سفر به تاریخ با دوچرخه

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، عبدالرضا و فرزاد دشتی زاده از سفر با دوچرخه در جهت شیراز تا سیراف است، جاده ای که بخشی از آن با عنوان محور ساسانی در فهرست میراث جهانی ثبت شده و به اولین و عظیم ترین بندرگاه تجاری ایران در خلیج فارس ختم می گردد. عبدالرضا دشتی زاده ـ محقق مردم شناس و باستان شناس ـ در ادامه این روایت به ایسنا گفت: ما سه نفر بودیم با سه دیدگاه متفاوت؛ (عبدالرضا دشتی زاده) باستان شناس و مردم شناس، (فرزاد دشتی زاده) هنرمند مجسمه ساز و (اسماعیل قاسم زاده) معمار. هر کدام از دیدگاه خود با این جاده ارتباط گرفتیم. برای من تاریخ و مردم مهم ترین انگیزه بود. به چند دلیل این سفر را رفتم؛ جهت از شیراز بود تا سیراف، با دو شرایط آب و هوایی و اقیلم کوهستانی که البته بخشی از آن دشت می شد. در بوشهر هوا حسابی گرم بود و در فیروزآباد کوهستانی و سرد. از نظر چشم انداز بصری و فرهنگی، این جهت فوق العاده جذاب و دوچرخه بهترین انتخاب برای آن است.

سفر به تاریخ با دوچرخه

او ادامه داد: خیلی ها فکر می نمایند سفر با دوچرخه جنبه تفریحی دارد، درحالی که گستره پیغام آن زیاد است. راستا شیراز تا سیراف کم تردد است و شیب و گردنه های زیادی دارید که یک دوچرخه سوار را خسته می نماید اما جذابیت های آن دلیل خوبی برای فکر نکردن به این خستگی است. ما بیش از 350 کیلومتر را در حدود چهار روز و نیم رکاب زدیم. تصمیم مان این بود که در هتل اقامت نداشته باشیم، بنابراین هر جا که مناسب بود کمپ می زدیم، به دریا که رسیدیم ماهی هم می گرفتیم و در طبیعت غرق شدیم. تجربه جالبی بود. برای این ماجراجویی سر و صدا نکردیم، حامی اقتصادی هم نگرفتیم. می خواستیم جنبه شخصی داشته باشد. برای این سفر از یک سال قبل در جزیره قشم تمرین نموده و کل جزیره را رکاب زده بودم.

این باستان شناس گفت: شیراز تا سیراف یکی از راستاهای تاریخی است که باید به آن احترام گذاشت. راستای عالی برای سایکل جهانگرد ها. در این راستا پی درپی با آثار تاریخی از دوره های مختلف در ارتباط هستید؛ آتشکده چارطاقی، کاروانسرای عباسی، بندرگار و مهم تر از همه عشایر قشقایی و مردم را می بینید و در آخر به خلیح فارس منتهی می شوید. وقتی به سیراف رسیدیم غرق در مهربانی آقای کنگانی، مدیر موسسه سیراف پارس موزه شدیم، که یکی از جذاب ترین بخش های سفر بود.

پایگاه میراث ملی سیراف

دشتی زاده به تفاوت این سفر اشاره نمود و اضافه نمود: راستا شیراز تا سیراف را شاید چندین بار رفته ام، ولی این سفر طور دیگری بود. کوه ها، آدم ها و آثار تاریخی مفهوم واقعی تری را انتقال می دادند. وقتی با ماشین سفر می کنید، در محیطی محبوس هستید و ارتباط با طبیعت و محیط پیرامون به حداقل می رسد. هنگام سفر با ماشین فقط فعلِ رفتن را تجربه می کنید. احساسات و واکنش انسان ها را کمتر دریافت می کنید. اما وقتی با دوچرخه هستید، سرعت حرکت کند می گردد و با مردم و طبیعت ارتباط بیشتری می گیرید. ما در راستامان یک کمپ ترک اعتیاد دیدیم، چند نفر از آن جا برای مان دست تکان دادند، نزدیک شان که شدیم، خیلی شاد شدند و ارتباط خوبی برقرار شد.

این استاد دانشگاه گفت: واکنش مردم بسیار متفاوت و جذاب بود. برخی ها فکر می کردند ما خیلی پولدار و سرخوش هستیم، انگار خوشی زیر دل مان زده و بیکاریم، نگاه حسرت انگیزی داشتند. سعی می کردیم با آن ها صحبت کنیم تا واقعیت قضیه را درک نمایند. واقعیت این است که راستا آهسته زندگی خیلی جذاب تر بود.

او پس از چنین تجربه ای اعتقاد پیدا نموده که معرفی دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه کارآمد در بازدید از محوطه های تاریخی و جاذبه های مردم شناسی، معماری و هنری می تواند از طریق گردشگران مورد استفاده قرار گیرد. سفر با دوچرخه تجربه ای نو برای درک بیشتر چشم اندازهای فرهنگی است. در این راستا، بندر تاریخی سیراف می تواند یکی از مهم ترین و جذاب ترین مکان ها برای سایکل جهانگرد ها (گردشگری با دوچرخه) باشد.

اما روایت فرزاد دشتی زاده، هنرمند مجسمه ساز از رکاب زنی در راستا شیراز تا سیراف و گذر از جاده ساسانی این گونه بود: ما همواره این راستا را با ماشین در عرض چهار ساعت می رفتیم، هیچ جایی را جز جاده، که برای مان تعریف مشخصی داشت، تابلوها، نشانه ها و پیچ ها نمی دیدیم. اما در این پنج روز هر 80 یا 90 کیلومتری که رکاب زدیم به نحوی زندگی کردیم؛ متوقف شدیم با مردم صحب کردیم، خوراک مان را از محلی ها خریدیم، برای شب مانی مکان امنی را در دل طبیعت پیدا کردیم و حتی امور روزانه و کار را در جریان رکاب زدن انجام دادیم. ما پنج روز از عمرمان را در راستای که معمولا چهارساعته از آن می گذشتیم، زندگی کردیم. اتفاق جالبی بود. فقط رفتن نبود؛ وارد بُعد دیگری از زندگی و تجربه بصری و فرهنگی و شنیداری و تحلیلی شدیم.

او از دیدگاه یک هنرمند گفت که تاثیر دوره های مختلف تاریخی و گوناگونی اقلیم و جغرافیای این راستا در نمادسازی آن قابل توجه و جالب بود.

منبع: گردشبان
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1834

به "سفر به تاریخ با دوچرخه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به تاریخ با دوچرخه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید