واکنش تلویزیون چین به نشست کمیسیون برجام

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، ایرنا نوشت: سی جی تی ان تلویزیون انگلیسی زبان چین در مطلبی تحلیلی ضمن انعکاس نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گزارش کرد: امضا نمایندگان توافق هسته ای ایران در این نشست بار دیگر اعلام کردند که از برجام حمایت می نمایند چین هم از اقدامات آمریکا برای بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران و تمدید تحریم تسلیحاتی تهران انتقاد کرد.

واکنش تلویزیون چین به نشست کمیسیون برجام

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

سی جی تی ان روز چهارشنبه نوشت: همه شرکت نمایندگان در کمیسیون مشترک برجام شامل نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران با تأکید بر اینکه برجام یک عنصر اصلی در ساختار منع گسترش سلاح های هسته ای در دنیا است که توسط شورای امنیت سازمان ملل تایید شده است بر اهمیت حفظ این توافق بین المللی تاکید کردند.

گزارش نوشته است: هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست جلسه کمیسیون مشترک برجام را بر عهده داشت در توییتر خود نوشت که شرکت نمایندگان در این نشست در تصمیم گیری برای حفظ توافق ایران و یافتن راهی برای اطمینان از اجرای کامل آن با وجود چالش های فعلی، متحد بودند.

تلویزیون چین گزارش کرد: شرکت نمایندگان در این نشست اعلام کردند ایالات متحده به طور یکجانبه خروج خود از برجام را در 8 مه 2018 اعلام نموده و متعاقباً در هیچ فعالیت مربوط به برجام شرکت ننموده است لذا حق دخالت در این توافق را ندارد.

فو چونگ مدیرکل بخش کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین پس از نشست کمیسیون مشترک به خبرنگاران گفت: ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شده است و صندلی قانونی برای درخواست مکانیسم ماشه را ندارد.

او یاداوری کرد که این موضع، توسط اکثریت جامعه بین الملل همانطور که در رای گیری شورای امنیت نشان داده شد در این نشست نیز تکرار شد و این حرکت باید حفظ گردد.

فو از جامعه بین الملل خواست تا در سمت درست تاریخ بایستند و از چند جانبه گرایی محافظت نمایند و اقتدار برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را حفظ کند.

وی گفت: چین امیدوار است همه طرف های باقی مانده در برجام، اختلافات در زمینه اجرای توافق هسته ای ایران را به وسیله گفت و گو و مشورت در چارچوب کمسیون مشترک برجام حل نمایند و بین حقوق و تعهدات موجود در این قرارداد توازن برقرار نمایند.

مدیرکل بخش کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین گفت: چین از توافق حاصل شده بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در خصوص دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته ای به دو محل استقبال می نماید و از همه طرف های مربوطه خواسته است تا به اجرای این توافق نامه یاری نمایند.

در ادامه گزارش تلویزیون چین آمده است: هفته گذشته سازمان ملل متحد از کوشش ایالات متحده برای اعمال مجدد تحریم های بین المللی علیه ایران جلوگیری کرد در حالی که واشنگتن همچنین نتوانست حمایت کافی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را که قرار بود از ماه اکتبر شروع گردد، کسب کند.

گزارش می افزاید: آژانس انرژی اتمی ایران هفته گذشته در جریان سفر رافائل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی موافقت کرد که بازرسان این آژانس از دو سایت ایران بازدید نمایند.

شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه 1+4، روز سه شنبه 11 شهریور 1399 به ریاست مشترک عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین برگزار گردید تا گامی دیگر در راستای حفظ برجام برداشته گردد.

این نشست هر چند به تعبیر معاون وزیر خارجه ایران روتین و در ادامه جلسات کمیسیون مشترک برگزار گردید اما به خاطر همزمانی با وقایعی که در نیویورک می گذرد و کوشش هایی که آمریکا برای به اصطلاح برگرداندن قطعنامه های سابق شورای امنیت و به نوعی نابودی برجام در نیویورک انجام می دهد، ویژگی خاصی را پیدا نموده است.

آمریکا پس از نزدیک به 2 سال خروج از برجام و کارزارهای تبلیغاتی ناموفق جنگ با ایران، مدعی شده همچنان عضوی از توافق هسته ای است و می تواند از سازوکارهای موجود در این توافق و قطعنامه 2231 مرتبط با آن، علیه ایران استفاده کند.

وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی خواهان بکارگیری سازوکاری در برجام شده که قطعنامه های لغو شده شورای امنیت بازگردانده گردد. این درخواست با مخالفت جمعی اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت روبرو شده است.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1373

به "واکنش تلویزیون چین به نشست کمیسیون برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش تلویزیون چین به نشست کمیسیون برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید