گفت وگوی سران آلمان، روسیه و فرانسه درباره حفظ برجام

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، سران کشورهای آلمان، روسیه و فرانسه روز گذشته در یک ویدیو کنفرانس درباره موضوعات مختلفی از جمله حفظ توافق هسته ای گفت وگو کردند.

گفت وگوی سران آلمان، روسیه و فرانسه درباره حفظ برجام

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، دفتر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه خاطرنشان کرد که او با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و ولادیمیر پوتین همتای روسی اش درباره شرایط موجود در اوکراین، بلاروس، لیبی و سوریه در کنفرانسی ویدیویی گفت وگو کردند و در زمینه ایران هم توافق کردند که اقدامات و کوشش ها را به منظور بازگشت ایران به تعهدات بین المللی اش هماهنگ نمایند.

همچنین پایگاه خبری اردوپوینت نوشت که کاخ کرملین در بیانیه ای درباره این گفت وگو آورده است: رهبران روسیه، آلمان و فرانسه از حفظ توافق و اجرایی کردن برنامه جامع اقدام مشترک [برجام] ابراز حمایت نموده و درباره همکاری های بیشتر در این زمینه گفت وگو کردند.

گفت وگوی سران این کشورهای عضو برجام درباره حفظ این توافق و بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات بین المللی اش درحالی مطرح می گردد که ایران بنا به اعلام نهادهای بین المللی همیشه به تعهدات خود بر اساس برجام پایبند بوده است و این آمریکا بود که در سال 2018 با خروج از توافق هسته ای، زمینه فروپاشی این توافق را فراهم کرد.

ایران پس از خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم های جدید از سوی آمریکا شد و نتوانست در ازای محدودسازی برنامه هسته اش که شروط توافق بود، از منافع مالی برجام بهره مند گردد. شرکای اروپایی برجام نیز تا به امروز نتوانسته اند به تعهداتشان در زمینه کاهش تاثیر تحریم های آمریکا و عادی سازی روابط مالی با ایران عمل نمایند.

ایران در پی متحمل شدن این شرایط، در یک سال و نیم گذشته تعهدات داوطلبانه اش در توافق را کاهش داده اما اعلام نموده است که در صورت پایبندی تمام اعضای توافق به تعهداتشان و لغو تحریم ها،اقدامات اجرا شده در پی کاهش تعهدات به حالت قبل باز خواهند گشت.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1713

به "گفت وگوی سران آلمان، روسیه و فرانسه درباره حفظ برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفت وگوی سران آلمان، روسیه و فرانسه درباره حفظ برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید