گزارش رویترز از مفاد اصلی قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، یک رسانه غربی گزارش داد که آمریکا در قطعنامه پیشنهادی خود علیه ایران در شورای امنیت، خواهان تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران و همچنین بازرسی از کشتی هایی که ممکن است در حال حمل محموله های تسلیحاتی مرتبط با ایران باشند، شده است.

گزارش رویترز از مفاد اصلی قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، خبرگزاری رویترز روز سه شنبه گزارشی درباره مفاد اصلی قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران -که فردا چهارشنبه در شورای امنیت به بحث گذاشته خواهد شد- منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا در قطعنامه پیشنهادی خود خواهان ممانعت از فروش، عرضه یا انتقال سلاح و یا اقلام مربوطه توسط ایران به دیگر کشورها و بالعکس (فروش و انقال سلاح از دیگر کشورها به ایران) به جز در مواردی که شورای امنیت با آن موافقت کند، شده است.

رویترز همچنین گزارش داده است که به موجب قطعنامه پیشنهادی آمریکا، کشورها ملزم خواهند شد که در صورت در اختیار داشتن شواهد محکمی دال بر اینکه محموله ای که از قلمرو آنها عبور می نماید حاوی اقلام ممنوعه مرتبط با ایران است، اقدام به بازرسی محموله نمایند. این قطعنامه همچنین کشورها را ملزم می نماید که با توجیه مشابه اقدام به بازرسی کشتی های تجاری در آب های آزاد نمایند.

اواسط خردادماه امسال کلی کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز بیان کرد که پیش نویس قطعنامه ای را که خواهان تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران است را میان اعضای شورای امنیت از جمله روسیه توزیع نموده است.

نماینده آمریکا گفت که او می خواهد ابتدا با سفرای کشورها صحبت نموده تا اطمینان حاصل کند که همه می دانند که شورای امنیت سازمان ملل اجازه نخواهد داد این ممنوعیت ها در ماه اکتبر به خاتمه برسند.

مقامات چین و روسیه -که در شورای امنیت سازمان ملل متحد از حق وتو برخوردارند- صراحتاً اعلام نموده اند که با تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه یاران مخالف هستند.

برای تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد باید دست کم 9 کشور عضو شورای امنیت با آن موافقت نمایند و در عین حال قطعنامه از سوی هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) وتو نشود.

اوایل اردیبهشت ماه امسال نشریه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داد که مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا میخواهد با استفاده از یکی از بندهای توافق هسته ای برجام، تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید و یا شورای امنیت سازمان ملل متحد را به اعمال تحریم هایی دیگر علیه ایران وادار کند.

روزنامه نیویورک تایمز در این رابطه نوشت: طرح وزیر امور خارجه آمریکا بر کوشش برای پیشبرد یک استدلال حقوقی مبنی بر اینکه آمریکا علی رغم خروج از برجام همچنان یکی از طرف های مشارکت نماینده در این توافق چندجانبه است، راسخ است.

با این حال، مقامات جمهوری اسلامی ایران و بعضی دیگر از کشورهای عضو برجام بارها تأکید نموده اند که آمریکا از برجام خارج شده و اساساً در جایگاهی نیست که بخواهد برای کشورهایی که همچنان در برجام حضور دارند، معین تکلیف کند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1286

به "گزارش رویترز از مفاد اصلی قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش رویترز از مفاد اصلی قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید