ادعای واهی سفیر انگلیس در تهران درباره گریس 1

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، سفیر انگلیس در تهران در توییت هایی با طرح این ادعای واهی که مقصد کشتی گریس 1 سوریه بوده است، مدعی شد که دولت جبل الطارق به دلیل اینکه کشتی فاقد پرچم بوده است، حق داشته نفتکش حامل نفت ایران را توقیف کند.

ادعای واهی سفیر انگلیس در تهران درباره گریس 1

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

ایسنا نوشت: رابرت مک ایر، سفیر لندن در تهران در توییتی واهی در خصوص آزادی ابرنفتکش گریس 1 ادعا کرد: در خصوص کشتی گریس 1، قانون کاملاً روشن است. اروپا تجارت نفت ایران را تحریم ننموده است ولی هرگونه انتقال نقدی و غیر نقدی به نهادهای تحریم شده به وسیله اروپا غیر قانونی می باشد. کشتی گریس 1 در قلمرو اروپا بوده و این امری غیرقابل انکار می باشد.

وی در ادامه مدعی شد: شواهد روشن است. قصد فرستادن نفت به نهادهای تحریم شده سوریه بوده است. شایان به ذکر است که کشتی گریس 1 بدون مجوز (فاقد پرچم) بوده است. جبل الطارق حق داشته آن را توقیف نماید.

غروب پنجشنبه (24 مرداد) به وقت ایران، قاضی دیوان عالی جبل الطارق با بیان اینکه درخواست آمریکا برای توقیف کشتی به دست دادگاه نرسیده، بیان کرد که مجوز آزادی کشتی گریس 1 را صادر نموده است. همچنین خبرگزاری هند بیان کرد که تمامی 24 خدمه هندی کشتی گریس 1 آزاد شده اند.

نیروی دریایی انگلیس روز چهارم ژوئیه، یعنی بیش از یک ماه پیش این نفتکش حامل نفت ایران را با ادعای اینکه به مقصد سوریه در حرکت بوده در منطقه جبل الطارق توقیف کرد که با انتقاد شدید ایران روبرو شد.

محمدجواد ظریف پس از خبر آزادی نفتکش گریس 1، در توئیتر نوشته بود: آمریکا که در تحقق اهدافش به وسیله تروریسم مالی از جمله با محروم کردن بیماران سرطانی از دارو، شکست خورده است، از نظام قضایی سوء استفاده نموده تا به اموال ما در آب های آزاد دستبرد بزند. این کوشش برای دزدی دریایی، نشانگر بی اعتنایی دولت ترامپ به قوانین است.

وی در توییت دیگری با اشاره به نکات کلیدی یادداشت سفارت ایران در لندن نوشت: در یادداشت سفارت مان در لندن به وزارت امور خارجه انگلیس به توقیف نامشروع ابرنفتکش اعتراض، بیانیه های عمومی مان نسبت به مقصد این کشتی تکرار و شفاف سازی شده که تحریم های اتحادیه اروپا به ایران اطلاق نمی گردد (موضع اکثر اروپایی ها نیز همین است). چیزی این حقیقت را تغییر نمی دهد که توقیف این نفتکش صد درصد نامشروع بوده است.

حمید بعیدی نژاد، سفیر کشورمان در انگلیس نیز در واکنش به این خبر در توییتی نوشت: لحظاتی پیش با تصمیم مقامات جبل الطارق و تایید دادگاه، نفتکش حامل نفت ایران از توقیف غیرقانونی آزاد شد. کشورمان در تمامی40 روز گذشته با مشارکت نهادهای ذیربط داخلی تحت مدیریت وزارت خارجه گفتگوهای مستمری در سطح سیاسی، حقوقی و فنی با طرف انگلیسی برای برطرف این اقدام غیرقانونی انجام داد. آمریکا با کوشش های مذبوحانه آخرین لحظه خود قصد داشت مانع برطرف توقیف نفتکش گردد که با شکست تحقیرآمیزی روبرو شد. با کوشش های روزهای گذشته تمام مقدمات و تمهیدات فنی لازم برای حرکت نفتکش به دریای آزاد نیز تامین شده است و کشتی بزودی منطقه جبل الطارق را ترک خواهد نمود.

وزارت امور خارجه انگیس در پی آزاد شدن این نفتکش در بیانیه ای نوشت: انگلیس نتیجه اقدامات و فرایندهای قانونی مقامات جبل الطارق که برای جلوگیری از رسیدن محموله این کشتی به سوریه در راستای تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه اتخاذ نموده را در نظر دارد.

در ادامه بیانیه آمده است: ما در نظر داریم که دولت جبل الطارق از ایران ضمانت گرفته که کشتی گریس 1 به سوی سوریه حرکت نکند. ایران باید به ضمانتی که داده پایبند بماند. ما یه گوشه نمی ایستیم و نمی گذاریم که ایران یا هرکشور دیگری تحریم های حیاتی اتحادیه اروپا علیه کشوری که از سلاح های شیمیایی عیله مردم خودش استفاده نموده را دور بزند.

وزارت خارجه انگلیس در آخر نوشت: هیچ گونه قیاس یا شباهتی میان حملات و توقیف غیرقانونی و غیرقابل قبول کشتی های تجاری در تنگه هرمز توسط ایران و اجرای تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه توسط دولت جبل الطارق وجود ندارد. به آزادی کشتیرانی و تجارت دریایی باید احترام گذاشته گردد و قوانین بین المللی باید حفظ گردند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 452

به "ادعای واهی سفیر انگلیس در تهران درباره گریس 1" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادعای واهی سفیر انگلیس در تهران درباره گریس 1"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید