سیگار برگ کوبایی؛ مشهورترین و پرطرفدارترین سیگار برگ جهان

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، مشهورترین سیگار برگ جهان، سیگار برگ کوبایی است که در ابتدا بازیگران هالیوود از آن برای ژست گرفتن استفاده می کردند و کم کم استفاده از آن در میان طبقه ثروتمند باب شد و نهایتا، با کاهش قیمت در دسترس دیگر قشرهای جامعه هم نهاده شد. این سیگار در حقیقت از قرار دادن مقداری تنباکوی خشک در یک برگ مخصوص و سپس لول کردن آماده می گردد. زمان دقیقی برای کشیدن سیگار در طول تاریخ را نمیتوان معین کرد، اما باید پذیرفت که به گواهی تاریخ کشف سیگار برگ اوایل سده اول میلادی و به دست سرخ پوستان رخ داد. در ادامه با ما همراه شوید تا بدانید سیگار برگ چیست و با انواع سیگار برگ آشنا شوید.

سیگار برگ کوبایی؛ مشهورترین و پرطرفدارترین سیگار برگ جهان

پیشینه تاریخی

براساس مقاله سیگار برگ چیست باید بدانید که شاید اگر کریستف کلمب و سه خدمه وی وارد جزیره ای به نام هیسپانیولا نشده و برای نخستین بار با تنباکو روبرو نمی شدند، ما باید مدت زمان بیشتری را صبر می کردیم تا دنیا بتواند با اصلی ترین رکن ساختاری فراوری دخانیات و انواع سیگار برگ آشنا گردد. ماجرا از این قرار است که ساکنان جزایر کارائیب بطور گسترده در حال پرورش توتون و تنباکو بودند که با سفر کلمب ایتالیایی این محصول در حال کشت به اروپا معرفی و ظرف مدت زمان کوتاهی از اروپا به تمام نقاط دنیا صادر شد. کلمب در سفر سال 1492 خود همراه با هکتور فوئنتس، لوئیس دو تورس و رودریگو ژرز همراه شد و توانست در همان سال پیروز به پیدا کردن گونه اولیه از سیگار برگ در جزایر کارائیب گردد.

به گزارش خدمه وی، تینوس ابتدایی ترین سیگار برگ بوده که دارای توتون خشک و پیچیده شده در میان برگهای درخت نخل یا چنار است. با گذر زمان، این اسپانیایی ها بودند که در سال 1531 میلادی بطور کاملا جدی اقدام به کشت توتون و تنباکو در جزیره سانتو دومینگو کردند و سپس، در سال 1542 میلادی هم تصمیم به احداث کارخانه فراوری سیگار در باکو گرفتند. با اینکه پس از آشنایی بشر با سیگار برگ مزرعه های کاشت توتون و تنباکوی زیادی در اقصی نقاط دنیا ایجاد شدند، اما مصرف آن تا سده 18 میلادی اصلا مرسوم نبود و نهایتا، در سالهای پایانی این سده و بعلاوه از شروع سده نوزدهم میلادی کشیدن سیگار برگ تبدیل به یک کار معمولی نزد مردم دنیا شد.

با ورق زدن برگهای تازه ای از تاریخچه سیگار برگ کوبایی به سال 1869 میلادی می رسیم؛ یعنی سالی که بطور جدی کارخانه های فراوری سیگار برگ به شهر کی وست منتقل شدند و اولین کسی هم که کارخانه فراوری خود را به این شهر منتقل کرد، ویسنته مارتینز ایبور بود. او برای فراوریی راحت تر و به دور از حواشی ناشی از جنگ های 10 ساله اسپانیایی ها این تصمیم مهم را گرفت. ایبور در کی وست آرام نگرفت، بار دیگر در سال 1885 میلادی نقل مکان کرد و با در اختیار گرفتن زمینی حوالی شهر تامپا، پیروز به ساخت عظیمترین کارخانه فراوری سیگار و تأسیس شهر تجاری خود به نام ایبور سیتی شد.

آقای ایبور عظیمترین کارخانه فراوری سیگار در دنیا را داشت و برای استخدام نیروهای موردنیاز خود هم به سراغ هزاران نیروی کار متقاضی از کی وست، کوبا و بعلاوه نیویورک رفت. در کنار فراوری کارخانه ای سیگارهای برگ، افراد محلی هم با فراگرفتن دانش فراوری آن و طریقه لول کردن صحیح توانستند در سال 1929 میلادی فراوری سیگار برگ کوبایی را به اوج خود رسانده و با فراوری چیزی بیش از 500 میلیون سیگار برگ، لقب مرکز سیگار برگ دنیا را به شهر ایبور اختصاص دهند.

براساس مقاله سیگار برگ چیست باید بدانید که بخش اعظمی از تنباکوی لازم برای فراوری انواع سیگار برگ از سوی کشورهایی همانند کوبا، پاناما، پورتوریکو، جمهوری دومینیکن، مکزیک، اکوادور، هائیتی، هندوراس، نیکاراگوئه، کاستاریکا و بعلاوه گواتمالا تهیه می گردد. از سال 1905 تنها نزدیک به 80 هزار سیگار برگ در داخل آمریکا فراوری و پخش شد و سهم زیادی از این عدد را هم مغازه داران آمریکایی تشکیل می دادند که سیگار را بصورت دستی رول نموده و در مغازه خود به فروش می رساندند. الان، سیگار برگ کوبایی بصورت ماشینی و در تعداد بالا فراوری می گردد.

عظیمترین فراوری کنندگان سیگار برگ

در حال حاضر، دو شرکت عظیم صنعت فراوری و فروش سیگار انواع سیگار برگ دنیا را در اختیار خود دارند که یکی شرکت آلتادیس و دیگر گروه دخانیات اسکاندیناوی است. شرکت اول یعنی آلتادیس، واقع در ایالات متحده، هندوراس و بعلاوه جمهوری دومینیکن بوده و 50٪ از سهام کل شرکت هاوانا را هم در اختیار دارد. این در حالی است که شرکت دوم یعنی گروه دخانیات اسکاندیناوی، در کشورهای بیشتری فعالیت می نماید. به گواهی یکی از معتبرترین مجلات فعال در حوزه سیگار و دخانیات، این جمهوری دمینیکن است که با فراوری 44٪ از انواع سیگار برگ توانست لقب عظیمترین فراوریکننده سیگار برگ را به خود اختصاص دهد.

دسته بندی سیگارها

براساس مقاله سیگار برگ چیست باید بدانید که به مجموع شکل و میزان سیگارها ویتولا می گویند و ویتولای سیگارهای برگ دنیا امروزه بسیار متنوع و مختلف است. میزان سیگار برگ برحسب قطر لول شده محصول و درازای آن تعیین می گردد و واحد میزان گیری آن عمدتا سانتیمتر، میلیمتر یا اینچ هست.

فیگورادو

به تمام سیگارهای برگ خاص کوبایی اسم فیگورادو اطلاق می گردد. این مدل از سیگار برگ کوبایی بسیار خاص فراوری شده و به لحاظ قیمتی هم کاملا گرانتر از مدل های دیگر بازار هستند. مصرف این مدل از سیگارهای برگ در ابتدای سده نوزدهم میلادی به اوج خود رسید و پس از آن استقبال کم شد.

سیگاریلو

به لحاظ میزان ای، سیگارهای برگ سیگاریلو کوچکتر از مابقی سیگارهای برگ دنیا هستند. این نوع از سیگارها فاقد فیلتر بوده و انتهای آنها چوب یا پلاستیک است. برای رول کردن سیگاریلو از ماشین های مخصوصی استفاده می گردد. این مدل از سیگارها با قیمت بسیار ارزانی در بازار بفروش می رسند و شما می توانید آنها را بصورت تکی، دو بسته ای، سه بسته ای و حتی پنج بسته ای تهیه نمایید.

پارهجو

از دیگر شکل های رایج سیگار برگ کوبا میتوان به مدل پارهجو اشاره نمود. این سیگار از ظاهری استوانه ای شکل برخوردار بوده و قطر حلقه های ابتدایی و انتهایی آن با یکدیگر کاملا برابر است.

تفاوت های سیگار برگ با سیگارهای معمولی

-سیگارهای معمولی اصولا در یک میزان طولی برابر با همدیگر فراوری می شوند و باریک و پهن بودن آنهاست که سبب ایجاد تفاوت ظاهری می گردد. در حالیکه سیگارهای برگ کاملا هم از نظر طول و هم از نظر قطر رول شده دارای تفاوت هستند.

-اگر اهل دخانیات بوده باشید، قطعا متوجه شده اید که طعم و مزه سیگارهای معمولی با همدیگر اصلا تفاوت شدیدی ندارد. این در حالی است که سیگارهای برگ نه تنها با سیگارهای معمولی بلکه در مقایسه با مدل های مختلف خود هم هر یک دارای طعم و مزه خاصی هستند.

-تفاوت آشکار دیگر مربوط به نحوه استعمال آنان است. شما در صورت خرید سیگارهای معمولی، فیلتر آنها را میان لب های خود قرار داده و با یک پک محکم دود آن را وارد ریه های خود می کنید. در حالیکه برای سیگارهای برگ نیازی به این کار نیست و تنها کافی است سیگار برگ را میان لب های خود به آرامی بچرخانید و دود آن را وارد دهان کنید.

-براساس مقاله سیگار برگ چیست باید بدانید که سیگارهای معمولی یک بار مصرف هستند. اما، شما می توانید در صورت نیمه تمام رها کردن سیگار برگ پس از مدتی برگشته، قسمت سوخته را با قیچی بریده و سپس آن را دوباره روشن نمایید.

منبع: همگردی
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1953

به "سیگار برگ کوبایی؛ مشهورترین و پرطرفدارترین سیگار برگ جهان" امتیاز دهید

1 کاربر به "سیگار برگ کوبایی؛ مشهورترین و پرطرفدارترین سیگار برگ جهان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیگار برگ کوبایی؛ مشهورترین و پرطرفدارترین سیگار برگ جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید