تغذیه در دامان طبیعت

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، در زمان رفتن به پیک نیک رعایت بعضی نکات سبب لذت بردن از طبیعت می گردد .پیک نیک زمان مناسبی برای بعضی از حشرات و میکروارگانیسم هایی است که موجب بروز بیماریهایی با منشاء مواد غذایی میشوند،البته با یک برنامه ریزی درست ،اوقات سپری شده در پارک یا طبیعت می تواند لذتبخش و امن باشد .اگر برنامه شما برای چنین روزی پختن گوشت، ماکیان یا ماهی خام است، باید مراقب آلودگی سریع آنها باشید .محصولات حیوانی خام می توانند منبع نا خاسته ای از باکتری ها

تغذیه در دامان طبیعت

تغذیه در دامان طبیعت

در زمان رفتن به پیک نیک رعایت بعضی نکات سبب لذت بردن از طبیعت می شود .پیک نیک زمان مناسبی برای بعضی از حشرات و میکروارگانیسم هایی است که موجب بروز بیماریهایی با منشاء مواد غذایی میشوند،البته با یک برنامه ریزی درست ،اوقات سپری شده در پارک یا طبیعت می تواند لذتبخش و امن باشد .

اگر برنامه شما برای چنین روزی پختن گوشت، ماکیان یا ماهی خام است، باید مراقب آلودگی سریع آنها باشید .محصولات حیوانی خام می توانند منبع نا خاسته ای از باکتری ها باشند .پختن گوشت ،عوامل بیماریزای موجود درآن را می کشد.

باید مطمئن باشیم که قبل از مصرف همبرگر،دمای داخلی آن به 70-75 درجه سانتیگراد رسیده باشد و این دما برای کباب کردن مرغ هم باید درنظر گرفته شود .باید دقت کنیم که دستها و تخته بهداشتی مورد استفاده برای خرد کردن گوشت خام، قبل از تماس باسایر مواد غذایی شسته شوند .

محفظه خنک کننده با یخ کافی ،انتخاب خوبی برای نگهداری مواد غذایی است .در بسته بندی ماهی، گوشت و ماکیان خام باید دقت کافی صورت گیرد ،طوری که آب خارج شده ازآنها به محفظه نرسد.کلیه میوه ها وسبزیجات (مثل خربزه، گیلاس و سایر میوه ها و بعلاوه برگهای

سبزیجات)باید قبل از بسته بندی در منزل کاملا شستشو داده شوند.در زمان پخت مواد غذایی خام باید مراقب آلودگی های محیطی باشیم .گوشت ها قبل از حمل باید در یخچال نگهداری شده و بلافاصله پس از خارج شدن از یخچال به محفظه سرد کننده منتقل شوند ،زیرا میکروب های بیماریزا به سرعت در دمای پایین تکثیر می شوند .وسایل مورد استفاده برای پخت و یا کباب کردن هم باید به خوبی تمیز شوند .

برای ضد عفونی کردن تخته های مخصوص خرد کردن مواد غذایی ابتدا باید آنها را با آب گرم و صابون شسته و سپس آبکشی نمود و بعد از آن در محلول ضد غفونی کننده قرار داد .جمع آوری درست ملزومات یک پیک نیک ،یکی از برترین راههای کنترل مواد غذایی مصرفی است که شما در طول روز میل می کنید.توصیه های زیر در این راه به شما یاری خواهد نمود:

1- در سبد غذایی خود مواد غذایی کم چرب (مانند گوشت بدون چربی ،مرغ ،تخم مرغ و کنسرو میگو یا تن درآب)قرار دهید .از مقدار کمی پنیر پر چرب یا سس استفاده نمایید.

2- از همراه بردن زیاد شیرینی ها (مثل پای و شیرینی خامه دار)پرهیز کنید و به جای آنها از برش های کوچک پیتزا ی سبزیجات یا کمی مرغ بریان شده مصرف نمایید ،البته تصور یک پیک نیک دلپذیر بدون دسر دور از فکر است ،ولی باید از مصرف زیاد بستنی و شیرینی خودداری نمود .می توان از مخلوط بستنی و میوه استفاده کرد .این موضوع به ویژه در دیابتی ها باید مورد توجه قرار گیرد و مراقبت از مصرف کالری ،چربی و کربو هیدرات انجام شود.دریافت میزان زیادی کربو هیدرات در یک وعده غذایی ،سبب افزایش زیاد قند خون می شود که بالا بودن قند خون برای مدت طولانی ،برای سلامتی مضر است .به علاوه انتخاب دسرهای کم کالری و کم چربی به حفظ وزن سالم یاری می نماید.

3- از میوهای تازه به میزان زیاد در سبد غذایی قرار دهید (مانند سیب ،گلابی ،برش هایی از خربزه یا هندوانه،توت فرنگی،انگور ،گیلاس ،زرد آلو ،شلیل و هلو).

4- سیب زمینی سرخ نموده انرژی زیادی دارد و بهتر است به جای آن از سبزیجات و گوجه فرنگی خرد شده استفاده کنیم.

5- شکلات هم احتمال ذوب شدن دارد و هم ممکن است باعث بر هم زدن رژیم غذایی شما شود.

در جدول زیر ارزش تغذیه ای بعضی از غذاهای مورد استفاده در پیک نیک ارائه شده است:

تقریبا در بیشترغذاهایی که در پیک نیک مصرف می شوند،سیب زمینی یا ماکارونی و یا هر دو وجود دارد .تنها نصف لیوان از این نوع سالادها حدود 180تا 260 کیلو کالری انرژی و 7 تا 16گرم چربی دارد.اگربخشی از این مواد غذایی جایگزین و یا میزان کمی از آنها مصرف شود ،می توان به سادگی مقدار چربی و انرژی دریافتی ازآنها را کاهش داد. بعلاوه می توان جایگزین هایی مانند سبزیجات خرد شده را به جای سیب زمینی یا پاستا به کار برد .این یک راه چاره برای گنجاندن سبزیجات به یک وعده غذایی است که مواد مغذی آنتی اکسیدان و فیتوکمیکال ها را فراهم می نماید.

نان معمولا بخشی ازسبد غذایی در این اوقات است.متاسفانه انواع معمول نان مصرفی از نوع تهیه شده از آرد سفید بوده و نان های با غلات کامل کمتر وجود دارد .استفاده از پاستایی که از غلات کامل تهیه شده به جای انواعی که از آرد تصفیه شده فراوری می شوند ، می تواند ارزش تغذیه ای غذا را بهبود بخشد. بهتر است با استفاده از سس ها و یا مایونز کم چربی و یا تغییرنوع و مقدار روغن به کار رفته در تهیه سس های خانگی ،محتوای چربی غذاها را محدود کنید .غلات بسیارمغذی هستند، به ویژه نوع تهیه شده ازغلات کامل، اما در بسیاری ازپیک نیک ها مواد غذایی نشاسته ای با سبزیجات و میوه کمتر مصرف می شوند .برای تنوع غذایی و داشتن تغذیه خوب، بهتر است از سالاد سبزیجات مختلف در کنار غذا استفاده کنید.اگر به کباب کردن علاقه مند هستید،می توانید در کنارآن از انواع سبزیجات برای بهبود طعم استفاده نمایید.

تهیه ژله همراه یا بدون میوه هم یکی دیگر از توصیه ها در پیک نیک است.اگر طعم شیرین مورد علاقه شماست، می توانید از انواع میوه درآن استفاده نمایید.بر اساس آنچه انتخاب می کنید، کالری غذا کم یا زیاد می شود و با مصرف میوه ها میزان قابل توجهی فیبر،ویتامین وفیتو کمیکال را دریافت می نمایید.

در بیشتر پیک نیک ها از گوشت به صورت کباب شده یا در ساندویچ استفاده می شود که نوع لخم و بدون چربی آنها بهتر است.استفاده از گرمای زیاد در زمان کباب کردن،کارسینوژن هایی(مواد سرطان زا)در پروتئین حیوانات فراوری می نماید که جلو گیری از فراوری آنها مستلزم کاهش دما و جلو گیری از سوزاندن گوشت است.خواباندن گوشت و ماهی در نمک،سرکه و ادویه می تواند مقدار تشکیل کار سینوژن ها را کاهش دهد.

بنابراین با در نظر گرفتن مجموع این مسائل و داشتن مدیریت صحیح بر نوع مواد غذایی مصرفی می توانیم روزی خوب و خاطره انگیز را به همراه خانواده در کنار طبیعت داشته باشیم.

ماده غذایی

مقدار سروینگ مصرفی

کالری

چربی(گرم)

کربوهیدرات(گرم)

فیبر

سالاد سیب زمینی

یک لیوان

358

20

28

3

سالاد میوه

یک لیوان

123

0

29

2

سینه مرغ

90 گرم کبابی شده

170

3

0

0

ساندویچ همبرگر

90گرم

304

12

21

1

منبع :دنیای تغذیه 95

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1988

به "تغذیه در دامان طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه در دامان طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید