هزارپای غول پیکر ماقبل تاریخ به روی زمین بازگشته است!، فیلم

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، آرتروپلورا حشره غول پیکری که متعلق به دوران ماقبل تاریخ است، بزرگترین هزارپایی است که تا کنون شناخته شده است. این هزارپا به یاری تصویرسازی نتفلیکس بار دیگر به زندگی بر روی زمین بازگشت.

هزارپای غول پیکر ماقبل تاریخ به روی زمین بازگشته است!، فیلم

تینا مزدکی- بازسازی جانوران برای مجموعه نتفلیکس به نام زندگی در سیاره ما است که مجموعه ای از موجودات منقرض شده را در ویدئوهایی به زندگی بازمی گرداند. یک هزارپا 300 میلیون ساله به طول یک ماشین کوچک در این مجموعه نشان داده شده است که در جنگل ها در پی جفت خود می گردد. در این کلیپ آرتروپلورا-Arthropleura با طول 2.6 متر و عرض 0.5 متر بزرگترین هزارپایی که تا کنون در دنیا بوده است به تصویر کشیده شده است. این جانور احتمالا 50 کیلوگرم وزن داشته است.

دانشمندان برای اولین بار 170 سال پیش فسیل های آرتروپلورا را کشف کردند. آنها در دوره کربونیفر، چیزی حدود 359 تا 299 میلیون سال پیش، در جایی که اکنون انگلستان، قاره اروپا و آمریکای شمالی نامیده می گردد، زندگی می کردند. در سال 2018، کشف تصادفی یک نمونه بزرگ و تقریباً کامل، نگاهی دقیق و نو به آناتومی این موجود ارائه کرد که تیم سازنده زندگی در سیاره ما از آن برای یاری به بازسازی این موجود باستانی استفاده کرد.

به گفته تهیه کننده و کارگردان این مجموعه، آرتروپلورا یکی از دقیق ترین موجودات این سری و یکی از دقیق ترین نسخه های زنده ای است که تا به امروز از این موجود ساخته شده است. کارشناسان می گویند که هزارپاهای امروزی و نسخه های کوچک آرتروپلورا به آنها در توسعه انیمیشن و ظاهر کلی حشرات بزرگ، یاری نموده است.

در زمانی که آرتروپلورا زندگی می کرد، سطح اکسیژن روی زمین بسیار بالاتر از امروز بود. جنگل ها جوانه زده بودند و دی اکسید کربن را از جو می مکیدند. بندپایان غول پیکر همراه با حشرات بزرگ دیگری مانند مگانئورار، سنجاقک به مقدار پرنده و سوسک های غول پیکر تا 10 سانتی متر بر این سیاره تسلط داشتند. سطوح بالای اکسیژن احتمالاً در مقدار بزرگ هزارپاهای غول پیکر نقش داشته است، اگرچه دقیقاً چگونگی یاری به رشد آنها نامشخص است.

در این ویدئو، یک نر از این جنس در جستجوی جفت برای خود، در جنگل قدم می زند. این کلیپ بعلاوه نابینایی این موجود را برجسته می نماید. به گفته تهیه کننده این سریال، این ویژگی نگاهی دوباره به نسل امروزی آن ها است. بیشتر هزارپاهای امروزی دارای نوعی چشم های مرکب جانبی هستند که فقط دید اولیه را برای آنها فراهم می نماید، آنقدر محدود که بیشتر آنها فقط قادر به مقدار گیری سطوح نسبی نور و تاریکی هستند، تا شکلی از بینایی که ما می شناسیم. با این حال، آن ها به همین نوع چشم ها می بالند، اما منطقی است که آن ها را تقریبا نابینا بدانیم.

ظاهرا برای این تیم سازنده، آرتروپلورا یکی از ساده ترین بازسازی های کل مجموعه بوده است، زیرا دیرینه شناسان فسیل ها، پوسته سخت آن ها که گهگاه می ریزد و ردپای به جا مانده از این جانور را که به خوبی حفظ شده پیدا نموده اند. بنابراین شواهد برای ظاهر و نحوه حرکت آن بسیار قانع کننده است.

  • پریدن یک جانور عجیب در کنار جاده ای در کانادا!/ عکس

  • پرنده وحشت، شکارچی غول پیکر 3 متری/ عکس

آخرین قطعه بازسازی هزارپا بزرگ، رنگ بود. پراکسی های مدرن می توانند بسیار رنگارنگ باشند، اما احتمالاً این ویژگی را برای ترساندن شکارچیان تکامل داده اند. از آنجایی که آرتروپلورا هیچ شکارچی شناخته شده ای نداشت، تیم رنگ های خود را کاهش داد و در نهایت بازسازی تصوری کامل شد.

منبع: livescience

227323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 آذر 1402 بروزرسانی: 12 آذر 1402 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2483

به "هزارپای غول پیکر ماقبل تاریخ به روی زمین بازگشته است!، فیلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزارپای غول پیکر ماقبل تاریخ به روی زمین بازگشته است!، فیلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید