علیرضا تابش: حق فروش به صورت کامل به صاحبان فیلم های جشنواره کودک پرداخت خواهد شد

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، تهران (پانا) - شب گذشته هفتاد و نهمین قسمت از برنامه سینمایی هفت باحضور محمد حسین رجبی دوانی ، محمد سعید بهمن پور (میز گرد آنالیز ظرفیت های مغفول ادیان در سینما)، علیرضا تابش (دبیر جشنواره فیلم کودک)، رامتین شهبازی، حسین نشاطی (مستند سایه های روشن)، میز رسانه و نقد روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

علیرضا تابش: حق فروش به صورت کامل به صاحبان فیلم های جشنواره کودک پرداخت خواهد شد

میزگرد اول این هفته برنامه سینمایی هفت با حضور دو کارشناس و محقق دینی سپری شد. محمدحسین رجبی دوانی درباره ظرفیت های مغفول تاریخ ادیان در سینما گفت: هنرمند باید در ریزه کاری ها هم از متخصصین تاریخ استفاده کند. کار های خوبی بوده اند که در جزئیات خوب کار ننموده اند و اشکالاتی داشته است. ما در تاریخ از چهره ها و ظواهر هم اطلاعات تاریخی داریم که گاها به این اطلاعات توجه نشده و نداشتن مشاور علت این امر بوده است. در خصوص تاریخ مقدسه نمی توان خیال پردازی کرد و جعل شخصیت ممکن است ایجاد شبهه و سوال کند. شاید نداشتن سیاست تعیین در شورای انقلاب فرهنگی و وزات ارشاد و عدم توجه نخبگان حوزه و دانشگاه تاثیر گذار بوده است. همواره این کار ها بر اساس خواست یک فیلم ساز به وجود آمده و دولت حمایت نموده است. اگرچه دیر شده اما خیلی هم دیر نیست و می توان باز هم کار کرد. ما در مواقعی به پیامبران یهود پرداختیم. خوب است اما باید اولویت با تاریخ اسلام باشد.

محمدسعید بهمن پور در ادامه اضافه کرد: ضعف امکانات و پشتیبانی بخشی از نقص برای ساخت آثار با موضوع پیامبران است. غرب برای همه پیامبرانی که در تورات بوده اند فیلم ساخته است. از طرف دیگری دراماتیزه کردن این داستان ها هم کار مهمی است که ما در آن ها ضعف داریم. محدودیت هایی هم موجود بود که برداشته شد. فیلم حضرت مریم 5 سال معطل مانده بود زیرا محدودیت در خصوص نشان دادن حضرت مریم و حضرت زکریا وجود بود که البته برداشته شد. فیلم هایی که در خصوص حضرت موسی ساخته شده است از یک پیامبر او را به یک اومانیست تبدیل نموده اند. در فیلم نوح هم همین گونه است. این نگاه به درد ما نمی خورد. ما هم باید فیلم هایی با دیدگاه خودمان در همان سطح بسازیم. البته گاهی دیدگاه خودمان هم لنگ می زند.

حق فروش به صورت کامل به صاحبان فیلم ها پرداخت خواهد شد/ سال جاری یک سال سخت برای جشنواره کودک بود

در میزگرد دوم برنامه هفت علی رضا تابش دبیر جشنواره فیلم کودک درباره ویژگی ها و چالش های این دوره از جشنواره مطالبی مطرح کرد . وی درباره نوع برگزاری جشنواره گفت: مساله سرقت آثار در همه جای جهان هست. بخشی از پویش جشنواره فرهنگسازی برای نوجوانان است که فیلم هایی را ببینند که حق تکثیر دارند. این جهت جدید است و کرونا به آن شتاب داده است و جشنواره کودک یک محل برای آزمایش در زمینه پخش انلاین است که امیدواریم به دیگر جشنواره ها هم سرایت کند. حق فروش به صورت کامل به صاحبان فیلم ها پرداخت خواهد شد. در پائیز هر سال یه رویداد عظیم سینمایی داریم جشنواره کودک و فیلم کوتاه و سینما حقیقت. سیاست بر اساس پخش آنلاین است و این تجربه ها برای سایر جشنواره ها هم انتقال داده خواهد شد. سال جاری به شکل فیزیکی با بچه ها همراه نیستیم اما اکران انلاین یک ظرفیت فراگیر به ما داده شده است. سال جاری هر خانه یک سینما هر کودک یک داور خواهد بود و این آرا در فیلم برگزیده تاثیر گذار خواهد بود. امیدوارم والدین و معلمان بچه ها را به فیلم دیدن ترغیب نمایند. سال جاری یک سال سخت برای جشنواره کودک بود زیرا فضا به کلی تغییر نموده بود. در این زمینه با چالش های زیادی رو به رو بودیم که تجربه های زیادی هم به دست آمد. فیلم های سال جاری تلفیقی از کارگردانان پیشکسوت و جوان بوده است و این باعث خوشحالی است. ذائقه شناسی نسل جدید باید صورت گیرد زیرا این نسل با نسل قبل متفاوت است. شناخت این نسل می تواند برای ساخت آثار جدید بسیار مفید باشد. میزان استقبال تا کنون خوب بوده است. گروه سنی 5 تا 15 سال ثبت نام خوبی داشته است و نمایش فیلم برای آن ها رایگان است و سایرین باید مبلغ فیلم را بپردازند. المیپاد فیلمسازی سال جاری جدی تر از سال گذشته است و پیشکسوتان زیادی با ما همراه هستند برای آموزس نوجوانان و این یک میدانی برای انتقال تجربه برای نوجوانان خواهد بود.

واقعیت این است که در جشنواره موضوع آزاد است و در افراد در هر حوزه ای میتوانند در سال های آینده اثار خود را ارسال نمایند. سال جاری از تمام نقاط کشور مستند به جشنواره رسید. مسولین کشوری ما اگر وقت بگذارند خیلی راحت میتوانند با این مستندها با مسائل کشور آشنا شوند.

وقتی تهیه نماینده کار پیشنهاد ساخت فیلم در سوریه را به من داد بدون هیچ تفکری قبول کردم/ تعداد شخصیت ها زیاد است و فیلم دچار گسست می گردد

میز مستند این هفته به آنالیز فیلم مستند سایه های روشن اثر حسین نشاطی پرداخت. رامتین شهبازی درنقد و آنالیز این اثر گفت: از دو نظر می توان این فیلم را آنالیز کرد. این طور فیلم ها می تواند به شخصیت های جلوی دوربین یاری کند. زنانی که دارای روان زخم هستند. کاری که فیلمساز می تواند آن ها را حل نماید. اما این برای مخاطب هم باید جذاب باشد. این می تواند به جذابیت فیلم یاری کند. فیلم ایده های گسسته ای دارد اما فیلمساز آن ها را به هم متصل ننموده است. تعداد شخصیت ها زیاد است و فیلم دچار گسست می گردد. فیلم ها در خصوص سوریه زیاد است. فیلم چه هدیه ای جدیدی می دهد که مخاطب بخواهد آن را دنبال کند. در فیلم ما با تکرار مواجهیم. جز چند صحنه ای که یک اتفاق هایی می افتد.

حسین نشاطی ادامه داد: مسائل غیر قابل پیش بینی برای ما زیاد بود. قصد توجیه ندارم. ما هشت جلسه وقت برای فیلمبرداری داشتیم در جاهایی شخصیت ها اجازه همراهی به ما نمی دادند. این ها باعث می شد کار ما سخت گردد و حتی ایده های ما هم به کنار گذاشته می شد. وقتی تهیه نماینده کار پیشنهاد ساخت فیلم در سوریه را به من داد بدون هیچ تفکری قبول کردم. یک موضوع وجود داشت در خصوص زنانی که در کارخانه آب معدنی کار می نمایند. کار پیش فراوری نداشت و به یکباره به سراغ فراوری رفتیم. حلب هنوز شرایط بحرانی داشت. مسلحین در بیرون شهر وجود داشتند و دلهره هم چنان وجود داشت. زنانی که در این کارخانه کار می کردند از خانواده های مخالف دولت بودند و این آب ها را برای جبهه ها می فرستاند. ارتباط گیری با آن ها سخت بود. زبان و همراهی آن ها سخت بود. اما شرایط جذابی برای فیلمسازی و شرایط دردناک انسانی آنجا وجود داشت.

لازم به ذکر است ٰ: میز نقد این هفته به نقد و آنالیز فیلم سینمایی الرساله ساخته مصطفی عقاد پرداخت.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1436

به "علیرضا تابش: حق فروش به صورت کامل به صاحبان فیلم های جشنواره کودک پرداخت خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علیرضا تابش: حق فروش به صورت کامل به صاحبان فیلم های جشنواره کودک پرداخت خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید