تلسکوپ جیمز وب طبق برنامه در سال 2021 به فضا پرتاب می گردد

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، تلسکوپ فضایی جیمز وب که در سال های اخیر با مسائل متعددی در بودجه و زمان بندی روبرو بوده طبق برنامه در مارس سال 2021 به فضا پرتاب خواهد شد.

تلسکوپ جیمز وب طبق برنامه در سال 2021 به فضا پرتاب می گردد

در چند سال گذشته بارها خبر به تعویق افتادن پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر شده است. با این حال و طبق اعلام بعضی از مسئولان ناسا در 235امین گردهماهی انجمن نجومی آمریکا در هاوایی، همان طور که در سال 2018 اعلام شد، این تلسکوپ در اوایل سال 2021 به فضا پرتاب خواهد شد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب با آینه ای به قطر 6/5 متر بدون شک می تواند منجر به تحولی بزرگ در اخترفیزیک و کیهان شناسی گردد. با این حال هنوز راهی نسبتا طولانی برای آماده کردن این رصدخانه برای پرتاب باقی مانده است.

بعضی از آزمایش های پیش از پرتاب تلسکوپ جیمز وب تا کنون به انجام رسیده اند. در مرحله بعد مهندسان این فضاپیما را در محیطی مشابه آن چه که در زمان پرتاب تجربه خواهد نمود قرار خواهند داد. پس از آن بار دیگر باید بعضی از آزمایش ها تکرار شوند تا سلامت تلسکوپ پس از قرارگیری در محیط مشابه پرتاب مورد تایید قرار بگیرد.

تلسکوپ جیمز وب شهریور سال جاری انتها به طور کامل سر هم شد و اکنون می توان گفت که رصدخانه جیمز وب شکل گرفته است. با این حال هنوز تعدادی از مراحل آماده سازی این رصدخانه برای پرتاب باقی مانده است.

از سوی دیگر و علاوه بر خود تلسکوپ، کارکنان پروژه جیمز وب نیز باید در سال 2020 آماده انجام ماموریت های خود شوند. تیم تلسکوپ جیمز وب در سال 2019 9 برنامه تمرین را در بخش های مختلف ماموریت انجام داد. کارکنان پروژه جیمز وب در سال 2020 چهارده تمرین مشابه دیگر را نیز انجام خواهند داد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب آسمان را در طول موج فروسرخ رصد خواهد نمود و این فرصت را به اخترشناسان می دهد تا پاسخ بعضی از مهم ترین سوالات در علم اخترشناسی را بیابند. جیمز وب قرار است در فاصله 1/5 میلیون کیلومتری از زمین مستقر گردد. بر خلاف تلسکوپ هابل که در مدار نزدیک به زمین قرار گرفته است و تا کنون چند ماموریت برای تعمیر آن اجرا شده، دسترسی به جیمز وب پس از قرارگیری در مدار دیگر امکان پذیر نیست. این مسئله اهمیت مقدمات پیش از پرتاب را تا حد زیادی افزایش می دهد. چرا که دیگر جایی برای اشتباه نیست.

تلسکوپ فضایی جیمز وب یکی از پرهزینه ترین پروژه های ناسا است. طبق تخمین های فعلی بودجه ای در حدود 9/7 میلیارد دلار برای این اجرایی کردن این طرح هزینه خواهد شد.

آنالیز جو سیارات فراخورشیدی و جست وجو برای یافتن نشانه های حیات در آن ها و آنالیز فرآیند شکل گیری اولین ستاره ها و کهکشان ها در عالم تعدادی از اهداف اصلی ماموریت تلسکوپ فضایی جیمز وب است.

عکس کاور: تصویری از آینه تلسکوپ جیمز وب.

Credit: NASA/Desiree Stover

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 905

به "تلسکوپ جیمز وب طبق برنامه در سال 2021 به فضا پرتاب می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ جیمز وب طبق برنامه در سال 2021 به فضا پرتاب می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید