استفاده از کدام نوع پلاستیک در مایکروویو مجاز است؟

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، در مطلب زیر به این می پردازیم که چه پلاستیک هایی مناسب استفاده در مایکروویو هستند.

استفاده از کدام نوع پلاستیک در مایکروویو مجاز است؟

به گزارش، می دانیم که گرم کردن غذا در مایکروویو باعث جنبش مولکولی می گردد که ساختار شیمیایی آن را تغییر می دهد.

بعلاوه مایکروویو می تواند ساختار شیمیایی ظرف مورد استفاده را هم تغییر دهد. بحث هایی که پیرامون این مسئله وجود دارد بسیار گسترده بوده و پُر از نظراتی علیه استفاده از مایکروویو می باشد. عده ای عقیده دارند اگر از پلاستیک مناسب استفاده کنیم و ویژگی های غذا را بدانیم، مایکروویو هیچ ضرری ندارد.

  • آموزش پرورش سیب زمینی در منزل + فیلم

پلاستیک ها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. پلاستیک های مصنوعی شامل ترموپلاستیک ها، ترموست ها و الاستومر ها می شوند. کُد گذاری این پلاستیک ها به این صورت است که با یک مثلث که با سه فلش ساخته شده و بازیافتی بودن را نشان می دهند شناخته می شوند.

این یک علامت بین المللی برای قابل بازیافت بودن است که در داخل آن عددی از یک تا هفت خواهید دید:

PET - کد 1 (پلی اتیلن ترفتالات): ویژگی های زیادی دارد مثلاً شفافیت و رنگ پذیری. این پلاستیک قوی و سبُک بوده و به راحتی بازیافت می گردد. خیلی از تولیدنماینده ها از آن برای بطری های نوشیدنی استفاده می نمایند.

HDPE - کد 2 (پلی اتیلن با غلظت بالا): این پلاستیک انعطاف پذیر، اما تا حدودی خشک است، مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی و نور و دمای پایین دارد، بی رنگ و تقریباً مات است و به راحتی می توان روی آن چاپ کرد، رنگ زد یا چسب زد. این پلاستیک معمولاً برای بسته بندی مواد غذایی، محصولات شوینده یا روغن موتور استفاده می گردد.

PVC - کد 3 (پلی وینیل کلراید): این پلاستیک بسیار انعطاف پذیر و شفاف است که خیلی از کمپانی ها از آن برای لوله ها، ظروف آزمایشگاهی و یا غذا های منجمد استفاده می نمایند. PVC بازیافت شده به اسم سرعت گیر، کفپوش، سطل زباله و لوله به کار می رود.

LDPE - کد 4 (پلی اتیلن با غلظت پایین): این پلاستیک قابلیت بازیافتی کمی دارد و به علت اینکه به راحتی سم آزاد می نماید خیلی کم در صنایع غذایی به کار می رود، در برابر اسید ها مقاوم است و به علت سختی که دارد برای لوله ها، شاغول، تجهیزات پزشکی، کاور های خشک شویی و ... به کار می رود.

PP - کد 5 (پلی پروپیلن با غلظت پایین): این نوع پلاستیک در برابر حرارت فوق العاده مقاوم بوده و به راحتی رنگ و شکل می گیرد، برای در بطری و پوشک بچه مور استفاده قرار می گیرد، در برابر مواد شیمیایی، آب جوش و شوینده ها مقاوم است. پلاستیک پلی پروپیلن با غلظت پایین تنها نوعی است که سازمان بهداشت جهانی آن را در تماس با غذا بی خطر می داند.

PS - کد 6 (پلی استایرن که به فوم معروف است): ما این نوع پلاستیک را پلاستیک طلقی می دانیم، سخت و سفت بوده و برای مواد غذایی، اسباب بازی ها و لوازم آزمایشگاهی کاربرد دارد.

دیگر انواع پلاستیک - کد 7 (پلاستیک ترکیبی): محصولی است که به سختی بازیافت می گردد و از چند ماده تشکیل شده. این نوع پلاستیک ترکیبی در اشیاء و لوازم بی شماری به کار می رود مثلاً شیشه شیر کودک، فنجان، ظروف پزشکی، اجزای اتومبیل و سی دی ها.

با توجه به کُدهای شناسایی پلاستیک ها، ظروفی که می توانید آن ها را در مایکروویو بهره ببرید دارای کد های 1، 2 و 5 هستند، یا اینکه روی شان ذکر شده قابل استفاده در مایکروویو. فقط این نوع ظروف پلاستیکی جوری طراحی شده اند که می توانید از آن ها در مایکروویو بهره ببرید بدون اینکه ساختار فیزیکی شیمیایی شان تغییر نموده و ذرات سمی آزاد نمایند. البته در خصوص کد های 1 و 2 اختلاف نظر هایی هم وجود دارد.

در ضمنً باید نسبت به انتخاب شیشه شیر کودک دقیق باشید، زیرا دهه هاست که سازنده ها این بطری ها را از پلی کربنات می سازند.

این ماده در مایکروویو بیسفنول A آزاد می نماید که مختل نماینده غدد درون ریز است. البته اخیراً ممنوعیت برای سازنده ها ایجاد شده و آن ها مجبور شده اند این پلاستیک را با پلی پروپیلن یا پلی اتر سولفون جایگزین نمایند که در برابر گرمای داخل مایکروویو مقاوم هستند.

همان طور که می بینید انواع گوناگونی از پلاستیک ها وجود دارند که ما در خانه بار ها از آن ها استفاده می کنیم. ما عادت نموده ایم از ظروف پلاستیکی برای نگهداری غذا یا نوشیدنی ها استفاده کنیم در حالی که خیلی از آن ها برای این هدف ها طراحی نشده اند. بعلاوه تصورمان این است که ظروف پلاستیکی به این علت که فقط چند لحظه در مایکروویو قرار می گیرند پس خطری ندارند.

بعضی از پلاستیک ها هرچند مقاوم اند، اما وقتی در معرض گرما یا سرما قرار می گیرند مواد سمی، سرطان زا و دی اکسین هایی آزاد می نمایند که طی یک فرایند شیمیایی به غذای داخل ظرف انتقال داده

می شوند.

هرچند بعضی از تجزیه و تحلیل ها نشان می دهند فرایند انتقال این مواد به غذا بیش از مقدار واقعی تخمین زده شده، اما بحث هایی علمی وجود دارند که در این مورد هشدار هایی داده اند:. اگر پلاستیک دارای عدد 7 باشد یعنی حاوی بیسفنول است. بیسفنول در مقادیر زیاد می تواند برای بدن مضر باشد. بیسفنول ماده ای اگزوژنوس است که می تواند منجر به چاقی، تغییراتی در غدد درون ریز و بیماری های فرسایشی مزمن گردد.. ظروف پلاستیکی دارای کد 3 و عبارت PVC حاوی فتالات هستند. فتالات ترکیبی شیمیایی است که در پلاستی سایزر (نرم نماینده) به کار رفته و برای سلامتی مضر است.. هرگز غذا را در ظروف پلاستیکی که دارای کد 3، عبارت PVC، کد 6 و یا عبارت PS هستند در مایکروویو گرم نکنید.

مطالعه ای نشان داده که درصد زیادی از افرادی که مکرر از مایکروویو استفاده می نمایند نمی دانند چه نوع پلاستیکی برای این کار مناسب است؛ و بدتر اینکه آن ها غذا را بیش از مقدار گرم می نمایند. این کار، احتمال انتقال مواد سمی از سطح ظروف به غذا را افزایش می دهد.

در ضمنً الگو ها و عادت های مدرن کار و زندگی باعث شده بیشتر از غذا های پُرچرب استفاده نموده و زیاده از حد آن ها را گرم کنیم و همین، خطر را عظیم تر می نماید. در واقع انتقال سموم به غذا وقتی که از ظروف پلاستیکی نامناسب استفاده می کنیم و مدت زمان طولانی غذا را در مایکروویو گرم می کنیم بیشتر می گردد.

انتخاب ها دیگر به جای استفاده از ظروف پلاستیکی در مایکروویو

اگر ظرف پلاستیکی مناسب برای استفاده در مایکروویو ندارید می توانید از ظرف شیشه ای یا سرامیکی بهره ببرید که قادر به تحمل دمای داخل مایکروویو باشد. اگر می خواهید غذایی را فقط برای چند ثانیه گرم کنید می توانید از یک کاغذ یا مقوای ترجیحاً سفید هم بهره ببرید.

به طور کل، برترین انتخاب برای ظرف داخل مایکروویو، ظروف سیلیکونی و پیرکس هستند که می توانید آن ها را داخل مایکروویو یا همین فر های معمولی قرار دهید.

هرگز ظروف فلزی را داخل مایکروویو نگذارید. امروزه طبق توصیه بعضی از سازنده ها، فویل آلومینیوم برای داخل مایکروویو مناسب است. حتی می توانید از ظروف فویل آلومینیوم که قابل استفاده در مایکروویو بوده و در بازار موجودند بهره ببرید.

برای استفاده از ظرف پلاستیکی در مایکروویو، اطلاعات قید شده روی آن را چک کنید

توصیه می کنیم از ظروفی برای مایکروویو بهره ببرید که سازنده ها ایمن بودن آن ها را برای این کاربرد اعلام نموده اند.

طبق استانداردها، سازنده ها باید ویژگی های نوع ظروف پلاستیکی را روی آن ها قید نمایند.

در ضمنً اگر نمی توانید نوع پلاستیک را شناسایی کنید بهتر است از مایکروویو صرف نظر نموده و غذا را در فر داغ کنید یا از ظرف شیشه ای یا سرامیکی بهره ببرید.

در ضمنً این را هم باید معین کنید که قصد پخته شدن غذا را دارید یا فقط می خواهید غذا را گرم کنید. غذایی که قرار است گرم گردد به مدت زمان کمتری احتیاج دارد بنابراین اینکه از ظرف پلاستیکی بهره ببرید یا شیشه ای چندان مهم نیست؛ اما در خصوص پختن غذا هرگز از ظرفی که از ایمن بودن آن در مایکروویو مطمئن نیستید استفاده نکنید. ظروفی را که تغییر شکل داده اند یا کهنه شده اند هرگز به کار نبرید؛ زیرا بیشتر محتمل است مواد شیمیایی آزاد نمایند.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1950

به "استفاده از کدام نوع پلاستیک در مایکروویو مجاز است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از کدام نوع پلاستیک در مایکروویو مجاز است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید