کشف انگل های مالاریا مقاوم به دارو

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، در آن موقع پژوهشگران نگران مقاومت انگل های مالاریا نسبت به این دارو در آفریقا شدند، که به گفته آن ها چنین مسئله ای می تواند نتایج فاجعه باری به همراه داشته باشد.

کشف انگل های مالاریا مقاوم به دارو

انگل های مالاریا به وسیله نیش پشه های آلوده منتقل می شوند

دانشمندان در رواندا از شناسایی یک نوع زنجیره انگلی مقاوم دربرابر دارو که باعث بروز مالاریا می گردد، خبر داده اند. در تحقیقاتی که در مجله علمی نیچر به چاپ رسیده، آمده که این زنجیره انگل ها توانایی مقاومت دربرابر داروی آرتمیسینین را دارد. این دارو از جمله دارو های موثر در مقابله با مالاریاست.

این اولین باری است که دانشمندان شاهد مقاومت این انگل ها در مقابل داروی آرتمیسینین در آفریقا هستند. پیش از این مواردی از مقاومت انگل های عامل مالاریا در برابر این دارو در کشور های جنوب شرق آسیا گزارش شده بود.

محققان هشدار داده اند که این می تواند تهدیدی مهم برای سلامت عمومی در این قاره باشد. دانشمندان از انستیتو پاستور با همکاری برنامه ملی کنترل مالاریا در روندا، سازمان بهداشت جهانی، بیمارستان کوچین و دانشگاه کلمبیا در آمریکا نمونه هایی از خون بیماران روندایی را آنالیز کردند.

آن ها به نوعی جهش خاص انگلی مقاوم به داروی آرتمیسینین در 19 نفر از 257 نفر پی بردند؛ که این میزان 7.4 درصد از بیمارانی را شامل می گردد که این گروه از محققان در یک مرکز بهداشتی آنالیز کردند. زمانی که اولین داروی مقابله با مالاریا کلروکین به بازار آمد، پژوهشگران تصور کردند که این بیماری طی سال ها ریشه کن خواهد شد.

اما از دهه 1950 میلادی، انگل ها در جهت مقاومت دربرابر دارو ها پی در پی تکامل یافتند.

به گفته جیمز گالاگر، پی بردن به مقاومت زنجیره ای از انگل های عامل مالاریا در مقابل داروی آرتمیسینین، نگرانی عمیقی را در آفریقا ایجاد می نماید. به این دلیل که از هر ده مورد ابتلا به مالاریا، نه مورد آن در آفریقا اتفاق می افتد.

در حال حاضرعموما برای مداوای بیماران مبتلا به مالاریا ترکیب دو داروی آرتمیسینین و پایپرکویین استفاده می گردد. اما انگل های مالاریا بتدریج نسبت به داروی آرتمیسینین از خود مقاومت نشان دادند که اولین بار در جنوب شرق آسیا در سال 2008 این موارد دیده شد.

در آن موقع پژوهشگران نگران مقاومت انگل های مالاریا نسبت به این دارو در آفریقا شدند، که به گفته آن ها چنین مسئله ای می تواند نتایج فاجعه باری به همراه داشته باشد.

در سال 2018، 90 درصد از بیش از 400 هزار مرگ و میر در کشو رهای آفریقایی به دلیل ابتلا به مالاریا بوده است. مالاریا یکی از بیماری هایی است که بشر در مهار آن توفیق چندانی نداشته با این حال از شروع قرن بیست و یکم تا به حال موارد مرگ بر اثر این بیماری دو سوم کاهش داشته است.

مالاریا در سال 2017 هم جان 435 هزار نفر را گرفت که بیشتر قربانیان بچه ها زیر پنج سال در آفریقا بودند.

منبع: فرادید
انتشار: 8 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1335

به "کشف انگل های مالاریا مقاوم به دارو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف انگل های مالاریا مقاوم به دارو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید