پاسخ وزیر آموزش و پرورش به چگونگی بازگشایی مدارس، نحوه واکسیناسیون فرهنگیان و زمان اجرای رتبه بندی معلمان

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه نگاه یک به تشریح مسایل مربوط به آموزش و پرورش در دوران کرونایی و سال تحصیلی آینده پرداخت.

پاسخ وزیر آموزش و پرورش به چگونگی بازگشایی مدارس، نحوه واکسیناسیون فرهنگیان و زمان اجرای رتبه بندی معلمان

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، شامگاه امشب مهمان برنامه نگاه یک بود و به سوالات متعددی که درباره سال تحصیلی آینده و مسایل مربوط به آن وجود دارد پاسخ داد.

وی در این برنامه با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا سال متمایزی داشتیم و به دلیل ابهاماتی که وجود داشت شرایط پیش رو تعیین نبود اظهار کرد: ما تشکیلات بزرگی هستیم که با نگرانی خانواده ها و صلاحدید ستاد ملی کرونا مدارس تعطیل شد. همه وارد فضای ناشناخته ای شدیم که در کنار تمام موارد توانمندی هایی را ایجاد کرد و نظام آموزشی را از یک آزمون مهم با موفقیت بیرون آورد.

وی اضافه کرد: ما اجازه ندادیم آموزش تعطیل و تشکیلات بزرگ دچار آسیب شود ارتباطات را برقرار کردیم و دستاوردهایی داشتیم.

حاجی میرزایی اعلام کرد: سال ها بود که به سمت آموزش های الکترونیکی دعوت شده بودیم زیرا آینده ای با توسعه فعالیت های الکترونیکی و مبتنی بر فناوری های نوین پیش رو داریم اما توفیق بسکمک کسب نشده بود کرونا ما را وارد یک محیط تازه کرد و ترس از روبرو با تکنولوژی های نو را از ما گرفت و به تدریج معلمان مهارت های لازم را فرا گرفتند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دوران کرونا دانش آموزان در آموزش خود سهم درستی را ایفا کردند و خانواده ها هم به شکل گسترده ای با نظام تعلیم و تربیت مرتبط شدند ما به آرزوی دیرینه خود دست پیدا کردیم تا پیوند مدرسه و خانواده را برقرار کنیم هر چه این ارتباط بهتر برقرار شود اهداف تعلیم و تربیت بهتر محقق می شود. کرونا مدرسه و خانه را در کنار هم قرار داد و بسکمک از والدین به دستیار معلم تبدیل شدند.

فعالیت صدها کانال و گروه در شبکه شاد

وی با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی بدون کمک خانواده ها آموزش امکان پذیر نبود گفت: شبکه شاد یک مولود یک سال و چند ماه است که قابلیت های آن توسعه پیدا کرده است و اکنون صدها هزار کانال و گروه وجود دارد تا فعالیت های فرهنگی، پرورشی و تربیت بدنی را ایجاد کند.

ما هیچ فردی را از گردونه آموزش خارج نکردیم شیوه های آموزش متفاوت بود و در سال کرونا تعداد دانش آموزان ترک تحصیل زیاد نشد

حاجی میرزایی تاکید کرد عدم دسترسی به اینترنت و موبایل به معنای ترک تحصیل دانش آموزان نیست بسکمک از دانش آموزان آموزش هایی را از طریق راهبران آموزشی دریافت کردند. ما هیچ فردی را از گردونه آموزش خارج نکردیم شیوه های آموزش متفاوت بود و در سال کرونا تعداد دانش آموزان ترک تحصیل زیاد نشد.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد سال گذشته 40 هزار دانش آموز ابتدایی داشتیم که ثبت نام نکردند که دلایل مختلفی داشت لذا ما مراقبت کردیم تا فردی ترک تحصیل نکند. شخصا با حدود 80 هزار مدیر مدرسه ارتباط گرفتم و از آنان خواستم از دانش آموزان به نام امانت نگهداری کنند تا از آموزش دور نباشند.

شناسایی بازماندگان از تحصیل

حاجی میرزایی گفت: برای جبران افت تحصیلی دانش آموزان در سال تحصیلی آینده اقداماتی انجام می دهیم در شاد تدریس برتر را ایجاد کردیم تا معلمان در این بخش تدریس داشته باشند. برنامه ریزی هایی در تابستان و آغاز سال تحصیلی هم داریم.

وزیر آموزش و پرورش از معلمان به دلیل کار بزرگ شان تشکر کرد و گفت: در کرونا معلمان از آزمون سختی سرافراز بیرون آمدند.

حاجی میرزایی درباره ثبت نام دانش آموزان گفت: یک و نیم میلیون دانش آموز ورودی به کلاس اول داریم که سنجش سلامت این افراد در بیش از 2 هزار و 500 پایگاه از سوی 20 هزار نیرو سنجیده می شود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: تحرک و توانایی های جسمی حرکتی این افراد سنجیده می شود و امکان مداخلات بهنگام میسر خواهد شد. در کرونا خانواده ها 98.8 درصد بچه ها را بیشتر وارد مدرسه کردند تا این افراد سنجش شوند. این در حالی است که امسال 600 هزار نوآموز اضافه شده است.

وقت گیری سنجش الکترونیکی است

وی خبر داد وقت گیری نوآموزان الکترونیکی و ساعات روز و تعداد پایگاه ها توسعه پیدا کرده است. برای دانش آموزان دوم بجز هفتم و دهم این موضوع انجام خواهد شد. اطلاعات دانش آموز سنجش شده تا زمانی که دیپلم می گیرد بر روی یک سامانه ثبت می شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس هم نام کرد: بعد از اینکه یک سال از زمان کرونا گذشت اجلاسی برگزار گشت و تمام وزرای آموزش و پرورش به صورت مجازی در آن شرکت داشتند در آن اجلاس جمع بندی صورت گرفت که اگر در ابتدای کرونا گفته شد مدارس را تعطیل کنیم اگر می گوییم باید مدارس را با هر کیفیتی بازگشایی کنیم وقتی بچه ها از مدارس دور می شوند آسیب های متعددی آنان را تهدید می کند.

اصل بر آموزش حضوری است

حاجی میرزایی با اعلام اینکه اصل ما آموزش حضوری است اظهار کرد: اگر در مهر 1400 با وضعیتی روبرو شدیم که ایمنی جمعی ایجاد شده باشد مدارس حضوری است اما اگر محدودیت تعداد داشته باشیم دانش آموزان را تقسیم می کنیم.

وی سلامت دانش آموزان اولویت دانست و اعلام کرد بازگشایی مدارس بر افزایش و شیوع کرونا اثری نداشته و ندارد.

وی از مدرسه تلویزیونی تشکر و اظهار کرد: این موضوع به معلمان کمک کرد در کنار توانمندی های تدریس آموزش ببینند کمک صدا و سیما بسیار در این شرایط موثر بود.

کدملی معلمان در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است و ما پیش بینی کردیم با ایجاد محدودیت در واکسن ها اولویت ها تعیین شود تا معلمان دوره ابتدایی و دروس فنی و حرفه ای برای تدریس در کارگاه ها واکسینه شوند

نحوه واکسینه شدن معلمان

حاجی میرزایی درباره واکسیناسیون گفت: حدود 920 هزار نفر از معلمان و کادر آموزشی طبق هماهنگی با وزارت بهداشت در مرداد ماه واکسن می زنند اکنون در این شرایط وزارت بهداشت در روز تا 500 هزار دوز واکسن را تزریق کرده است و اگر بخواهد این موضوع را برای معلمان انجام دهد به سرعت تمام معلمان در مردادماه واکسینه می شوند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: کدملی معلمان در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است و ما پیش بینی کردیم با ایجاد محدودیت در واکسن ها اولویت ها تعیین شود تا معلمان دوره ابتدایی و دروس فنی و حرفه ای برای تدریس در کارگاه ها واکسینه شوند. سرویس مدارس هنوز شکل نگرفته است که باید در شهریورماه درباره این افراد تصمیم گیری شود.

آیا امسال قیمت کتب درسی افزایش داشته است

حاجی میرزایی درباره توزیع کتب درسی هم اظهار کرد: ما 145 میلیون جلد کتب درسی را توزیع می کنیم افراد ثبت نام شده قبل از آغاز سال تحصیلی کتاب خواهند گرفت.

وی درباره قیمت کتب گفت: در کتاب ها افزایش قیمت کاغذ را اتخاذ نکردیم و قیمت ها حدود 20 تا 25 درصد افرایش خواهد داشت.

وی درباره اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اظهار کرد: باید با شاخص در این باره صحبت کنیم؛ گزارش ارائه شده به من این بود که 6 زیرنظام فرایند اجرایی شدن سند را مدیریت می کند و اهداف دوره های تحصیلی معین شده است. اکنون حدود 30 درصد از سند تحول اجرایی شده است من می گویم رکن تحول معلم است.

هدف رتبه بندی ارتقای توانمندی و صلاحیت معلمان است هر فوق العاده ای که کارکنان دولت دریافت می کنند معلمان هم باید دریافت کنند

رتبه بندی برای ارتقای صلاحیت معلمان است

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد رتبه بندی اجرا شده در زمان ورود من به آموزش و پرورش، فوق العاده ویژه ای نداشت ماهم یک نوبت این موضوع را اجرا کردیم. هدف رتبه بندی ارتقای توانمندی و صلاحیت معلمان است هر فوق العاده ای که کارکنان دولت دریافت می کنند معلمان هم باید دریافت کنند.

حاجی میرزایی درباره اجرایی شدن رتبه بندی اضافه کرد: کلیات این موضوع به تصویب رسیده است و در طول 3 هفته گذشته کمیسیون آن را بررسی کرد. طبق مقررات مجلس تا 10 روز کنندگان نظرات خود را اعلام می کنند تا در دستور تصویب نهایی صحن برود و اجرای آن از اول سال 1400 خواهد بود. در لایحه رتبه بندی پیش بینی شده حقوق بازنشسته ها با افراد شاغل همسان سازی شود.

اولویت مسکن فرهنگیان با چه افرادی است؟

وی درباره تامین مسکن فرهنگیان هم ادامه داد: تمام معلمان شاغل و بازنشسته در فراخوانی دعوت شدند تا در سایت مسکن فرهنگیان ثبت نام کنند که حدود 320 هزار نفر ثبت نامی داشتیم در مرحله اول اطلاعات 75 هزار تایید شد که اولویت با زنان سرپرستان خانوار، زوجین فرهنگی و بازنشسته هاست. 44 هزار فرهنگی از این تعداد وارد مرحله بعد شدند.

وزیر آموزش و پرورش در بخش پایانی صحبت های خود تاکید کرد سال گذشته بیش از 102 هزار ردیف استخدام برای نیروها گرفتیم و تا به امروز سعی کردیم آرامش را برای معلمان مهیا کنیم.

خانواده را مجبور به پرداخت شهریه نکنیم

حاجی میرزایی درباره شهریه مدارس هم توضیحاتی داد و گفت: درباره مدارس دولتی باید گفت هیچ مدرسه ای حق ندارد خانواده را مجبور به پرداخت شهریه کند. درباره مدارس غیردولتی هم باید شهریه مصوب هر مدرسه معین شود و برای ارائه خدمات دیگر خانواده اختیار دارد برای آنان پرداخت هزینه داشته باشد.

وی تاکید کرد سهم مدارس غیردولتی در قبولی کنکور از نسبت دانش آموزان در مقایسه با مدارس دولتی بیشتر نیست.

سهم کنکور

وزیر آموزش و پرورش درباره مافیای کنکور اعلام کرد: تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی بر برگزاری دوبار کنکور است. سنجش و پذیرش دانشجو ازهم تفکیک شده و سنجش، آزمون تخصصی است. سهم کنکور 40 درصد شده و 60 درصد سابقه تحصیلی و امتحان پایه دوازدهم خواهد بود. نتایج کنکور هم تا 2 سال قابل استفاده است.

حاجی میرزایی در پایان اضافه کرد آموزش و پرورش یک دستگاه بزرگ است و کار آن با انسان هاست. باید از افراد همراه در این وزارتخانه تشکر کنم دغدغه همکاران ما منزلت و معیشت است تمام تلاش براین است شرایط همکاران بهتر باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1916

به "پاسخ وزیر آموزش و پرورش به چگونگی بازگشایی مدارس، نحوه واکسیناسیون فرهنگیان و زمان اجرای رتبه بندی معلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ وزیر آموزش و پرورش به چگونگی بازگشایی مدارس، نحوه واکسیناسیون فرهنگیان و زمان اجرای رتبه بندی معلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید