کاروانسرای آب سرد و گرم یکی از دیدنی های خراسان جنوبی به شمار می رود

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، ایسنا/ براساس آخرین گزارشات بدست آمده، کاروانسرای آب سرد و گرم یکی از دیدنی های خراسان جنوبی به شمار می رود.

کاروانسرای آب سرد و گرم یکی از دیدنی های خراسان جنوبی به شمار می رود

بدون شک شنیدن نام کاروانسرا فکر هر شخصی را به گذشته های دور می برد. کاروانسراها در گذشته محل اسکان و استراحت کاروان ها و مسافران بوده اند. بیشتر این کاروانسراها در نقاط مشخصی از مسیرهای اصلی ساخته می شدند. هر چه مساحت کاروانسرا بزرگتر میشد، یعنی تردد در آن مسیر بیشتر بوده است. بعضی از این کاروانسراها در نزدیکی شهرها یا روستاها بجا مانده که بازسازی و بازسازی شده اند و بعضی دیگر از یادها فراموش شده و طی صدها سال از بین رفته یا در حال از بین رفتن هستند.

کاروانسرای آب سرد و گرم که در فاصله 110 کیلومتری جنوب دیهوک در استان خراسان جنوبی و فاصله 100 کیلومتری شمال روستای نای بند واقع شده، از نمونه های فراموش شده تاریخ کهن سرزمین ایران است. کاروانسرای آب سرد و گرم به گفته کارشناسان میراث فرهنگی احتمالا مربوط به دوره صفویه است و به دلیل موقعیت بسیار دور از مسیرها و جاده های اصلی به دست فراموشی سپرده شده و طی گذشت سالها در حال تخریب است.

دلیل نامگذاری این کاروانسرا وجود چشمه های آب سرد و گرم در کنار آن است؛ چشمه هایی که بعد از گذشت قرنها همچنان می جوشد و دشتهای اطراف خود را تا کیلومترها سیراب می نماید. گذشتگان ما این کاروانسرای زیبا را در دل کویر و بیابان های مرکزی ایران و کنار چشمه های فراوان بنا کردند که مسافران خسته از راه مدتی را در آن به استراحت بپردازند.

عکس از: محمد قجر

منبع: همگردی
انتشار: 8 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1402 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2419

به "کاروانسرای آب سرد و گرم یکی از دیدنی های خراسان جنوبی به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای آب سرد و گرم یکی از دیدنی های خراسان جنوبی به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید