سهم ناچیز شیراز از دیپلماسی مالی، استاندار فارس حمایت کند

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، به گزارش خبرنگاران، درحالی که طی چند ماه گذشته به لطف حرکت موفقیت آمیز دولت در بحث بین المللی شاهد حضور گروه های مالی خارجی در کشور هستیم اما شهر شیراز و استان فارس تا به امروز نتوانسته میزبان گروه های بزرگ مالی باشد.

سهم ناچیز شیراز از دیپلماسی مالی، استاندار فارس حمایت کند

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به طور متوسط هر هفته گروه های بزرگ مالی از کشورهای مختلف دنیا به خصوص اروپا در تهران حاضر می شوند و پس از برگزاری نشست های مختلف به بعضی از استان های کشور نیز سفر می نمایند تا با ظرفیت ها و توانمندی های آن ها نیز آشنا شوند اما شیراز در این مورد فراموش شده است.

استان فارس و شهر شیراز با داشتن ظرفیت های بسیار بزرگ گردشگری، معدنی، کشاورزی به طور حتم می تواند محلی مناسب برای سرمایه گذاری و یا مشارکت مالی بین المللی باشد که برای رسیدن به این مهم بخش دولتی و خصوص واقعی باید بیش از گذشته کوشش نمایند.

در این راستا استاندار فارس حرکت خود با دعوت و حضور وزیر اقتصاد و دارایی در فارس برای حمایت بیشتر از بخش خصوصی واقعی شروع نموده که به طور حتم اگر اتاق بازرگانی را در کنار خود ببیند می توان شاهد حضور قدرتمند استان فارس در عرصه های مالی باشیم.

حضور گروه های مالی بزرگ خارجی به استان فارس به طور کامل به توجه مسئولین دولتی و هماهنگی های آن ها نیاز دارد که در این خصوص باید بیش از گذشته کوشش کرد.

گروه مالی اتریش به شیراز سفر ندارد

اما نایب رئیس اتاق بازرگانی شیراز در مصاحبه با خبرنگاران، با اشاره به اینکه متأسفانه گروه های مالی کشورهای خارجی به شیراز وارد نمی شوند، گفت: به طور مثال گروه بزرگ مالی کشور اتریش که در دنیا حرف های مختلفی برای گفتن دارد قرار است، پس از تهران به یکی از استان های همسایه فارس سفر کند.

محمدعلی دیده روشن اضافه نمود: این گروه تا همسایگی فارس می آید اما برنامه ای برای حضور در شیراز ندارد درحالی که باید مسئولین استان این گونه هماهنگی های را انجام دهند.

وی تأکید کرد: اتاق بازرگانی شیراز آمادگی میزبانی از گروه های مالی بزرگ دنیا را دارد اما برای این گونه موارد مسئولین دولتی باید رایزنی لازم را داشته باشند زیرا اگر قرار است اقتصاد و تجارت فارس هم مانند دیگر استان ها شکوفا شود باید از تمامی توان استفاده شود.

مدیرعامل صندوق توسعه صادرات غیرنفتی فارس با اشاره به اینکه شعار حمایت از بخش خصوصی به تنهایی کافی نیست یادآور شد: متأسفانه دولت در حال حاضر تنها در حرف شعار حمایت از بخش خصوصی واقعی را می دهد درحالی که امروز اتاق بازرگانی حق صادر کردن کارت بازرگانی هم ندارد و متقاضیان باید به صنعت، معدن و تجارت مراجعه نمایند.

دیده روشن ادامه داد: زمانی که وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق ایران سخنرانی کرد گفت که به عنوان اولین همکاری، امضای خود را به اتاق بازرگانی واگذار می کنیم برای صدور کارت بازرگانی که این کار نشده و با بخشنامه جدید انجام نشد.

وی اضافه نمود: زمانی که صنعت، معدن و تجارت می خواهد کارت بازرگانی صادر کند پس اتاق بازرگانی باید وارد کارهای آن ها شود و یا اینکه در حد یک اتحادیه کوچک فعالیت داشته باشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی شیراز توضیح داد: اگر گمرک نتوانسته حق خود را از بازرگانان بگیرد که مشکل اتاق بازرگانی نیست برای رفع این مسائل باید قوانین اصلاح شود تا چند ارگان در یک بحث وارد نشوند.

دیده روشن یادآور شد: مگر می شود به مردم گواهینامه نداد زیرا ممکن است یک روز تخلف نمایند، قرار بود صندلی بخش خصوصی واقعی افزایش چشمگیر داشته باشد اما در حال حاضر باید نگران باشیم که صندلی فعلی بیش از این پایین نیاید.

وی با اشاره به اینکه استان فارس باید با برنامه ریزی و نگاه های مناسب به سمت جذب سرمایه های خارجی حرکت کند، گفت: خوشبختانه نگاه استاندار فارس به نقش سرمایه گذاری و بخش خصوصی واقعی بسیار مثبت است و در این میان نیز باید دیگر مدیران این نگاه را دنبال نمایند.

مدیرعامل صندوق توسعه صادرات غیرنفتی استان فارس توضیح داد: متأسفانه قوانین کلی که امروز در کشور مصوب می شود نه تنها بخش خصوصی را قوی نمی نماید بلکه توان حرکتی را نیز گرفته بنابراین باید مدیریت ارشد استان وارد حرکت های بزرگ شود.

دیده روشن اضافه نمود: کشورهای اروپایی و آمریکایی در بحث توسعه مالی اتاق های بازرگانی را می شناسند بنابراین باید حرکت های دولت به سمت تقویت این بخش باشد.

وی ادامه داد: دولت در بحث بین المللی توانست کاری بزرگ انجام دهد و امروز که شاهد حضور وزرا و گروه های مالی خارجی در ایران هستیم باید استان فارس نیز سهم قابل توجه ای داشته باشد که این مهم به تعامل بیشتر دولت و اتاق بازرگانی بازمی شود.

صادرنمایندگان تمایلی برای نمونه شدن ندارند

نایب رئیس اتاق بازرگانی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه صادرنمایندگان فارس برای حضور در جشن صادرنمایندگان نمونه تمایلی برای ثبت نام ندارند، گفت: متأسفانه عدم حمایت از صادرنمایندگان باعث شده که آن ها نیز به دنبال نمونه شدن و دریافت یک لوح نباشند زیرا انتظار آن ها از دولت بالاتر از یک لوح و تندیس است.

دیده روشن تأکید کرد: نمی شود اگر صادرات نفت خوب بود هیچ کس به دنبال صادرات غیرنفتی نباشد اما همین که صادرات نفت با مشکل روبرو شد شعار توسعه صادرات غیرنفتی داده شود.

وی اضافه نمود: صادرنماینده نمونه به دنبال حمایت های بیشتری از جانب دولت است که البته در استان فارس با توجه به همدلی و اتحاد ایجادشده با استاندار به طور یقین شاهد ارائه خدمات و رفع مسائل صادرنمایندگان خواهیم بود ازاین رو تقاضا دارم صادرنمایندگان برای حضور در این جشن بزرگ نام نویسی نمایند.

بخش خصوصی واقعی نیز کوشش بیشتری کند

نایب رئیس اتاق بازرگانی شیراز در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بخش خصوصی واقعی نیز باید بیش از گذشته کوشش کند، گفت: اگر قرار است انتظارات بالایی از دولت داشته باشیم ما نیز باید برنامه های خود را افزایش دهیم و دولت از مشاوره های درست استفاده کند.

دیده روشن اضافه نمود: امروز کمیسیون های مختلفی در اتاق بازرگانی شیراز تشکیل و مسائل را آنالیز می نماید که با ارائه راه چاره به دنبال رفع مسائل بخش خصوصی واقعی است که به طور حتم در شورای مصاحبه که با حضور استاندار فارس است این مسائل رفع خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 948

به "سهم ناچیز شیراز از دیپلماسی مالی، استاندار فارس حمایت کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم ناچیز شیراز از دیپلماسی مالی، استاندار فارس حمایت کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید