سیگار و قلیان چه بلایی بر سر زنان می آورند!

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، تهران (پانا) - عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به اینکه مصرف سیگار اثرات بدی بر سلول های تخمدان می گذارد، گفت: در خانمی که سیگار می کشد ذخیره تخمدان چند سال زودتر از موعد مقرر یعنی تقریبا 32 سالگی اتفاق می افتد.

سیگار و قلیان چه بلایی بر سر زنان می آورند!

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سیمین ظفردوست با بیان اینکه مصرف سیگار و قلیان در دختران و زنان جوان ما افزایش پیدا کرده به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: زنان جوان بدون اطلاع از مضرات مواد دخانی بر قدرت باروری، از این مواد به عنوان یک تفریح و عادت استفاده می کنند.

یائسگی زودرس در زنان سیگاری

وی گفت: بررسی ها نشان داده بیش از 200 ماده شیمیایی در سیگار وجود دارد که روی سلول های مختلف بدن از جمله کبد، پوست، قلب، مغز و از جمله سلول های تخمدان اثرات بدی می گذارند.

این متخصص زنان و زایمان افزود: سلول های دیگر در بدن شاید قابل ترمیم و تجدید باشند اما سلول های تخمدان و فولیکول های تخمدان اگر بمیرند و خراب شوند دیگر قابل تجدید نیستند و ممکن است فرد دیگر نتواند باردار شود و یا حتی زودتر از دیگران دچار یائسگی می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا گفت: اگر در خانم های غیر سیگاری سرعت کاهش ذخیره تخمدان از سن 37 سالگی تشدید شود، در خانمی که سیگار می کشد این مسأله چند سال زودتر از موعد مقرر یعنی تقریبا 32 سالگی اتفاق می افتد.

شکست خانم های سیگاری در درمان های ناباروری

وی گفت: خانم هایی که مواد دخانی مانند سیگار و قلیان مصرف می کنند، وقتی وارد درمان های ناباروری می شوند، پاسخ دهی آن ها به درمان های ناباروری کمتر از سایر زنان است.

ظفردوست تأکید کرد: تخمک هایی که از خانم های سیگاری در درمان های آی وی اف بدست می آید کمیت و کیفیت پایین تری نسبت به خانم های غیر سیگاری دارد.

این جراح و متخصص زنان و زایمان افزود:جنین هایی هم که در درمان های آی وی اف از خانم های نابارور سیگاری بدست می آید هم از نظر تعداد و هم از نظر کیفیت، سطحی پایین تر از جنین های خانم های غیر سیگاری دارند.

عوارض مصرف سیگار در بارداری؛ از فشار خون مادر باردار تا مرگ جنین

وی در مورد اینکه قطع سیگار قبل از اقدام به بارداری و درمان های ناباروری می تواند در سلامت مادر و جنین کمک کننده باشد، گفت: البته قطع سیگار جلوی آسیب های قبلی را نمی گیرد. یعنی آن دورانی که فرد سیگار مصرف کرده و آسیب به تخمدان و سلول هایش زده، با ترک سیگار این آسیب ها به طور کامل ترمیم نمی شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا با تأکید بر اینکه مصرف سیگار در باروری مردان هم اثرات بدی دارد و در تعداد،حرکت و شکل اسپرم آقایان بسیار مؤثر است، اعلام کرد: خانم های سیگاری وقتی باردار می شوند، جنین خود را هم دچار آسیب می کنند. مواد سمی داخل سیگار و قلیان باعث مسائل مغزی جنین، پایین بودن سطح هوشی و آنومالی های جنین می شود.

سیمین ظفردوست ادامه داد: همچنین مادران بارداری که سیگار می کشند، بیشتر از سایرین در معرض مسائل دوران بارداری چون فشار خون بارداری، پره اکلامپسی ، زایمان زودرس و مرگ داخل رحمی جنین قرار می گیرند.

حداقل 4 ماه قبل از اقدام به بارداری سیگار را ترک کنید!

وی در مورد زمان ترک سیگار قبل از باردار شدن مطرح کرد: خانم ها باید در دوران بارداری لااقل سیگار و قلیان را کنار بگذارند تا حداقل جنین بی گناه در معرض آسیب قرار نگیرد. پس بهتر است خانم های سیگاری که قصد بارداری دارند 4 ماه پس از ترک سیگار، باردار شوند یا اقدام به درمان های ناباروری کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا به بهداشت نیوز گفت: متأسفانه رسانه ها بیشتر در مورد مضرات سیگار به عضو ریه و سرطان ها اشاره می کنند و کمتر پیش آمده در مورد عوارض مواد دخانی روی باروری صحبت کنند. در حالیکه مصرف مواد دخانی در میان بسکمک از نوجوانان شیوع پیدا کرده و در ابتدا شاید تفننی باشد اما پس از مدتی ترک آن مشکل است و عوارض ناگواری خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1774

به "سیگار و قلیان چه بلایی بر سر زنان می آورند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیگار و قلیان چه بلایی بر سر زنان می آورند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید