه زمانی مشابه سال گذشته در حوزه خدمات و فوریت شهری 475 هزار و 600 پیام و همچنین شکایت، انتقاد و پیشنهاد نزدیک به 30 هزار پیام ثبت شده بود.

در 5 ماه نخست سال 1400، 13 هزار پیام در بستر مجازی ثبت شد و این آمار در 5 ماه نخست 1401 به 17 هزار مورد رسید.

*در مدتی که 137 پلاس ایجاد شد، در چه موضوعی بیشترین پیام را داشتید و رکورد زدید؟

موضوعات خدمات شهری همیشه مورد توجه شهروندان است. ما به ترتیب معاونت ها به دسته بندی پیام ها پرداختیم. 95 درصد پیام های مردمی در موضوعات اجرایی مربوط به منطقه ها و نواحی و مباحث خدمات شهری است مانند شستشوی مخازن زباله، تله گذاری برای موش ها و جمع آوری زباله است.

*در رابطه با مباحث ترافیکی نیز پیام دریافت می کنید؟

یکی از بیشترین موضوعاتی که در حوزه نقدها دریافت می کنیم، مربوط به حمل و نقل و ترافیک است به عبارت دیگر مردم تماس می گیرند از تأخیر و کمبود اتوبوس و تاکسی گلایه می کنند. این موضوع در بحث شکایت و انتقاد مشابه است. در 5 ماهه ابتدای سال نیز نزدیک به 30 هزار ثبت شده است.

* شیوه پیگیری انتقادها و شکایت با مباحث اجرایی یکسان است؟

بستگی به نوع انتقادها دارد، محتوای انتقادها در در واحد پردازش بررسی می شود تا مسئول مربوطه مشخص شود.

*آیا این پیام ها از سوی مسئولان مربوطه مورد توجه قرار می گیرد؟

بله! به عنوان مثال بحث کمبود و تأخیر اتوبوس یکی از موضوعات اصلی شکایت های مردمی بود که به اتوبوسرانی منتقل شد. مطالبات مردمی بر تصمیم گیری مدیران شهری اثر دارد.

*چند درصد از تماس های مردمی با سامانه به نتیجه می رسد؟

به نتیجه رسیدن، معانی مختلف دارد یعنی مشخص شود که چند درصد کار امکان اجرایی دارد یا زمانبر است. حالا در پاسخ به این سئوال که از میزان پیام هایی که مشخص تکلیف شده اند چه میزان به نتیجه مورد انتظار ختم می شوند؟، باید گفت حدود 60 درصد اقدامات، انتظارات را برآورده می کند.

*یعنی شهروند از این میزان رضایت دارد؟

ما رضایت سنجی انجام نمی دهیم اما 60 درصد از 6 هزار تماس گرفته شده در روز، یک اتفاقی را رقم می زنند و از سوی شهروندان تأیید می شوند.

*40 درصد به جای مانده چه می شوند؟

بخشی مربوط به پیام هایی است که به دلیل نبود امکانات و اعتبار در شهرداری با اقدامی همراه نمی شوند اما باز هم منطقه ها و نواحی موظف به بیان دلایل عدم اقدام مانند مناسب نبودن فصل برای آسفالت هستند. بخش دیگری از این آمار نیز مربوط به موضوعاتی است که دستگاه دیگری به جز شهرداری متولی امر است.

*در رابطه با چند موضوع مانند پل های عابر پیاده، موش های شهری، سگ های ولگرد که در دسته دغدغه های شهروندان قرار می گیرند، آماری دارید؟

آمار قابل توجهی از تماس های شهروندان در رابطه با پل های عابر پیاده در سه ماهه آخر 1400 تا 2 ماه ابتدایی 1401 داشتیم و مردم نسبت به کار نکردن این پل ها گله داشتند. این گزارش ها به معاونت های تخصصی منتقل و مسئله تا حدودی رفع شد.

*چه میزان تماس گرفته شد؟

در 5 ماه ذکر شده (سه ماهه آخر 1400 تا 2 ماه ابتدایی 1401) بیش از هزار تماس داشتیم.

*در رابطه با سگ های ولگرد و موش ها چقدر تماس داشتید؟

5 ماه اول 1401 نزدیک به 10 هزار تماس در مورد موش های تهران ثبت شد که نسبت به بازه مشابه سال قبل کاهش یافت چرا که در 5 ماه نخست سال گذشته این آمار 15 هزار تماس بود. در مورد سگ های ولگرد هم 12 هزار پیام داشتیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 آبان 1401 بروزرسانی: 9 آبان 1401 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2342

به "بیشترین گلایه شهروندان تهرانی در چه مواردی است؟ ، سه موضوع پر تکرار تماس های تهرانی ها در سامانه 137 پلاس ، ثبت 12 هزار تماس در مورد سگ های ولگرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیشترین گلایه شهروندان تهرانی در چه مواردی است؟ ، سه موضوع پر تکرار تماس های تهرانی ها در سامانه 137 پلاس ، ثبت 12 هزار تماس در مورد سگ های ولگرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید