عضو هیات رییسه مجلس: فدراسیون فوتبال ورشکسته مدیریتی است

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: با اساسنامه کنونی فدراسیون فوتبال ایران ورشکسته مدیریتی و بدهکار اقتصادی است.

عضو هیات رییسه مجلس: فدراسیون فوتبال ورشکسته مدیریتی است

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا موضوع اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران و ایرادهای فدراسیون جهانی فوتبال به این اساسنامه به یکی از مهم ترین بحث های روز ورزش کشور تبدیل شده است. موضوعی که در اسفندماه به سدی در برابر برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال تبدیل و درنهایت آن را به زمان دیگر موکول کرد. برای آگاهی از مسائل و بایسته آن پای صحبت های علی اصغر یوسفی نژاد نایب رییس فراکسیون ورزش و عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نشسته است.

متن کامل این مصاحبه به توضیح زیر است:

  • تصویب کامل اساسنامه بیش از یک سال زمان می برد

فدراسیون جهانی فوتبال یک سری ایرادهای اساسی را به اساسنامه فدراسیون وارد نموده است که باید اصلاح گردد. برای اصلاح این موارد باید چند نهاد همکاری لازم را به عمل آوردند. اساسنامه تدوین شده باید در مجمع این فدراسیون تصویب و به وزارت ورزش و جوانان برود ازآنجا وزارتخانه در قالب یک لایحه، آن را به هیات دولت ارائه و درنهایت پس از تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاده گردد. این فرایند کوتاه مدت نیست بلکه بیش از یک سال زمان خواهد برد لذا برای تسریع در این کار باید تدوین نمایندگان اساسنامه، مجمع فدراسیون، وزارت ورزش و هیات دولت هماهنگی لازم را داشته باشند.

  • انتظارات فیفا یک مورد نیست

فدراسیون جهانی فوتبال ایرادهای زیادی به اساسنامه فدراسیون ما گرفته است و در نامه خود به مواردی مانند حقوق بشر، عدم تبعیض نژادی، ارتقای روابط محبت آمیز، تکلیف اعضای فدراسیون، عدم دخالت سیاسیون، شفافیت، احترام به قوانین، استقلال نهادهای قضایی فدراسیون، واضح و شفاف بودن قوانین، استقلال در تصمیم گیری و ... را بر اساسنامه وارد دانسته است که باید حتما رفع گردد. همچنین مواردی مانند جوابگویی مدیران و گزارش هزینه ها در ایرادهای فدراسیون جهانی وجود دارد.

البته بخش دیگری از مسائل اساسنامه به مسائل داخلی مرتبط است که به فیفا مربوط نمی گردد.

  • قانون باید فصل الخطاب باشد

لازمه پیشرفت فوتبال ایران گذر از شکل سنتی و رسیدن به فوتبال مدرن است. البته برای ایران کار باید مدیران نوین سیستم مدیریتی قوی و مستقلی داشته باشند و علم مدیریت ورزش را نیز داشته باشند. با مدیران سنتی و اشخاصی که کارنامه ردی در فوتبال دارند نمی گردد به پیشرفت دست پیدا کرد. لذا برای گذر از فوتبال سنتی باید نخست اساسنامه را به صورت شفاف و واضح بنویسیم و در اختیار همگان قرار گیرد. سابقه مدیران سنتی نشان داده که آنان در اجرای تصمیمات سلیقه ای، مصلحتی و تحت تاثیر افکار خود بودند اساسنامه باید به گونه ای تنظیم گردد که قانون در آن فصل الخطاب باشد.

ابن قانون برای پیشرفت باشد نه اینکه افراد برای حفظ قدرت خود از آن به عنوان یک اهرم استفاده نمایند. تا به امروز در فدراسیون قانون نادیده گرفته شده است. به گونه ای که رییس سازمان اقتصادی فدراسیون یا گروه های ملی عملکرد مناسبی نداشتند و صندلی آنان در اساسنامه به درستی تعریف نشده است.

  • عملکرد بعضی مدیران فوتبالی قابل دفاع نیست

یکی از بی قانونی ها دخالت فدراسیون فوتبال در انتخاب رییس هیات های استان ها است که منجر به ناکارآمدی فدراسیون شده است. همچنین حضور افراد غیرمتخصص در فدراسیون و مدیریت آن ضرر جبران ناپذیری به فوتبال ایران زده است. عملکرد این افراد در تصمیم گیری ها قابل دفاع نیست. وزارت ورزش و جوانان نباید در برابر این مسائل سکوت کند متاسفانه در بعضی از مواقع این وزارتخانه منفعل بوده است.

  • فدراسیون ورشکسته مدیریتی است

با اساسنامه کنونی فدراسیون فوتبال ایران به معنی واقعی ورشکسته مدیریتی، بدهکار اقتصادی و ضعیف در عملکرد بوده است و راه حل تمام این مسائل باید در اساسنامه جدید گنجانده گردد. لذا در این اساسنامه که قوانین و مقررات لازم برای توسعه فوتبال و مدیریت فوتبالی به صورت شفاف و روشن باید تعیین گردد.

  • لیگ قهرمانان آسیا؛بدون تماشاگر برگزار می گردد

در این اساسنامه باید تکلیف مسائلی مانند مثلا حق پخش درآمد تبلیغاتی محیطی، تعیین بودن قراردادها، مدیریت اقتصادی فوتبال و ... تعیین گردد و مدیران موظف به جوابگویی باشند زیرا در اساسنامه کنونی کسی جوابگوی عملکرد خود نیست و در بعضی از مواقع مدیران هم به جای عذرخواهی طلبکار می شوند.

در سال چندین مورد شکایت از سوی بازیکنان و مربیان خارجی به فدراسیون جهانی می رود و درنهایت آنان پول خود را از بیت المال می گیرند. مربیان و بازیکنان خارجی به خوبی می دانند که چگونه از ضعف مدیران فوتبالی بهره ببرند. این مشکل در فوتبال ایران یک بیماری تاریخی است.

  • از فوتبال مدرن جهان عقب ماندیم

در فوتبال مدرن همه به دنبال یک چشم انداز بیست یا سی ساله هستند اما در ایران مربیان تیم ملی از نبود کمپ، زمین، دستمزد و برنامه ریزی می نالند؛ و با این شرایط نمی گردد با فوتبال مدرن جهان رقابت کرد. مردم نیز از این گونه مدیریت ناراضی هستند. استعدادیابی، آموزش، سازندگی و برنامه بلندمدت در فوتبال ایران کمتر دیده می گردد ما برای حضور در لیگ قهرمانان باید سندسازی حرفه ای انجام دهیم اما هرسال کنفدراسیون فوتبال آسیا به ما ایراد می گیرد.

  • مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال: درخواست پاداشِ کی روش با نامه فدراسیون متوقف شد

باید از خود بپرسیم چه کسانی به فوتبال ایران یاری خواهند کرد؟ در این همه سال به خاطر عدم حضور افراد تحصیل نموده در کرسی مدیریتی و مطلعین فوتبالی افرادی با معیارهای ضعیف در فدراسیون حضور پیدا مرد که ایران برای فوتبال ما زیان و ضررهای زیادی به همراه داشته است.

  • مدیر ارشد فوتبال دروغ می گوید

رییس اسبق فدراسیون فوتبال که چند دهه سابقه مدیریت در ورزش و فوتبال دارد در برابر میلیون ها ایرانی می گوید ما به فیفا دروغ گفتیم و آن فدراسیون را دور زدیم. این گونه اظهارات شرم آور است. تصور کنید که یک بازیکن فوتبال از شهرستان ها این گونه به دروغ گفتن خود اعتراف می کرد فدراسیون و کمیته های انضباتی و اخلاق چه تصمیمی برای او می گرفت؟

  • فدراسیون ناتوان از کنترل کی روش بود

یکی از مهم ترین نقاط ضعف فدراسیون کنونی فوتبال دیپلماسی ورزشی است که در مناقشات بین المللی بازنده می گردد. همچنین در منطقه همواره ما در برابر کشورهای عربی توان لابی کردن نداریم و این سبب خسارت هایی به فوتبال ایران شده است. فدراسیون فوتبال حتی ناتوان در مدیریت دعوای برانکو ایوانکویچ سرمربی پرسپولیس و کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال بود.

چرا سرمربی تیم ملی به خود اجازه داد که حتی در امور مدیریتی دخالت کند چرا کسی در فدراسیون نتوانست رفتار او را مدیریت کند. در کجای جهان مربی به خود اجازه چنین رفتارهایی را می دهد.

  • فوتبال ایران ارتباط مناسبی با مراکز آموزشی ندارد

استعدادیابی یکی از مهم ترین برنامه های فوتبال مدرن جهان است طرحی که گردش نخبگان ورزشی را در فوتبال راحت خواهد نمود اما فدراسیون فوتبال ایران در زمینه ارتباط گیری با مراکز آموزشی مانند مدارس، دانشگاه، نیروهای انتظامی و نظامی ضعیف عمل می نماید.

  • قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در اساسنامه لحاظ گردد

نباید مدیران فدراسیون بدون توجه به پست و صندلی خود از بودجه مصوب هزینه نمایند. در اساسنامه جدید باید قانون دسترسی آزاد به اطلاعات لحاظ گردد. بر اساس این قانون که مصوب مجلس شورای اسلامی است تمام مسائل اقتصادی در دید عموم قرار گیرد و همچنین ترازنامه اقتصادی به اطلاع همه برسد و مسائل مجمع شفاف و واضح باشد.

  • فوتبال ایران درمانگر نیست

در جهان فوتبال به درمانگر معروف است و می گردد با استفاده از آن بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی را حل کرد اما فوتبال ایران خود احتیاج به درمان دارد. وقتی چنین شرایطی بر فوتبال حاکم است چگونه انتظار داشته باشیم ویژگی درمانگری فوتبال بیش ازپیش بروز کند. اگر اساسنامه با شرایط پیشین نوشته گردد بدون شک در دور تسلسل گرفتار خواهیم شد و درد فوتبال ایران درمان نخواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1123

به "عضو هیات رییسه مجلس: فدراسیون فوتبال ورشکسته مدیریتی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عضو هیات رییسه مجلس: فدراسیون فوتبال ورشکسته مدیریتی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید