غریب آبادی ابعاد ضمیمه فنی تفاهم مشترک اخیر ایران و آژانس را تشریح کرد خبرنگاران

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، ابعاد ضمیمه فنی بیانیه مشترک اخیر ایران و آژانس را تشریح کرد.

غریب آبادی ابعاد ضمیمه فنی تفاهم مشترک اخیر ایران و آژانس را تشریح کرد خبرنگاران

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، طی مصاحبه ای با خبرنگاران ابعاد ضمیمه فنی بیانیه مشترک اخیر ایران و آژانس را تشریح کرد تا هیچ شبهه ای در این مورد و احتمال پنهان کاری و تفاهمات محرمانه پشت صحنه باقی نماند.

نماینده دائم کشورمان گفت همانگونه که در بند دو این تفاهم آمده است، آژانس به فعالیت های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود برای مدت تا سه ماه طبق فهرست فنی پیوست این تفاهم ادامه خواهد داد.

وی اضافه کرد: این ضمیمه، کمتر از یک صفحه و نیم است و محتوای آن (بدون ذکر نام تأسیسات هسته ای به دلیل محرمانگی) به توضیح زیر است:

ایران برای مدت تا سه ماه اجازه خواهد داد تا دوربین های نصب شده در هشت تاسیسات یا ساختمان به منظور ضبط داده ها در محل خود حفظ شده و به کار خود ادامه دهند.

دوربین های نصب شده در راستای فعالیت پادمانی در تأسیسات اظهار شده نیز در محل خود حفظ شده و به کار خود ادامه می دهند.

ایران برای مدت تا سه ماه سوابق کامل بعضی فعالیت ها مانند کیک زرد، آب سنگین و ماشین ها را حفظ خواهد نمود.

داده ها و سوابق مزبور در این دوره سه ماهه در صورتی و زمانی به آژانس ارائه می گردد که ایران تصمیم بگیرد اجرای تعهدات مرتبط هسته ای خود تحت برجام را در همین دوره از سربگیرد که طبیعتا بعد از برطرف کامل تحریم هاست. در غیر این صورت، تمامی این اطلاعات در سرانجام ماه سوم حذف و پاک خواهند شد.

ایران در این دوره سه ماهه، بروزرسانی اظهارنامه های پروتکل الحاقی را ارائه نخواهد نمود، مگر زمانی که تصمیم بگیرد اجرای تعهدات مرتبط هسته ای خود تحت برجام را در همین دوره از سربگیرد که طبیعتا بعد از برطرف کامل تحریم هاست.

غریب آبادی در ادامه اضافه کرد: اینکه مدیرکل آژانس بعد از برگشت، چه گفت مهم نیست، مهم این است بدانیم که هیچ اقدامی برخلاف مصوبه مجلس شورای اسلامی صورت نگرفته است. اینکه آژانس همین اقدامات (ذخیره سازی داده ها بدون دسترسی آژانس به آن ها مگر لغو تمامی تحریم ها در طول سه ماه) را به منزله تداوم فعالیت های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود دیده، در حالی که تمامی اقدامات داوطلبانه و شفاف ساز از جمله پروتکل الحاقی از 5 اسفندماه متوقف شدند، یک دستاورد مذاکراتی خواند.

نماینده دائم کشورمان در خصوص علت ذکر سه ماه نیز با رد هرگونه گمانه زمانی در خصوص ارتباط این موضوع با مباحث داخلی، گفت: این تاریخ به پیشنهاد آژانس در متن قید شد، چرا که اجلاس های شورای حکام هر سه ماه یکبار برگزار می شوند و مدیرکل نیز به شورا از فرایند تحولات گزارش می دهد. وی اضافه کرد: پیشنهاد ما دو ماه بود که بعد از بحث و آنالیز و بعضی نکات فنی بر دوره زمانی سه ماهه تفاهم شد.

غریب آبادی همچنین با اشاره به این که بعضی ها به نقل از مدیرکل بعد از برگشت از تهران گفتند که بازرسی های سرزده همچنان ادامه خواهد یافت و این را به منزله نقض قانون مجلس تلقی کردند نیز ضمن تاکید بر پرهیز از برآورد در خصوص موضوعاتی که ابعاد حقوقی و فنی دارند، گفت: بازرسی سرزده و همچنین بازرسی ویژه دو نوع بازرسی تحت تعهدات پادمانی هستند، آنچه که تحت پروتکل الحاقی انجام می گردد دسترسی تکمیلی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1715

به "غریب آبادی ابعاد ضمیمه فنی تفاهم مشترک اخیر ایران و آژانس را تشریح کرد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غریب آبادی ابعاد ضمیمه فنی تفاهم مشترک اخیر ایران و آژانس را تشریح کرد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید