حداکثر استفاده از سهمیه های مشترک ثبت جهانی

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عصر امروز دوشنبه 2 تیر 99 با تعدادی از نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ملاقات و گفت وگو کرد.

حداکثر استفاده از سهمیه های مشترک ثبت جهانی

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، دکتر علی اصغر مونسان در ملاقات با نماینده مردم اردکان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: سالی یک سهمیه برای ثبت جهانی داریم، با توجه به گستردگی آثار، مجبور هستیم تعدادی از پرونده ها را به شکل مشترک با سایر کشورها ثبت کنیم تا سهمیه باز گردد.

او اضافه نمود: آغاز به ثبت خطی پرونده ها مانند ثبت تمام کاروانسراهای کشور کردیم، تا همه در قالب یک پرونده به ثبت جهانی برسد. باید از سهمیه های مشترک حداکثر بهره را ببریم.

او توضیح داد: با توجه به تعدد آثار تاریخی و ثبت بیش از 34هزار اثر تاریخی، بودجه میراث فرهنگی تنها 200 میلیارد تومان است، به این منظور احتیاج است تا بودجه این وزارتخانه افزایش پیدا کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه نمود: در ابتدای دولت دوازدهم، بودجه وزارتخانه 700میلیارد تومان بود اما اکنون به 1400 میلیارد تومان رسیده است. بودجه دو برابر شده، اما کافی نیست.

جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی در اردکان

محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در ملاقات با دکتر مونسان گفت: در این شهر 38 کاروانسرا وجود دارد که از مهم ترین محل های استراحت کاروانیان و مسافران بین راهی به ویژه اردکان به شمال غرب کشور بوده است.

او اضافه نمود: با توجه به اینکه بافت تاریخی اردکان زنده است و بناهای تاریخی بسیاری را در خود جای داده، تقاضا داریم برای ثبت جهانی آن اقدام گردد.

دشتی اردکانی توضیح داد: این شهر با وسعت 24هزار کیلومتر مربع، دارای جاذبه های خاص گردشگری در مناطق مختلف عقدا، خرانق و بخش مرکزی است و نیز هفت بافت تاریخی آن قدمت زیادی دارد.

او اضافه نمود: طی سه ماهه اخیر با کوشش های رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردکان تعدادی از بناهای ارزشمندی که در حال تخریب بودند، با راه اندازی گروه جهادی متشکل از اقشار مختلف با کمترین هزینه حفظ و احیا شدند.

نماینده مردم اردکان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ادامه به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشنهاد ثبت جهانی چند کاروانسرای این شهر را داد و تقاضا کرد تا تسهیلات به واحدهای بوم گردی و هنرمندان صنایع دستی به ویژه زنان سرپرست خانوار اختصاص داده گردد.

با مشارکت شهرداری تعداد پرونده های ثبتی استان یزد زیاد شده است

سیدمصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد نیز در این نشست درباره طرح پردیسان اردکان گفت: مدت 15 سال است این طرح معطل مانده و به دنبال سرمایه گذار هستیم.

او اضافه نمود: با مشارکت شهرداری ها تعداد پرونده های ثبتی استان یزد زیاد شده و قرار است در دفتر ثبت آثار چند جلسه برای ثبت ملی این آثار برگزار گردد. همچنین برای ثبت جهانی بادگیرهای یزد پرونده تهیه نموده ایم.

منبع: میراث آریا
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1252

به "حداکثر استفاده از سهمیه های مشترک ثبت جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حداکثر استفاده از سهمیه های مشترک ثبت جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید