آنچه باید زنان از اختلالات تیروئید بدانند

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، تیروئید غده کوچکی در جلوی گردن است که ید را به هورمون های تیروئید تبدیل می نماید. هورمون های تیروئید با عبور از خون سلول های بدن را تحت تأثیر قرار داده و سرعت سوزاندن کالری، ضربان قلب و دمای بدن را تنظیم می نمایند.

آنچه باید زنان از اختلالات تیروئید بدانند

بیماری های تیروئید شامل کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید و سایر اختلالات غده تیروئید است.

دلایل دقیق مسائل تیروئید همواره قابل شناسایی نیست و طبق اعلام انجمن تیروئید آمریکا، زنان پنج تا هشت برابر بیشتر از مردان در معرض اختلالات تیروئید قرار دارند. بیش از 12درصد از زنان در طول زندگی خود به این اختلالات مبتلا می شوند؛ بنابراین به ویژه برای زنان مهم است که بدانند چگونه می توان اختلالات تیروئید را تشخیص داد و چه زمانی باید در خصوص این اختلالات با پزشک صحبت کرد.

علائم بیماری تیروئید

بیماری تیروئید با تاثیرگذاری بر فراوری هورمون تیروئید ممکن است باعث گردد بدن بیشتر یا کمتر از اندازه لازم هورمون تیروئید فراوری کند. تاثیری که این بیماری بر بدن می گذارد به نحوه تأثیر بیماری بر فراوری هورمون بستگی دارد.

کم کاری تیروئید منجر به کاهش متابولیسم، ضربان قلب کندتر و علائم اینچنینی می گردد: احساس سرما وقتی دیگران احساس سرما نمی نمایند، خستگی عضلات، دردهای عضلانی و مفصلی، پوست رنگ پریده و خشک، صورت پف نموده، تعریق کمتر از حد معمول، افزایش وزن بدون دلیل و کلسترول ال دی ال بالا.

پرکاری تیروئید ممکن است درکنار افزایش متابولیسم و ضربان قلب تندتر با این علائم همراه باشد: کاهش وزن بدون دلیل، ضربان قلب نامنظم، تعریق، تحریک پذیری، مسائل خواب و اسهال یا حرکات مکرر روده.

علائم خاص اختلالات تیروئید در زنان

بیماری تیروئید در زنان می تواند بر چرخه قاعدگی - سبکی یا سنگینی دوره یا نظم آن- تاثیر بگذارد یا باعث آمنوره یعنی توقف قاعدگی گردد.

علائم بیماری تیروئید در زنان گاهی با یائسگی اشتباه گرفته می گردد. در بعضی موارد مسائل تیروئید می تواند به یائسگی زودرس منجر گردد و همچنین می تواند بر فرایند تخمک گذاری تأثیر بگذارد و بارداری را برای زنان سخت کند.

زنان مبتلا به بیماری تیروئید ممکن است در دوران بارداری به مسائل سلامت دچار شوند و همچنین می تواند برای کودک مسائل سلامت ایجاد کند.

زنان چه زمانی باید با پزشک صحبت نمایند؟

طبق اعلام انجمن تیروئید آمریکا حدود 60درصد از افراد مبتلا به بیماری تیروئید متوجه مشکل خود نمی شوند؛ بنابراین در صورت مشاهده علائمی مانند خستگی غیرقابل شرح، خشکی پوست، پف صورت، کاهش یا افزایش وزن بدون دلیل با پزشک مشورت کنید. بیشتر خانم ها نیازی به غربالگری بیماری تیروئید ندارند اما مراجعه منظم به پزشک می تواند از مسائل غده تیروئید جلوگیری کند.

منبع: mana.md

مترجم: یاسمین مشرف - سلامت / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1644

به "آنچه باید زنان از اختلالات تیروئید بدانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه باید زنان از اختلالات تیروئید بدانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید