دردسرهای خانواده ها و مدارس در کرونا و پساکرونا

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، یک کارشناس تعلیم و تربیت با اشاره به دوران پساکرونا و لزوم کسب آمادگی دانش آموزان برای بازگشت به دوران عادی مدرسه نکات و توصیه هایی بیان نمود و گفت: ضروری است برای سال تحصیلی آینده، آموزش های مدرسه ای از حالت رسمی و خشک خارج شده و روش های آموزش تغییر نمایند.

دردسرهای خانواده ها و مدارس در کرونا و پساکرونا

مهین برخورداری در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه کرونا یک شرایط غیرمترقبه مانند سیل، زلزله و آتش سوزی بود که خانواده ها و نظام آموزشی را غافلگیر کرد گفت: همه ما با پدیده ای برخورد کردیم که از پیش برنامه ریزی نشده بود.

وی اضافه نمود: علیرغم پیشرفت آموزش های آنلاین در ایران و دیگر کشورها، آموزش و پرورش در دوران کودکی یک آموزش چهره به چهره است و باید تعامل وجود داشته باشد و آموزش مشارکتی رخ دهد. کرونا باعث شد که بچه ها از مدرسه رفتن جابمانند که مزایا و معایبی داشت؛ هرچند معتقدم مزایای آن بیشتر از معایبش بود.

مشارکت خانواده در فرایند آموزش فرزندان، حسن عظیم تعطیلات ناخواسته

این کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه در این روزها، خانواده بیشتر در بحث آموزش فرزندانش شریک شد اظهار کرد: خانواده ناچار بود به کودکش یاری کند و برای او وقت بگذارد. البته در بعضی خانواده ها که اعضا مهارت کافی برای استفاده از ابزار دیجیتال و محتوای درسی را نداشتند دردسرهایی نیز به همراه داشته است.

برخورداری اضافه نمود: یکی دیگر از مواردی که خانواده ها را با چالش روبرو کرد این بود که آنها اقتدار مدرسه را برای کودک ندارند و آن حرف شنوی که کودک از مدرسه دارد از خانواده ندارد و اقتداری که معلم دارد را در والدینش نمی بیند چون رابطه اش با والدین بیشتر عاطفی است.

وی با بیان اینکه خانواده ها در ایام خانه نشینی کرونا به برنامه هایی چون آشپزی و بازی های خانگی و مشارکت دادن فرزندانشان در این امور روی آوردند تا بتوانند وقت های خالی را پرنمایند و ساعات بیشتری با هم باشند بیان کرد: در عین حال شاهد بودیم که متاسفانه بعضی خانواده ها نیز به علت تعطیلی مشاغل، دچار مسائل اقتصادی شدند و در این مدت گزارش هایی مبنی بر در معرض خشونت خانگی قرار داشتن زنان و بچه ها به گوشمان رسید.

دردسرهای تعطیلات کرونایی برای خانواده ها

این دکترای فلسفه تعلیم و تربیت ادامه داد: یک علت بروز اختلافات و خشونت های احتاقتصادی این است که قبلا کودک انرژی اش در مدرسه تخلیه می شد و فرصتی وجود داشت تا خانواده بتواند خودش را احیا کند اما اکنون بهانه گیری می نماید و بی حوصله می گردد. در این میان اگر خانواده نتواند پاسخ مناسبی به درخواست کودک بدهد، تنش هایی ایجاد می گردد و این تعطیلی ها و به عبارتی پنجره های خالی، خانواده ها را دچار دردسر می نماید.

برخورداری افزود: یکی دیگر از معایبی که این تعطیلات ناخواسته داشته، افزایش استفاده بچه ها از ابزارهای دیجیتال است.

دانش آموزان در دوران پسا کرونا

وی در ادامه درباره دوران پساکرونا و لزوم کسب آمادگی دانش آموزان برای بازگشت به دوران عادی مدرسه نیز نکات و توصیه هایی داشت و در این باره گفت: فرزندان ما در این مدت به خانه نشینی عادت نموده اند. آنها می توانند طولانی مدت بخوابند و شب ها تا دیروقت بیدار باشند. بنابراین آماده کردنشان برای رفتن به مدرسه بسیار مشکل است و خانواده ها باید مراقب ساعات خواب فرزندانشان باشند و بتدریج آن را اصلاح نمایند و به حالت عادی برگردانند.

این کارشناس تعلیم و تربیت ادامه داد: درست است که قبلا تابستان را داشته ایم؛ اما این تعطیلات بادآورده بود ضمن آنکه بچه ها فرصت از خانه بیرون رفتن را هم نداشته اند. در این میان مدیران و معلمان مدارس هم دچار چالش می شوند. قبلا هم بعضی معلمان معتقدند بودند که دانش آموزان بین ساعات 8 تا 10 کارایی لازم را ندارند؛ هرزمان مدارس باز شوند شرایط ورود و آماده کردن دانش آموزان برای بازگشت به مدرسه سخت است.

برخورداری اضافه نمود: از سوی دیگر اظهارات مسئولان و دست اندرکاران امر سلامت حاکی از آن است که کرونا به این زودی ها ریشه کن و حذف نمی گردد و نوعی وسواس در خانواده ها به وجود آمده است. در چنین شرایطی مدارس با مشکل فراهم آوردن وسایل بهداشتی، کنترل مرتب بهداشت بچه ها، اجرای فاصله گذاری اجتماعی در مدارس شلوغ و پرجمعیت هم روبرو می شوند.

وی به مانوس شدن دانش آموزان با آموزش های مجازی نیز اشاره نمود و گفت: گویی ارتباط های مجازی به یک سبک زندگی روزمره تبدیل شده است. ضروری است برای سال تحصیلی آینده، آموزش های مدرسه ای از حالت رسمی و خشک خارج شده و روش های آموزش تغییر نمایند. عدم تمرکزگرایی آموزشی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد؛ لزومی ندارد تا زمانی که این بیماری پاربرجاست همه دروس به صورت حضوری در مدرسه تدریس شوند.

این کارشناس تعلیم و تربیت ادامه داد: آموزش و پرورش باید روی راهنمایی تحصیلی دانش آموزان به سمت کسب و کارهای نوین و مجازی بیشتر متمرکز گردد و سواد اقتصادی و دیجیتالی را به آنها بیاموزد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1136

به "دردسرهای خانواده ها و مدارس در کرونا و پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دردسرهای خانواده ها و مدارس در کرونا و پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید