سازمان جنگل ها برای مدیریت 83 درصد مساحت کشور، ابزارهای لازم را ندارد

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، مدیرکل امور اداری سازمان جنگل ها، گفت: منابع طبیعی برای مدیریت 83 درصد مساحت کشور ابزارهای لازم مدیریتی را ندارد.

سازمان جنگل ها برای مدیریت 83 درصد مساحت کشور، ابزارهای لازم را ندارد

به گزارش خبرنگاران، نوراله کوچ پیده در جمع اعضای شورای معاونان و مسئولان تراز اول سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: بیش از یک قرن از قدمت و تاسیس سازمان جنگل ها می گذرد و این سازمان فراز و فرودهای زیادی را تجربه نموده است، بطوری که در ابتدای شکل گیری در قالب بنگاه جنگل عمل نموده و سپس به سازمان جنگلبانی، وزارت منابع طبیعی و انتها به عنوان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور مسئولیت حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی را بر عهده دارد، اما نکته قابل توجه این است که این سازمان با مسئولیت خطیری که نسبت به حفظ انفال دارد متاسفانه مطابق با احتیاجها و درخواست ها هیچ گاه ابزارهای لازم مدیریتی را در اختیار نداشته است.

کوچ پیده ادامه داد: از نظر ماهیت اجرایی، سازمان جنگل ها کاملاً فنی است به نحوی که بیش از 75 درصد ردیف پستی آن پستهای تخصصی و کمتر از 25 درصد به پستهای پشتیبانی تعلق دارد.

وی گفت: سازمان جنگلها در برنامه سوم توسعه 18 هزار و 615 نفر نیروی رسمی، پیمانی و قرارداد طرحی در سراسر کشور داشته است اما تا انتها برنامه چهارم توسعه حدود 5000 نفر که عمدتاً نیروی کارشناس جنگل بودند بازنشسته شدند و این نیروها به 13 هزار و 260 نفر کاهش یافته وتا سال 94 این تعداد نیروها به 11 هزار و 850 نفر رسیده است.

مدیرکل امور اداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه شرایط نیروی انسانی در حفاظت از منابع طبیعی را چالش زا خواند و اضافه نمود: از مجموع 14 هزار و 282 پست سازمانی مصوب، در حال حاضر تعداد 8696 نفر نیروی رسمی و پیمانی در سازمان شاغل هستند که حدود 40 درصد پست های سازمانی بلا تصدی مانده است.

مدیرکل امور اداری سازمان جنگلها خاطر نشان کرد: تا انتها سال آینده تعداد 1617 نفر از نیروهای منابع طبیعی در سراسر کشور بازنشسته می شوند و در صورت عدم تامین نیروی جدید، موجودی نیروی انسانی سازمان جنگلها به 7079 نفر یعنی معادل 50 درصد پستهای سازمانی خواهد رسید.

کوچ پیده، پیامدهای کمبود نیروی انسانی در منابع طبیعی را، افزایش پدیده زمین خواری، کوه خواری، دریا خواری، آتش سوزی جنگل ها و مراتع، افزایش قاچاق چوب، ذغال و سایر محصولات جنگل و مرتع دانست و اظهار کرد: بروز این عوامل انتها، پدیده گرد و غبار و افزایش وقوع سیلاب و فرسایش خاک و بیابانزایی را به همراه خواهد داشت.

مدیرکل امور اداری سازمان جنگلها انتها در گزارش خود به مسئولان سازمان امور اداری و استخدامی کشور، تأمین نیروی انسانی مورد احتیاج و صدور مجوز جذب جدید برای انجام وظایف حاکمیتی، تصویب و ابلاغ تشکیلات یگان حفاظت استان ها، برقراری فوق العاده سختی شرایط کاربرای جنگلبانان، مساعدت و حمایت در جهت توسعه دولت الکترونیکی در سازمان و برقراری فوق العاده ویژه وظایف حاکمیتی را از درخواست های به حق نیروهای منابع طبیعی برشمرد و خواهان اجرایی شدن این احتیاجها شد.

5000 پست سازمانی در منابع طبیعی خالی مانده است

در این نشست مصطفی کیاکجوری معاون برنامه ریزی و منابع انسانی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تامین نیروی انسانی در بخش حقوقی و حفاظت را بسیار ضروری خواند و گفت: متاسفانه بیش از 5000 پست سازمانی در منابع طبیعی خالی مانده است.

مهندس کیاکجوری گفت: بیش از 2800 نیروی حفاظتی در حوزه منابع طبیعی کار حفاظت از جنگلها و مراتع را برعهده دارند اما متاسفانه هیچ گونه ارتباط استخدامی با سازمان ندارند و پنج ماه حقوق خود را دریافت ننموده اند.

معاون برنامه ریزی و منابع انسانی سازمان جنگلها، حقوق کارکنان منابع طبیعی و بویژه قرقبانان را نسبت به سایر دستگاه های دولتی بسیار پایین خواند و خواهان اجرایی شدن سختی کار، کارکنان منابع طبیعی شد.

نیرو نباشد، فاتحه جنگل خوانده است!

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست با معاون سازمان امور استخدامی کشور خاطر نشان کرد: حفاظت ازعرصه های کشور بویژه جنگل ها و مراتع از مسایل مهم و ضروری کشورراست و باید به تامین نیروها و اعتبارات توجه اساسی گردد.

خداکرم جلالی توضیح داد: در جهان، بویژه در اروپا برای هر 2000 هکتار جنگل یک محافظ جنگل وجود دارد اما در کشور ما برای حفاظت از 13 هزار هکتار جنگل یک نفر جنگلبان، آن هم با پایین ترین حقوق و دستمزد.

جلالی منابع طبیعی را یک حقیقت زنده و متعلق به همه نسل های حال و آینده دانست و گفت: برای حفاظت از این منابع خدادادی و تامین نیروی آن باید فکری اساسی و عاجل کرد.

خداکرم جلالی کمبود نیروی انسانی را چالش مهم منابع طبیعی خواند و توضیح داد: از سال جاری موضوع توقف بهره برداری از جنگل ها نیز اجرایی می گردد و برای عملیاتی کردن این طرح احتیاجمند نیرو و اعتبار هستیم و اگر برای حفاظت یک میلیون هکتار طرح های جنگلداری نیرو و امکانات وجود نداشته باشد، قطعاً فاتحه جنگل ها خوانده است.

رییس سازمان جنگل ها دریافتی کارکنان منابع طبیعی را در مقایسه با سایر نهادها بسیار پایین دانست و یادآور شد: در این شرایط سخت بسیاری از کارکنان درخواست انتقال به سایر دستگاه ها را دارند چون می دانند وقتی به آنجا بفرایند حداقل دریافتی شان دو برابر می گردد.

جلالی از شرایط موجود دریافتی ها، مخصوصاً جنگلبانان که حتی در دریافت حداقل حقوق خود باید ماه ها صبر نمایند ابراز تاسف کرد و گفت: در هر استانی که می رویم از میزان حقوق و نحوه دریافت آن گله دارند.

وی گفت: با این حساب این کارمند با این حقوق پایین وظیفه تشخیص مستثنیات اشخاص با منابع طبیعی را نیز برعهده دارد که ادامه این فرایند قطعاً کار را پیچیده خواهد نمود.

به انتظارات سازمان جنگل ها نسبت به سایر دستگاه ها پاسخ داده نشده است

دکتر صفدری، معاون سازمان امور اداری و استخدامی کشور در شورای معاونین سازمان جنگل ها گفت: پاسخ گویی به دستگاه ها در این شرایط با تنگناهای منابع، سخت وسخت شده است.

صفدری خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم واقعیت را قبول کنیم باید بپذیریم به انتظارات سازمان جنگل ها نسبت به سایر دستگاه ها پاسخ داده نشده است.

وی گفت: اکنون طرح های عمرانی نیمه تمام زیادی در کشور بر زمین مانده و معطل بودجه و اعتبارات است و صرفاً بدلیل محدودیت های اقتصادی به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: درموضوع تامین نیرو، کوشش بر این است بر اساس یک برنامه ریزی، احتیاجهای سازمان ها را با توجه به وظایفی که دارند معلوم و نیروی انسانی را جایگزین کنیم تا مسائل کمتر گردد البته این برنامه ها باید متناسب با احتیاجها باشد.

به گفته صفدری بسیاری از نیروهایی که دستگاه ها جذب نموده اند قادر به انجام ماموریت های محوله نیستند و برای پیشبرد اهداف سازمانی احتیاجمند آموزش های لازم هستند.

این مسئول امور استخدامی کشور همچنین در باره مصوب کردن تشکیلات یگان حفاظت گفت: چنانچه می دانید بعضی دستگاه ها مثل جنگل ها و مراتع، محیط زیست، شیلات، سازمان گردشگری و میراث فرهنگی نسبت به ایجاد یگان حفاظت اقدام کردند و به لحاظ تشکیلاتی چند ده هزار پست باید برایشان ایجاد گردد و این اقدام سازمان امور استخدامی را با تصمیم اساسی روبرو نموده است.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، علی صفدری از سازمان جنگل ها خواست سند منابع انسانی را تهیه و به سازمان امور استخدامی ارسال نمایند تا در زمینه جذب نیرو بازنگری انجام گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 994

به "سازمان جنگل ها برای مدیریت 83 درصد مساحت کشور، ابزارهای لازم را ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان جنگل ها برای مدیریت 83 درصد مساحت کشور، ابزارهای لازم را ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید