مستند فرهنگ به کتابخانه مجلس شورای اسلامی می پردازد

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، به گزارش خبرنگاران ، در برنامه مستند فرهنگ دوشنبه (28 فروردین ) درباره تاریخچه و فعالیت های کتابخانه مجلس شورای اسلامی و نشریات ادواری مطالبی بیان می شود.

مستند فرهنگ به کتابخانه مجلس شورای اسلامی می پردازد

کتابخانه مجلس شورای اسلامی 570 هزار کتاب چاپی، 28 هزار کتاب خطی، بیش از 41 هزار مجلد نشریه ادواری و میلیون ها برگ سند، بخش مهمی از میراثِ ماندگارِ تمدن کهنسال و بزرگ ایران اسلامی را بر دوش می کشد و بر اساس رسالت تاریخی که بر عهده اش نهاده شده، همواره چشم به راه پویندگانی از قافله علم و آگاهی بوده است.

این بنای آگاهی به اراده دوستدارانی از خبرگانِ فرهنگ و ادب در جمع مجلسیان منتخب مردم در اوائل تأسیس حکومت مشروطه، همزمان با استقرار مجلس و اراده حاکمیت قانون در ایران شکل گرفت، و اینگونه، اولین کتابخانه پارلمانی آسیا، با اندکی مسامحه، عمری به قدمت تاریخ تأسیس مجلس قانونگذاری (1285 شمسی) در این سرزمین دارد.

تأسیس رسمی کتابخانه ای با هدف بنیادین حمایت فکری و علمی نمایندگانِ مجلس که از ضرورت های اساسی تشکیلِ حکومت تازه بود، اگرچه در دوره نخست مجلس با همه عزمی که برای انجام این کار وجود داشت، به دلیل مسائل ناشی از تغییرات اساسی در سیستم حکومتی و مشغله های فراوان نمایندگان میسر نشد اما با مساعی و پشتکار برخی از نمایندگان فرهیخته عضو هیئت رئیسه دومین دوره مجلس شورای ملی و با تصویب آیین نامه داخلی تازه مجلس شورای ملی در سال 1287 دنبال شد.

نخستین گام ها در گردآوری کتب، مجموعه های اهدایی عده ای از بچه ها فرزانه ملت در صدر مشروطیت بود که به امید تقویت علم و آگاهی و قانون، میراث علمی و مکتوب برجای مانده از عمری تلاش خود و خاندان خویش را به کتابخانه مجلس سپردند و بدین ترتیب هم کتابخانه را بنیان نهادند و هم نام نیک از خود برجای گذاشتند.

این کتابخانه با ابتکار عده ای از برگزیدگان مجلس و در رأس آنان ارباب کیخسرو ـ به اعتبار آن که سال ها سمت کارپردازی مجلس را داشت ـ و تنی چند از دوستداران دیگر در فضایی محدود در کنار حوضخانه ساختمان قدیمی و زیبای مجلس، موسوم به ساختمان مشروطه پا به عرصه حیات گذاشت و خیلی زود محفل انس و منزل نورانی صاحبان خرد و ارباب کمال شد.

پس از شکل گیری کتابخانه در فضای محدود و موقت جنب حوضخانه در ساختمان مشروطه، به دلیل استقبال منتخبین ملت از این جایگاه معرفتی، تلاش های بسیاری برای تخصیص مکان و فضایی مناسب تر برای این مجموعه پی گرفته شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 28 فروردین 1402 بروزرسانی: 28 فروردین 1402 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2415

به "مستند فرهنگ به کتابخانه مجلس شورای اسلامی می پردازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستند فرهنگ به کتابخانه مجلس شورای اسلامی می پردازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید