ده سالگی بی تی اس: سوپرفن ها به سئول می روند

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، ده سال از تاسیس گروه موسیقی جنجالی کره ای بی تی اس (BTS) می گذارد که از اصلی ترین ستارگان سبک موسیقی کی پاپ محسوب می گردد و بزرگترین گروه موسیقی پسران در دنیا است. دانشجویان هوادار آن گروه هزاران مایل دورتر از کره جنوبی از اسکاتلند به عشق اعضای آن گروه راهی سئول شده اند.

ده سالگی بی تی اس: سوپرفن ها به سئول می روند

به گزارش خبرنگاران به نقل از سی ان ان، آنان تنها نیستند و هزاران طرفدار دیگر اعضای آن گروه نیز برای پیوستن به جشن سالگرد تاسیس شان به سئول هجوم آورده اند و میلیون ها طرفدار دیگر گروه نیز به صورت آنلاین جشن برگزار می نمایند.

اعضای آن گروه موسیقی پاپ کره ای ظرف مدت یک دهه با صعودی چشمگیر به یک پدیده واقعا بین المللی تبدیل شده و بیش از 20 رکورد دنیای گینس ر به نام خود ثبت کرده اند و چندین جایزه دنیای را کسب کرده و نماینده آسیا در صنعت موسیقی دنیا شدند و کاری کردند تا دیگر بازیگران سبک کی پاپ نیز راه آنان را دنبال نمایند.

هنگامی که آن گروه نخستین موزیک ویدئوی خود با نام رویاپردازی دیگر بس است (No More Dream) را در ژوئن 2013 میلادی منتشر کرد در یک صنعت رقابتی کی پاپ تحت سلطه نماد های بسیار بزرگتر قرار داشت. آن گروه متشکل از کیم تائه هیونگ (که بیش تر با نام وی شناخته می گردد) جونگ هو سئوک (جی هوپ)، کیم نام جون (آر اِم)، کیم سئوک جین (جین)، پارک جی مین (جیمین)، جئون جونگ کوک (جونگ کوک) و مین یون پی (سوگا) در ابتدا خود را با عنوان پسران بد یاغی با خط چشم مشی سنگین و غلیظ معرفی کردند.

چندین هنرمند کی پاپ پیشتر کوشش مشابهی انجام داده بود و سعی کردند وارد بازار های بین المللی شوند. یک سال پیش از آن آهنگ پیروز گانگنام استایل (Gangnam Style) از PSY اولین موردی بود که یک میلیارد بازدید در یوتیوب داشت.

با این وجود این بی تی اس بود که واقعا به جریان اصلی موسیقی نفوذ کرد و جایگاه خود را در آنجا تثبیت نمود. در طول سالیان متمادی سبک آن گروه از ضرب های هیپ هاپ خشمگین تکامل یافت و با کاوش در انبوهی از ژانر های دیگر موسیقی ترانه های آن از حالت یاغی گری جوانانه به درون نگری و عشق به خود تغییر یافت. توانایی بی تی اس برای رفتار راحت در برابر آسیب پذیری هوادارانش عمدتا به وسیله محتوای پخش زنده پشت صحنه باعث می گردد دنبال نمایندگان شان احساس نمایند که در حال سپری کردن زندگی روزمره با اعضای آن گروه هستند.

پیاده روی با ستاره های کی پاپ

افزایش صادرات فرهنگی کره جنوبی از دهه 1990 که موج هالیو نامیده می گردد در دهه گذشته حالتی انفجاری به خود گرفته و گروه های مهمی مانند بی تی اِس و بلک پینک (BlackPink) در این روند نقش مهمی ایفا کرده اند.

صادرات محتوای کره ای که شامل کی پاپ، سریال های تلویزیونی، محصولات زیبایی و مطالعه زبان کره ای در سرتاسر دنیا می گردد بر اساس نتیجه ارزیابی ای دولتی از سوی وزارت فرهنگ، ورزش و دنیاگردی کره جنوبی در سال 2021 میلادی به بالاترین اندازه خود یعنی به ارزش 12.4 میلیارد دلار رسید.

گروه بی تی اس در حال حاضر در وقفه کاری موقت به سر می برد و دو نفر از اعضای آن گروه خدمت سربازی اجباری خود را می گذرانند، اما این امر باعث نشده مقام های محلی سالگرد تاسیس آن گروه را به عنوان نمادی از غرور ملی کره جنوبی قلمداد ننمایند. بخش هایی از سئول به رنگ بنفش رنگ رسمی بی تی اس درآمده اند از جمله برج نامسان، برج 123 طبقه لوته و چندین پل رودخانه هان نیز به این رنگ روشن شده اند. کار تا جایی پیش رفته که خدمات پستی کره جنوبی تمبر های ویژه یادبودی را به مناسبت تاسیس آن گروه موسیقی منتشر کرده و شهرداری سئول نقشه ای رسمی درست کرده که در آن 13 نقطه برجسته که در آنجا اعضای گروه بی تی اس حضوری چشمگیر داشته اند را تعیین کرده است.

هر جایی که اعضای بی تی اس در آن ردپایی از خود برجای گذاشته خواه مکان ساخت موزیک ویدئو بوده یا زادگاه ستارگان آن گروه یا مکان برگزاری کنسرت ها و برنامه های سفر آنان باعث شده تا هواداران گروه به آنجا کشیده شوند. لیزا 33 ساله و دایانا 44 ساله می گویند در هفت ماه گذشته صرفا به علت عشقی که به اعضای گروه بی تی اس دارند برای سفر از کالیفرنیا به سئول برنامه ریزی کردند. لیزا می گوید:می خواهیم غذایی را بخوریم که آنان می خورند و در مکان هایی باشیم که آنان بوده اند و همان هوایی را تنفس کنیم که آنان تنفس می نمایند.

دایانا می گوید آنان هفت روز را در سئول و دو شب را در بوسان خواهند گذراند که دومی زادگاه جیمین و جونگ کوک از اعضای گروه است. از آنجایی که غیر ممکن است اعضای بی تی اس با هیچ یک از هوادارانشان شخصا دیدار نمایند هواداران گروه با رفتن به مکان هایی که اعضای آن در آنجا عکسبرداری کرده اند با آنان در جریان سفر به کره جنوبی از نظر روحی ارتباط برقرار می نمایند.

برای هواداران آن گروه علت علاقمندی شان به اعضای آن صرفا انتشار آهنگ های تازه نیستند بلکه عامل کلیدی یک دهه انتشار محتوای انلاین پشت صحنه از سوی اعضای گروه از جمله شوخی های آنان حین تمرین ها یا خوردن کباب های باربیکیو کُره ای و انجام مصاحبه های عمیقی بوده که با یکدیگر داشته اند. میشل چو استاد مطالعات آسیای شرقی در دانشگاه تورنتو به سی ان ان می گوید: پیوند های فرااجتماعی به وسیله حضور در رسانه های اجتماعی و توزیع محتوای پشت صحنه میسر شده و فضایی را ایجاد نموده که هواداران اعضای آن گروه فرصتی برای تعامل با آنان که از دیدشان بُت های زمانه قلمداد می شوند پیدا نمایند.

اعضای گروه بی تی اس هم چنین سابقه ای را برای آن چه که کی پاپ می تواند در صحنه موسیقی دنیای به دست آورد ایجاد نموده، زیرا توجه بینندگانی را به خود جلب کرده که با مبارزات آنان با تبعیض نژادی طنین انداز می شوند. یکی از هواداران بی تی اس می گوید:در آمریکا نادیده گرفتن آسیایی ها مرسوم است، اما این هفت مرد آسیایی در قالب یک گروه موسیقی ناگهان دیده شدند.

بیان معروفیت دنیای بی تی اس توصیفی مبالغه آمیز نیست. آن گروه رکورد های دنیای گینس و تعدادی از اولین ها را به نام خود ثبت کرده است از جمله عنوان پرمخاطب ترین گروه در اسپاتیفای، دارنده بیش ترین تعداد دنبال نماینده در اینستاگرام، دارنده بیشترین بیننده برای پخش موزیک ویدئو در یوتیوب و دارنده جایگاه بیش ترین بلیت فروخته شده برای یک کنسرت پخش زنده.

منبع: فرارو
انتشار: 26 خرداد 1402 بروزرسانی: 26 خرداد 1402 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2440

به "ده سالگی بی تی اس: سوپرفن ها به سئول می روند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ده سالگی بی تی اس: سوپرفن ها به سئول می روند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید