قرص ترانگزامیک اسید موثر در درمان خونریزی های شدید

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، قرص ترانگزامیک اسید (Tranexamic acid) به منظور درمان خونریزی های شدید بعد از اعمال جراحی و همچنین خونریزی های شدید قاعدگی استفاده می گردد.

قرص ترانگزامیک اسید موثر در درمان خونریزی های شدید

سرویس سلامت - داشن اطلاعات مفید همچون موارد مصرف یا عوارض احتمالی داروها قبل از مصرف آن ها بسیار ضروری به نظر می رسد. در ادامه با قرص ترانگزامیک اسید آشنا خواهیم شد.

قرص ترانگزامیک اسید چیست؟

قرص ترانگزامیک اسید (Tranexamic acid) به منظور درمان خونریزی زیاد قاعدگی هایپرمنوره و سایر موارد خونریزی مانند خونریزی بعد از کشیدن دندان و خون دماغ مصرف می شود. این دارو در اشکال دارویی همچون قرص، کپسول و آمپول عرضه می شود.

موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی:

خونریزی بعد از جراحی دندان در بیماران مبتلا به هموفیلی

خونریزی بعد از اعمال جراحی برداشت پروستات یا جراحی مثانه

خونریزی ناشی از هیپرفیبرینولیز

آنژیوادم ارثی

عوارض تهوع ، اسهال ، سردرد، علایم سینوس و بینی، درد پشت، درد شکم، درد عضلانی مفصلی، کرامپ های عضلانی، کم خونی و خستگی
داروهای خوراکی جلوگیری کننده از بارداری حاوی استروژن، داروهای تروموبولیتیک (مانند استرپتوکیناز یا اوروکیناز)، کمپلکس ضد مهار انعقادی

مقدار و نحوه مصرف

همه دستورالعمل های بر روی برچسب دارو را دنبال کنید. این دارو را با مقادیر بیشتر و یا کمتر یا برای مدت زمان بیشتر استفاده نکنید. از آنجایی که مصرف خودسرانه این دارو به شدت منع می شود توصیه می شود جهت اطلاع از مقدار و نحوه مصرف دارو با پزشک مشورت کنید. اما به طور معمول میزان مصرف این دارو برای موارد مختلف به توضیح زیر است:
  • بلافاصله قبل از کشیدن دندان در بیماران مبتلا به هموفیلی، 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت داخل وریدی تزریق شود. پس از جراحی، با دوز 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت داخل وریدی سه تا چهار بار در روز، ممکن است برای 2 تا 8 روز استفاده شود.
  • 1300 میلی گرم (دو قرص 650 میلی گرم) به صورت خوراکی سه بار در روز (3900میلی گرم در روز) برای حداکثر 5 روز در دوران قاعدگی ماهانه.
  • 130میلی گرم (دو قرص 650 میلی گرمی) به صورت خوراکی سه بار در روز (3900 میلی گرم در روز) برای حداکثر 5 روز در دوران قاعدگی ماهیانه.
دستورالعمل دوز برای بزرگسالان می تواند برای بچه ها بیمار که احتیاج به درمان دارند استفاده شود. اطلاعات محدود نشان می دهد که دستورالعمل دوز برای بزرگسالان می تواند برای بچه ها بیمار که احتیاج به درمان دارند استفاده شود.

توجه: در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن را مصرف کنید، ولی اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف آن خودداری نموده و مقدار مصرف بعدی را نیز دو برابر نکنید.

توجه: اگر هر یک از علائم مسائل بینایی (شامل اشکال در تشخیص رنگ)، احساس سرگیجه، تشنج، ادرار دردناک یا سخت و یا خون در ادرار را داشتید دارو را قطع کنید و به پزشکتان اطلاع دهید.

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

  • اگر مشکل کور رنگی دارید، اگر در رگ های خونی چشم شما مسئله ای وجود دارد و یا اگر یک بار سکته مغزی نموده اید و یا لخته خون یا خونریزی در مغزتان داشته اید از این دارو استفاده نکنید.
  • مصرف این دارو برای سالمندان و بچه ها مشکل خاصی به وجود نمی آورد.
  • در حین درمان طولانی مدت، به طور مرتب به چشم پزشک مراجعه کنید.
  • اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، به پزشکتان اطلاع دهید.
  • این دارو می تواند به شیر مادر منتقل شود و به کودک شیرخوار آسیب برساند. بنابراین اگر شیرده هستید نیز حتما به پزشکتان بگویید.
  • این دارو را در دمای اتاق و دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.
  • این دارو ممکن است دید شما را مختل کند. اگر رانندگی و یا هر کار با دقت دیگر انجام می دهید بسیار مراقب باشید.
  • در خصوص تمام داروهای دیگری که استفاده می کنید با پزشکتان مشورت کنید.
منبع: setare.com
انتشار: 29 آذر 1399 بروزرسانی: 29 آذر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1507

به "قرص ترانگزامیک اسید موثر در درمان خونریزی های شدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص ترانگزامیک اسید موثر در درمان خونریزی های شدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید