لبنان، سعد حریری در گیر و دار ماندن یا رفتن، کوشش های ناکام آمریکا برای حذف حزب الله از دولت

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، درحالی که هیچ چشم اندازی برای تشکیل دولت در لبنان دیده نمی گردد سعد حریری به همراه فرانسوی ها منتظر خاتمه دوره ترامپ است و به اتلاف وقت ادامه می دهد.

لبنان، سعد حریری در گیر و دار ماندن یا رفتن، کوشش های ناکام آمریکا برای حذف حزب الله از دولت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه الجمهوریه، منابع مطلع از فرایند تشکیل دولت در لبنان گزارش دادند که بعضی تحرکات خارجی برای به نتیجه رساندن پفراینده تشکیل دولت اجرا شده است، در این میان فرانسوی ها به سعد حریری نخست وزیر مکلف لبنان توصیه کردند که نشستی با جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی لبنان با هدف رسیدن به توافق جهت تشکیل سریع دولت برگزار کند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

این منابع گفتند، برای فرانسه مهم نیست که این نشست به صورت علنی یا محرمانه انجام گردد بلکه نکته حائز اهمیت در نتیجه بخش بودن این نشست جهت رسیدن به یک توافق همه جانبه برای تشکیل کابینه است،

این در شرایطی است که منابع لبنانی معتقدند هیچ پروژه ای مربوط به تشکیل کابینه و لبنان در دستور کار سعد حریری وجود ندارد، همچنین هیچ چشم اندازی برای رفع شدن موانع در فرایند تشکیل دولت از جانب وی دیده نمی گردد، در واقع تنها کاری که سعد حریری اکنون انجام می دهد اتلاف وقت است، در این میان بعضی از نزدیکان نخست وزیر مکلف به او پیشنهاد می دهند استعفا کند و از زیر بار مسئولیت بن بست سیاسی و تشدید بحران ها در لبنان شانه خالی کند، اما دوستان حریری در پاریس از او می خواهند که همچنان مقاومت کند.

منابع مطلع لبنان گزارش دادند، همه صحبت ها درباره اختلاف میان میشل عون رئیس جمهوری لبنان و سعد حریری درباره سهمیه ها و پست های وزارتی و نیز گزینه هایی که برای تصدی این پست معرفی می شوند تنها در راستای کوشش برای پنهان کردن مشکل واقعی است؛ زیرا هدف اصلی عاملان عدم تشکیل دولت در لبنان کنار گذاشتن حزب الله از کابینه است.

هنگامی که حسان دیاب نخست وزیر در دولت پیشبرد امور لبنان پس از انفجار مهیب بندر بیروت در 4 آگوست 2020 استعفا کرد، فرانسوی ها فکر کردند که اکنون فرصت مناسبی برای معرفی یک شخص غیرسیاسی جهت به عهده دریافت پست نخست وزیری در لبنان است، به دنبال آن مصطفی ادیب سفیر لبنان در آلمان به عنوان نامزد نخست وزیری جدید لبنان معرفی گردید، در آن موقع فرانسوی ها معتقد بودند که شرایط اضطراری لبنان و تحرکات امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه و سفر قریب الوقوع وی بلافاصله پس از انفجار بیروت به لبنان تضمینی برای موفقیت ادیب در این مأموریت است.

به دنبال آن دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی آمریکا کاملاً بر امور لبنان نظارت داشت و مایک پامپئو وزیر امور خارجه دولت ترامپ گفت درست است که ما با فرانسوی ها کار می کنیم و اهداف مشترکی داریم اما اوضاع مانند گذشته نخواهد بود و حزب الله هرگز نباید در دولت آینده لبنان مشارکت داشته باشد. آمریکایی ها به این منظور دو وزیر سابق لبنانی یعنی علی حسن خلیل و یوسف فنیانوس را با هدف فشار بر حزب الله تحریم کردند. تحریم جبران باسیل هم پیمان مهم حزب الله از جانب وزارت خزانه داری آمریکا نیز به همین منظور صورت گرفت.

کاملاً مشخص است که آمریکا در برابر کوشش برای تشکیل دولتی مشابه دولت حسان دیاب و با حضور حزب الله در لبنان سنگ اندازی می نماید و همچنین کاملاً درست است که هیچ کس در داخل یا خارج نمی تواند حق وتوی آمریکا در منطقه عربی را که توسط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حمایت می گردد به چالش بکشد؛ اما واقعیت موجود در لبنان از دوره گذشته تا به امروز ثابت نموده است هیچ کس نمی تواند دولتی را به این کشور تحمیل کند که حزب الله را به چالش بکشد.

در این میان مصطفی ادیب بر تشکیل یک دولت کاملاً مستقل و بدون حضور هیچ یک از نیروهای سیاسی اصرار داشت؛ اما بعداً مشخص شد که خود او هیچ استقلالی ندارد و تنها یک کارت مخفی است که برای سعد حریری بازی می نماید.

پس از انتخاب سعد حریری به عنوان نخست وزیر مأمور تشکیل دولت لبنان نیز آمریکا متوجه شد که شرایط با گذشته تفاوتی نداشته است و تشکیل دولت بدون حضور حزب الله ممکن نیست و به دنبال آن فشارهای بعدی آمریکا با تهدید به تحریم های بیشتر و نیز تحریم جبران باسیل شروع شد.

منابع لبنانی معتقدند که فرانسه برای نفوذ و اجرای ابتکار خود در لبنان منتظر خروج ترامپ از کاخ سفید و روی کار آمدن جو بایدن در دولت ایالات متحده است و به اعتقاد امانوئل ماکرون با انتها دوره ترامپ در آمریکا نیروهای لبنانی می توانند دولتی را تشکیل دهند که حزب الله به هرشکلی در آن حضور داشته باشد و فرانسه نیز به راحتی بر این دولت نظارت کند، در هر صورت با توجه به روابطی که فرانسوی ها با گروه های مختلف لبنانی دارند حضور خانواده حریری در رأس دولت این کشور را ترجیح می دهند.

به طور کلی هیچ اتفاق خوب یا بد جدیدی در فرایند تشکیل دولت لبنان تا 20 روز آینده پیش بینی نمی گردد و به نظر می رسد سعد حریری تا انتها دوره دولت ترامپ در آمریکا همچنان منتظر بماند و به اتلاف وقت ادامه دهد که البته ممکن نیست در زمان بعد از آن هم پفراینده تشکیل دولت در لبنان به نتیجه برسد یا نه.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1605

به "لبنان، سعد حریری در گیر و دار ماندن یا رفتن، کوشش های ناکام آمریکا برای حذف حزب الله از دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان، سعد حریری در گیر و دار ماندن یا رفتن، کوشش های ناکام آمریکا برای حذف حزب الله از دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید