سقوط قیمت خودرو در بازار آزاد ، کاهش قیمت 3 تا 90 میلیون تومانی بعضی خودروها ، قیمت های تازه در بازار خودرو را ببینید

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، قیمت خودرو در بازار آزاد روز گذشته با یک نزول فراگیر روبرو شد، به طوری که بیش از 90درصد از خودروهای داخلی و مونتاژی با افت قیمت روبرو شدند و قیمت بعضی خودروها حتی تا 90میلیون تومان در یک روز کاهش یافت. به نظر می رسد این موضوع ناشی از فروش گسترده خودرو در طرح یکپارچه است.

سقوط قیمت خودرو در بازار آزاد ، کاهش قیمت 3 تا 90 میلیون تومانی بعضی خودروها ، قیمت های تازه در بازار خودرو را ببینید

بهزاد رنجبر: در پی رشد شدید قیمت خودرو در سال گذشته شرکت های خودروساز در اواخر سال گذشته بعضی محصولات خود را تا انتها سال و حتی سال گذشته در قالب طرح یکپارچه پیش فروش کردند. بخش عمده این خودروها متعلق به ایران خودرو بود. دراین طرح نوع و موعد تحویل 900هزار نفر از متقاضیان معین و قرار شد این خودروها حداکثر تا زمستان سال بعد به متقاضیان تحویل داده گردد.

از هفته گذشته و در مرحله دوم پیش فروش خودرو بار دیگر شرکت های خودروسازی از متقاضیان تازه خودرو ثبت نام کردند و بخش عمده این محصولات مربوط به شرکت سایپا بود، اما تازه ترین خبرها از اجرای مرحله دوم فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه حاکی از آن است که استقبال کمی از دومین دوره طرح فروش یکپارچه خودرو شده و دیگر خبری از صف های میلیونی برای خرید خودرو نیست.

به نظر می رسد بخش عمده این موضوع ناشی از آن است که سال گذشته به بخش عمده تقاضاهای واقعی بازار پاسخ داده شده است. طبق گفته مسئولان وزارت صنعت اندازه تقاضای واقعی خودرو در ایران سالانه رقمی بین یک تا 1.5میلیون دستگاه است و چنانچه این ارقام را مبنای محاسبه قرار دهیم می توان گفت بخش زیادی از تقاضای بازار تا به امروز به وسیله سامانه یکپارچه پاسخ داده و از تعداد متقاضیان واقعی بازار به شدت کاسته شده است.

با این حال باید درنظر گرفت که مشتریان محصولات شرکت سایپا کمتر از ایران خودرو است. با همه اینها معین شدن موعد تحویل 900هزار متقاضی در امسال و شروع مرحله دوم ثبت نام از متقاضیان اثر خود را برجای گذاشته و منجر به افت شدید قیمت خودرو در بازار شد.

افت سنگین قیمت خودرو

آمارها نشان می دهد در مبادلات روز گذشته قیمت انواع خودروهای داخلی و مونتاژی بین 2 تا 4.5درصد افت نموده و می توان گفت قیمت 90درصد خودروهای داخلی و مونتاژی با نزول روبرو شده است. طبق این اطلاعات قیمت خودروهای مختلف و حتی قیمت خودروی کی ام سی k7 کرمان خودرو ظرف چند ساعت 90میلیون تومان افت کرد.

در میان محصولات ایران خودرو دنا پلاس توربو 6سرعته با کاهش 30میلیون تومانی، دنا پلاس توربو اتوماتیک با کاهش 23میلیون تومانی و پژو 207دنده ای (فرمان برقی) با کاهش 25میلیون تومانی روبرو شدند و قیمت تارا دستی 16میلیون تومان کاهش یافت. محصولات گروه سایپا نیز با افت قیمت روبرو شدند و قیمت شاهین 17 و کوئیک آر 7میلیون تومان افت کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 خرداد 1402 بروزرسانی: 4 خرداد 1402 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2430

به "سقوط قیمت خودرو در بازار آزاد ، کاهش قیمت 3 تا 90 میلیون تومانی بعضی خودروها ، قیمت های تازه در بازار خودرو را ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط قیمت خودرو در بازار آزاد ، کاهش قیمت 3 تا 90 میلیون تومانی بعضی خودروها ، قیمت های تازه در بازار خودرو را ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید