ممکن است تلفات کرونا به 300 هزار نفر هم برسد

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، رئیس بیمارستان سینا گفت: باید در زمینه بهداشتی فعالیت بیشتری انجام دهیم تا جلوی مبتلا شدن افراد را بگیریم، وگرنه اگر بیمارستان ها 10 برابر هم گردد، تا زمانی که اپیدمی مهار نگردد، شرایط همچنان سخت خواهد بود.

ممکن است تلفات کرونا به 300 هزار نفر هم برسد

به گزارش ایلنا، محمد طالب پور رئیس بیمارستان سینا با اشاره به شرایط بیماران کرونایی بیمارستان اعلام کرد: بیمارستان سینا با توجه به توانمندی اساتید، پرستار و ظرفیت کلی که از طرف وزارت بهداشت برایش سهمیه مشخص شده است، تقریبا 140 تخت را از حدود 4 هفته پیش به طور کامل در اختیار بیماران کرونایی قرار داده و همواره هم پر بوده است.

وی ادامه داد: در واقع، چون سیستم جامعی وجود دارد، در تهران بیماران بین مراکز درمانی و بیمارستان ها توزیع می شوند و دیگر آن طور نیست که ازدحام غیرعادی در بیمارستان ها رخ دهد. بر اساس سهمیه تختی که هر بیمارستان دارد، بیماران توزیع می شوند، این میزان تخت برای بیماران کرونایی که تقریبا یک سوم تخت های بیمارستان است، الان کامل پر است.

تخت های بیمارستان کاملا اشغال است

رئیس بیمارستان سینا گفت: متاسفانه، چون مدت ها در پیک هستیم، تخت های ما همواره پر بوده است، یعنی در واقع حدود یک ماه است که همه تخت های ما کامل اشغال است.

وی در رابطه با امکانات بیمارستانی مثل دستگاه تنفسی و سی تی اسکن اعلام کرد: خدا را شکر در این زمینه مسئله ای نداریم، چون به یاری خیرین و دانشگاه حدود یک سال پیش دستگاه سی تی اسکن تامین کردیم و با این که شبانه روز دستگاه ها کار می نمایند، مسئله ای نداریم، الان بهترین تجهیزات آی سی یو را داریم، اما متاسفانه امکانات محدود است و ما اوایل پیشنهاد آی سی یو 150 تخت خوابی را داده بودیم و انتظار داشتیم امکاناتی به ما بدهند تا فعالیت مان را گسترش دهیم، اما پتانسیل در حد یک بخش آی سی یو بوده است که آن هم اضافه کردیم و الان تخت هایی که برای آی سی یو داریم امکانات کاملی دارد.

تا به امروز 400 نفر از پرسنل به کرونا مبتلا شدند

طالب پور در خصوص ابتلای پرسنل بیمارستان به کرونا اضافه کرد: خوشبختانه از پرسنل بیمارستان فوتی نداشتیم، ولی از بین آن ها که حدود 1200 نفر هستند تا الان نزدیک 400 نفر در طول این مدت به ویروس کرونا مبتلا شدند، از این تعداد شاید موارد بستری ده نفر بوده باشد که به خوبی درمان شدند، نکته دیگر اینکه عمده افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شدند از بخش های غیرکرونایی بودند، چون درصد محافظتی که پرسنل در بخش کرونا دارند در بخش های دیگر وجود نداشته است.

وی ادامه داد: وقتی پرسنل بیمار می شوند باید 2 هفته مرخصی بگیرند و بعد از مرخصی هم تا حدود 2 الی 3 هفته کارایی لازم برای کار کردن را ندارند، یعنی با این که در بیمارستان حضور پیدا می نمایند، اصلا آدم قبل از کرونا نیستند. باید بگویم که فداکارترین افشار در دوران کرونا پرستاران هستند، چون ساعت های طولانی در بیمارستان حضور دارند، البته پزشکان هم فداکاری بسیار بالایی دارند، ولی آن ها ویزیت می نمایند و می فرایند، ولی این پرستار ها هستند که کاملا در بیمارستان حضور دارند.

طالب پور اعلام کرد: با این وجود جابجایی در بین نیرو های بیمارستان وجود دارد. ما 1200 پرسنل داریم، ولی به طور متوسط در بخش های کرونایی 300 الی 350 نفر درگیر هستند، و زمانی که این افراد درگیر ویروس کرونا می شوند نیرو های دیگری جایگزین آن ها می شوند و البته دانشگاه هم در این زمینه ما را حمایت می نماید و به صورت مهمان از بیمارستان های غیرفعال دانشگاهی و یا به صورت قرارداد های کوتاه مدت به ما یاری می نمایند.

مراجعان بدحال در بیمارستان بیشتر هستند

وی در خصوص شرایط مراجعه نمایندگان به بیمارستان گفت: تعداد افرادی که برای ویزیت وارد فضای بیمارستان می شوند در مقایسه با ابتدای کرونا کمتر شده است، به طور مثال اگر در گذشته از هر صد نفر مراجعه نماینده 10 نفر بدحال بود، الان از هر صد نفر 50 نفر بدحال است، به این دلیل که درصد زیادی از بیماران به بیمارستان مراجعه نمی نمایند و بخشی از آن ها به وسیله مراجعه به مطب ها درمان می شوند، یعنی افرادی که به بیمارستان مراجعه می نمایند، بیماران بدحال تر هستند و آن هایی که شرایط بهتری دارند، اصلا به بیمارستان نمی آیند و البته به این معنی نیست که شدت بیماری بیشتر شده باشد، بلکه دلیلش این است که افراد که شرایط بهتری دارند تمایلی به آمدن در فضای بیمارستان ندارند.

مرگ و میر گسترده در صورت عدم رعایت مردم و تقویت نکردن سیستم های بهداشتی

رئیس بیمارستان سینا با اشاره به پیش بینی فرایند شیوع کرونا در کشور اضافه کرد: این بیماری حداقل تا یک سال و نیم دیگر با ما خواهد بود و اگر همینطور ادامه پیدا کند، اپیدمی سرعت بیشتری خواهد گرفت، طبق پیش بینی که از سوی مسئولان وزارتخانه اجرا شده، اگر شرایط تا یک سال و نیم دیگر به همین شکل ادامه پیدا کند، روزانه 600 الی 700 فوتی خواهیم داشت و در مجموع حدود 300 هزار مورد مرگ و میر به علت کرونا خواهیم داشت و به عبارتی به ازای هر 300 نفر یک نفر در معرض خطر مرگ کرونا در جامعه است که این عدد بسیار بالاست و اگر مردم همت متعالی نداشته باشند و سیستم های بهداشتی نیز تقویت نگردد، ما شاهد مرگ و میر وسیع خواهیم بود، البته نه در ایران بلکه در تمام جهان این اتفاق خواهد افتاد، چون الان این یک مشکل همگانی است.

وی ادامه داد: خیلی از کشور ها که در زمینه بهداشتی تمرکز داشتند، در کنترل کرونا پیروز بودند و خیلی از کشور ها ناپیروز هستند، چون در زمینه درمانی تمرکز کردند، در صورتی که من فکر می کنم در کشور خودمان باید در زمینه بهداشتی فعالیت بیشتری انجام دهیم تا جلوی مبتلا شدن افراد را بگیریم، وگرنه اگر بیمارستان ها ده برابر هم گردد، وقتی اپیدمی مهار نگردد، شرایط همچنان سخت خواهد بود.

باید به جای درمان در حوزه بهداشت تمرکز کنیم

طالب پور گفت: پرسنل بیمارستان ها برای کنترل ویروس کرونا تا پای جان ایستادگی کردند، اما نباید در قسمت های درمانی فشاری وارد کنیم، چون این بودجه ای که برای دارو ها هزینه می گردد، اگر از همان اول برای اقدامات بهداشتی هزینه می شد، خیلی زودتر بیماری کنترل شده بود و همچنین جان بسیاری از افراد از بین نمی رفت، اما متاسفانه ما در بخش درمان تمرکز بیشتری داشتیم و میزان دارویی که در ایران مصرف می گردد از بسیاری از کشور های اروپایی بیشتر است، در صورتی که مرگ و میر آن ها کمتر است.

وی در سرانجام اضافه کرد: این مسئله را باید به صورت کارشناسی مورد آنالیز قرار داد، نمی گویم که همه جا بسته گردد، اما شرایط ایمنی و بهداشت باید آموزش داده گردد و پیگیری ها صورت گیرد، کشور هایی که در این زمینه کار کردند، بسیار پیروز تر از آن هایی بودند که در زمینه دارو و درمان فعالیت بیشتری داشتند.

منبع: فرارو
انتشار: 23 آبان 1399 بروزرسانی: 23 آبان 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1430

به "ممکن است تلفات کرونا به 300 هزار نفر هم برسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممکن است تلفات کرونا به 300 هزار نفر هم برسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید