رمان پلیسی ایتالیایی پنجشنبه های خانم جولیا چاپ شد

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، رمان پنجشنبه های خانم جولیا نوشته پیه رو کیارا با ترجمه ک. طاهر نوکنده توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

رمان پلیسی ایتالیایی پنجشنبه های خانم جولیا چاپ شد

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا ارزان از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، رمان پنجشنبه های خانم جولیا نوشته پیه رو کیارا به تازگی با ترجمه ک. طاهر نوکنده توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب یکی از عناوین مجموعه کتابخانه ادبیات داستانی معاصر است که این ناشر چاپ می کند و نسخه اصلی اش سال 2001 در ایتالیا چاپ شده است.

این کتاب سال 2001 با چاپ بیست و چهارم عرضه شده بوده که ترجمه فارسی آن از روی همین نسخه ایتالیایی آن اجرا شده است. این داستان بلند، پیش نویس فیلمنامه اصلی تلویزیونی پنجشنبه های خانم جولیا است که سال 1970 در 5 قسمت توسط رادیوتلویزیون ایتالیا ساخته شد. ناشر ایتالیایی اثر در توضیحی که ابتدای کتاب آمده، به این مساله اشاره، و اضافه نموده است: فرایند داستان، نوشته شده برای کاربرد متناسب تلویزیونی، به اجبار در چارچوب قالب خاصی است و چنین می کند که قسمت عمده آن خالی از عناصر سبکی است که اساس ویژگی های آثار پیه رو کیارا است. اما طرح بنیادی داستان و چفت و بست زنجیره دراماتیکش، رمانی از آن به دست می دهد واقعی که ایجاز آن چیزی از ارزش طرح روایی اش نمی کاهد.

نویسنده این اثر متولد سال 1913 و درگذشته به سال 1986 است. رگ و ریشه این نویسنده که در لوئینو به جهان آمد، در اصل به جزیره سیسیل برمی شود. او در سال های جوانی توسط فاشیست های ایتالیا تحت تعقیب نهاده شد و به دلیل عدم حضور در دادگاه، به 15 سال حبس محکوم شد، اما با مهاجرت، به دیگر کشور های اروپا رفت و سپس در اکتبر 1945 به کشورش برگشت. او در سال های جنگ جهانی دوم داستان هایی نوشت که آن ها را فقط در حلقه دوستان نزدیک خود خواند. اما پس از بازگشت به ایتالیا، اولین اثرش را با نام سِحرشان کن! چاپ کرد که یک مجموعه شعر بود.

داستان پنجشنبه های خانم جولیا درباره زنی به همین نام است که ناپدید شده و گریز های جنجال برانگیزش به مدت 3 سال، در هفته نامه ها بر سر زبان هاست. به این ترتیب، مخاطب این کتاب با یک رمان جنایی و معمایی روبروست و قرار است همراه با پلیسی که کورمال کورمال، دنبال خانم جولیا می شود، به جستجو بپردازد. پیه رو کیارا در متن داستانش، بازپرسی های پلیس و اتفاقات را به طور مستقیم روایت نموده است. سرمایه داران شهرستانی، قضاوت شان و موقعیت های خاص در جهانی قضا از جمله مواردی هستند که هنگام مطالعه این کتاب، جلب توجه می نمایند.

پنجشنبه های خانم جولیا در 10 فصل نوشته شده است. پس از متن داستان هم، یک زندگینامه کوتاه و یک مصاحبه با پیه رو کیارا درج شده است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

در فاصله ای که قطار از رشته کوه های آپِّن نین می گذشت با خود می گفت حالا برایم خانم جولیا تبدیل شده به یک شبح. اگر دنبال بارسانتی نرفته باشد دنبال هیچ کس دیگری راه نیفتاده برود. به یقین خودش را توی دریاچه نینداخته. در این صورت نامه ای از خودش به جا گذاشته بود؛ و تازه نمی رفت که با دو تا چمدان خودش را به آنجا بیندازد.

اندیشید: بنابراین کلمه فرار را از روی پفراینده پاک خواهم کرد و خواهم نوشت ناپدید شدن.

صبح روز بعد رفت سراغ وکیل اِزنْگرینی. وکیل عزیز، جهت عوضی بود. از خانم جولیا هیچ اثری نیست. بارسانتی، خودش بود، اما با یکی دیگر. فکرش را بکنید: همسر یک وکیل مجلس. می تواند تسلای خاطری باشد وکیل.

سربازرس قدم به قدم و نکته به نکته ماموریت رُمی اش را تعریف کرد و وقتی رسید به موضوع نامه از وکیل پرسید:

هیچ وقت خود شما نشنیده اید خانم، از این بارسانتی، اسمی ببرد قبل از اینکه من راجع به او با شما حرف بزنم؟

هیچ وقت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1279

به "رمان پلیسی ایتالیایی پنجشنبه های خانم جولیا چاپ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمان پلیسی ایتالیایی پنجشنبه های خانم جولیا چاپ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید