ایران باید با چین و هند همکاری بیشتری در حوزه انرژی داشته باشد

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، علی اکبر فرازی سفیر اسبق ایران در رومانی در گفت وگو با خبرنگاران در مورد ظرفیت ایجاد شده برای تعامل بیشتر مالی با دو کشور چین و هند با توجه به رویکرد مخالف آنها با سیاست های آمریکا گفت: سیاست یکجانبه گرایی آمریکا و کوشش در جهت نادیده دریافت قواعد بین المللی از سوی ترامپ به تدریج نشانه ها و آثار خود را در نقاط مختلف دنیا نشان می دهد و بلوک های مالی به این نتیجه می رسند که دوران یکجانبه گرایی به خاتمه رسیده است.

ایران باید با چین و هند همکاری بیشتری در حوزه انرژی داشته باشد

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

وی ادامه داد: بلوک های مالی به این نتیجه می رسند که دوران یکجانبه گرایی به خاتمه رسیده و کشورها می دانند که یا باید تسلیم سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا شوند یا اینکه با اتخاذ رویکردی جدید، به دنبال تأمین منافع مالی خود باشند.

سفیر اسبق ایران در رومانی با بیان اینکه جنگ تجاری آمریکا با اروپا، چین، روسیه و هند نشان داده که کشورهای مختلف برای ادامه جهت خود، باید سیاستی مستقل از آمریکا اتخاذ نمایند، اضافه کرد: این موضوع بیشتر برای کشورهای در حال توسعه و کشورهایی که به افزایش توان مالی و توسعه ساختارهای تجاری خود اهمیت می دهند، مسئله ساز خواهد شد.

فرازی گفت: جمهوری اسلامی ایران باید از فاصله ایجاد شده میان آمریکا با متحدان خود از جمله اروپا و کانادا و همچنین با کشورهای روسیه، چین و هند به نفع خود بهره برداری کند اما چنین امری محقق نمی گردد مگر اینکه شناختی درست و برنامه ریزی دقیق برای آن داشت.

وی توضیح داد: این نکته را باید مد نظر داشته باشیم که اختلاف ایجاد شده میان آمریکا با کشورهای دیگر صرفا اختلافی مالی است، نباید دل خوش کنیم که اینها می توانند بلوک هایی سیاسی در برابر آمریکا ایجاد نمایند و نمی توانیم آنها را دشمن آمریکا تلقی کنیم اما قطعاً کشورهای نامبرده در حوزه تجاری و مالی با یکدیگر در برابر آمریکا متحد خواهند شد.

سفیر اسبق ایران در رومانی گفت: عمده هدفی که آمریکا در مواجهه با کشورهای روسیه، چین، هند و دیگران دارد، توقف سرعت رشد مالی آنهاست.

فرازی با بیان اینکه آمریکا علی رغم عدم توانایی خود در به صفر رساندن فروش نفت ایران به دنیا، به کشورهای مختلف از جمله چین و هند برای عدم خرید نفت از ایران فشار می آورند، گفت: هدف آمریکایی ها از این سیاست، بیشتر تحت فشار قرار دادن کشورهای مصرف نماینده انرژی است تا کشورهای تولیدنماینده انرژی همچون ایران، یعنی هدف آنها جلوگیری از رشد مالی بیشتر چین، هند و امثال آنهاست.

به گفته سفیر اسبق ایران در مجارستان، اگر فرض را بر این بگذاریم که آمریکا در تحقق سیاست خود مبنی بر به صفر رساندن فروش نفت ایران به دنیا پیروز باشد، واقعیت بازار و تجربه در این حوزه نشان داده است که خلاء حضور ایران در این بازار را نمی توان با افزایش فروش نفت روسیه و عربستان جبران کرد.

وی ادامه داد: طبیعی است که در این شرایط کشورهای چین و هند به تدریج خرج خود را از آمریکا در تجارت دنیای جدا نمایند و سیاست های مستقلی را در پیش بگیرند. برنامه توسعه مالی این دو کشور، احتیاج به اطمینان از استمرار تأمین انرژی برای آنها دارد، بنابراین موضوع خرید نفت از تولیدنمایندگان نفتی دنیا از جمله ایران برای اقتصاد آنها، یک اولویت به حساب می آید.

سفیر اسبق ایران در رومانی اضافه کرد: واکنش های کشورهای مختلف در قبال جنگ تجاری آمریکا با آنها متفاوت است، به طور مثال امروز در اتحادیه اروپا صحبت از ایالات متحده اروپایی یا ارتش جداگانه اروپا است و همچنین اتخاذ سیاست های دیگری که بتواند اروپا را در حوزه تجاری و مالی از آمریکا مستقل کند.

فرازی تأکید کرد: چین و هند هم روش های خاص خود را دارند، به طور مثال چینی ها برنامه بلندمدتی را به شکلی تدریجی اما مطمئن پیش می برند و به هیچ وجه تسلیم سیاست های زورگویانه آمریکا در حوزه تجاری نخواهند شد.

وی با بیان اینکه در این شرایط ایران باید با چین و هند برنامه های همکاری بیشتری در حوزه انرژی داشته باشد، گفت: یکی از اقداماتی که ایران در طول این مدت انجام داده و مورد اقبال کشورهای مختلف هم قرار گرفته است، موضوع استفاده از ارزهای محلی در تجارت میان خود به جای دلار است.

فرازی در خاتمه گفت: به اعتقاد من با توجه به شرایط پیش آمده در جنگ مالی میان آمریکا با کشورهای فوق، میدان مانور خوبی برای ایران ایجاد شده که باید به دور از شعار و بعضی برنامه های نسنجیده، با اقدامات سازنده مالی، مشتریان خود را جهت همکاری های بیشتر در حوزه انرژی به طور خاص و خرید محصولات و توجه بیشتر به بازار ایران ترغیب کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 آبان 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 604

به "ایران باید با چین و هند همکاری بیشتری در حوزه انرژی داشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران باید با چین و هند همکاری بیشتری در حوزه انرژی داشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید