نمایش های آیینی و سنتی، مولفه ای اصیل، گسترده و ذخیره ای بی زوال است

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، تهران (پانا) - محمدمهدی اسماعیلی: نمایش های آیینی و سنتی در پهنه اقلیم متنوع ایران اسلامی، مولفه ای اصیل، گسترده و ذخیره ای بی زوال است که بسان درختی تنومند سربلند ایستاده است.

نمایش های آیینی و سنتی، مولفه ای اصیل، گسترده و ذخیره ای بی زوال است

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، محمدمهدی اسماعیلی ویزر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی پیام داد که متن آن بدین شرح است:

فرهنگ و هنر گرانمایه ایران اسلامی، سرشار از حقیقت گرایی، زیباشناسی و تکریم فضیلت های سازنده ای است که بستر گسترده و جوشنده آن، ارزش ها و باورهای اصیل ساکنان این قلمرو معنوی است مردمانی که خواست تاریخی خود را در قامت بلند انقلابی مردمی و بر مبنای اندیشه و منش اسلامی به منصه ظهور رساندند. انقلابی که اینک در گام دوم خود، ضرورت توجه به حوزه های فرهنگ و تقویت و ارتقای جریان هایی که با خواست و اراده متعالی مردم قرابت دارد را وجهه همت مسئولان خود می داند.

در این میان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنا به وظایف ذاتی و ظرفیت های حمایتی و نظارتی خود باید به حوزه های فرهنگ بومی، به عنوان وسیع ترین و کارآمدترین حوزه بسترهای سامان بخشی به شرایط اجتماعی موجود که با شان این انقلاب و مردم، فاصله معناداری دارد، نهایت توجه را داشته باشد تا از گزند رویارویی با استحاله فرهنگی، محکم و استوار بایستد. این ایستادگی، باید اتکای اصلی به عناصر هویت بخش فرهنگ خودی باشد و از این منظر، نمایش های آیینی و سنتی در پهنه اقلیم متنوع ایران اسلامی، مولفه ای اصیل، گسترده و ذخیره ای بی زوال است که بسان درختی تنومند سربلند ایستاده است. این میراث گرانقدر ناملموس، به راستی و درستی می تواند با تداوم جوهره خود، قوام بخش فرهنگ مردمی و ارتباطات اجتماعی امروز ما باشد و با ایجاد زمینه ای مناسب از سوی دولت و تصمیم گیران مسئول، موجب گشایش منظری قابل اعتناء به مقوله اقتصاد هنر با حضور عمیق و موثر ِطیف وسیع فعالان این حوزه، به ویژه نخبگان و پیشکسوتان ارجمند با تخصص های متنوع و کم نظیر باشد. این مهم، بی تردید وامدار طراحی و سازماندهیِ بهنگام سازوکاری در پیشانی سیاست های کلان نمایشی کشور و بویژه پی ریزی نظام و ساختاری مدون، واقع بینانه و از سر تعمقِ سیاستگذاران بخش های نمایشی کشور است تا ذیل عنوانی همچون تئاتر ملی و دینی با هویت ایرانی بگنجد و با اهتمام، هم افزایی و برنامه ریزی صحیح، در جلوه های رو به رشد، سربرافرازد.

با این نگاه و امید، تلاش دیرپای برای برپاداشتنِ چراغ جشنواره های نمایش های آیینی و سنتی کشور در سه دهه گذشته تا امروز که بیستمین ره آورد خود را به صحنه می برد، ارج نهاده و توفیقات بیشتر هدایت گران و دست اندرکاران ساعی و خدوم آن را آرزومندم.

بیستمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی از 14 آذر ماه به دبیری داود فتحعلی بیگی در حال برگزاری است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 16 بهمن 1400 بروزرسانی: 16 بهمن 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2131

به "نمایش های آیینی و سنتی، مولفه ای اصیل، گسترده و ذخیره ای بی زوال است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش های آیینی و سنتی، مولفه ای اصیل، گسترده و ذخیره ای بی زوال است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید