تور دبی ارزان: راستا ترانزیتی امارات، ایران، ترکیه فعال می گردد
به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، بعضی خبرها از کاهش تنش سیاسی میان ایران و امارات از یک سو و بعلاوه ترکیه و امارات از سوی دیگر پس از یک دهه تنش در روابط این دو کشور حکایت دارد.
با تور دبی ارزان در زیباترین سواحل خلیج فارس استراحت کنید و شهری پر زرق و برق، بینالمللی و پیشرفته را سیاحت کنید.
این تنش زدایی سبب شده تا تجارت میان امارات و ترکیه برای ارسال کالاهای اماراتی به اروپا که پیش تر از راستا دریایی تنگه باب المندب -دریای سرخ-کانال سوئز از بندر شارجه تا بندر مرسین ترکیه انجام می شد، در پی افزایش کرایه حمل دریایی کالا، به حمل زمینی از راستا ترانزیتی ایران به ترکیه انجام گردد.
این در حالی است که راستا پیشین 20 روز و راستا تازه (عبور ترانزیتی از خاک ایران) 12 روز به طول می انجامد.
کرایه حمل دریایی کالا در خاورمیانه 3 برابر شده است
مسعود پل مه، دبیر انجمن کشتیرانی نیز چندی پیش درباره افزایش جهانی کرایه حمل دریایی کالا گفته بود: کرایه حمل و هزینه تردد کشتی ها میان بنادر ایران با بنادر چین، هند و امارات 3 برابر شده است که علت آن کاهش تعداد شناورهای کانتینری و بعلاوه تعداد کانتینرها است که در ایام کرونا سفارش ساخت کشتی و فراوری کانتینر به شدت کاهش یافت اما پس از افزایش تقاضا، از آنجایی که عرضه کم بود کرایه حمل چند برابر شد.
او اظهار داشت: در 9 ماه گذشته کرایه حمل دریایی کالا در راستاهای اروپایی 20 برابر شده و پیش بینی ها این است که احتمالاً کرایه حمل کالاها در منطقه ما به 5 برابر برسد.
عبور از خاک ایران به صرفه تر می گردد
دریادار سامه رابعه، رئیس اداره کانال سوئز در مصر نیز با اشاره به اینکه پس از انسداد کانال به وسیله یک کشتی بزرگ کانتینری، ترانزیت در این کانال به رکورد تازهی دست یافته است خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن همه متغیرهای مربوط به صنعت کشتیرانی، شاخص های تجارت دریایی بعلاوه استراتژی بازاریابی، قیمت گذاری متعادلی را برای سال 2022 در راستاهای مربوط به این کانال در نظر گرفتیم.
وی یادآور شد: کشتی های کروز در سال 2020 و 2021 بیشترین آسیب را از محل کرونا دیده اند و بعلاوه کشتی های حامل گاز LNG نیز از افزایش نرخ تعرفه ها برای سال 2022 معاف هستند.
به گفتۀ رئیس اداره کانال سوئز تصمیم برای افزایش تعرفه ها پس از آن اتخاذ شد که کانال سوئز رکورد تازهی را به منظور ترانزیت کشتی در ماه اکتبر به ثبت رساند. به گونه ای که تعداد کشتی های ترانزیتی از این کانال در این ماه به 1847 ترانزیت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن 14 درصد افزایش نشان می دهد.
بعضی کارشناسان صنعت ترانزیت معتقدند یکی از دلایل تمایل اماراتی ها به استفاده ترانزیتی از خاک ایران برای انتقال کالاهای خود به ترکیه و سپس اروپا، افزایش عوارض عبور از کانال سوئز از سوی دولت قاهره است.
مقامات ارشد اماراتی هفته آینده در تهران و آنکارا
شنیده ها حاکی است قرار است در هفته آینده مشاور امنیت ملی امارات برای آنالیز موضوع ترانزیت کالاهای اماراتی به اروپا از خاک ایران به تهران بیاید و با مقامات ارشد سیاسی و مالی ایران ملاقات و گفت وگو کند.
شیخ محمد بن زائد حاکم دوبی، نخست وزیر امارات و نایب رئیس امارات متحده عربی نیز طی هفته آینده پس از یک دهه، سفری به ترکیه درباره ترانزیت کالاهای اماراتی از راستا ایران و ترکیه به اروپا خواهد داشت.
مصر مخالف تقویت کریدور ترانزیتی ایران اما امارات و قطر مشتاق
گفته می گردد مصر به علت کاهش عبور کشتی های اماراتی از کانال سوئز، از اصلی ترین مخالفان راه اندازی کریدور ترانزیتی امارات-ایران-ترکیه است.
قطری ها نیز که روابط تجاری خوبی با ترکیه دارند، از دیگر مشتریان عبور ترانزیتی کالاهای وارداتی خود از ترکیه از خاک ایران هستند.
نقطه ضعف کجاست؟
با این حال با توجه به اینکه بیشتر تجارت منطقه به سمت حمل کانتینری متمایل شده، با توجه به نبود کشتی های رو-رو و بعلاوه نبود زیرساخت های پهلوگیری کشتی های رو-رو در اسکله های بنادر جنوبی کشور، امکان جذب بیشتر کالا از بنادر جنوبی خلیج فارس به بنادر ایران وجود ندارد.
عبور آزمایشی 2 کامیون اماراتی از ایران به ترکیه موفقیت آمیز بود
محمد جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با تأیید راه اندازی کریدور ترانزیتی تازه از خاک ایران بین امارات و ترکیه اظهار کرد: اماراتی ها سفری به تهران در دستور کار دارند و قرار است یک مقام ارشد اماراتی به ایران بیاید که پیرو مذاکرات اماراتی ها با طرف ترکیه ای است.
وی اضافه کرد: حدود یک ماه پیش عبور آزمایشی از امارات به ترکیه داشتیم و کامیونی از امارات با کشتی رو-رو به ایران آمد و از مرز بازرگان به ترکیه رفت؛ این عبور آزمایشی با 2 کامیون انجام شد.
این مقام مسئول یادآور شد: اماراتی ها این عبور آزمایشی از خاک ایران را برای آنالیز اینکه آیا ترانزیت از خاک ایران به صرفه هست یا نه، انجام دادند؛ به خصوص که حمل دریایی افزایش 2 تا 3 برابری داشته است؛ لذا تجارت دوبی و امارات به ترکیه که قبل از راستا دریایی انجام می شد، این بار از راستا خشکی صورت گیرد.
هدایتی تأکید کرد: زمان عبور از خشکی بسیار کمتر از عبور دریایی بود و صرفه مالی آن نیز تأیید شد؛ ضمن اینکه هزینه ها و توقف های عبور از کانال سوئز را ندارد. در حال حاضر کریدور جنوب به شمال ایران بسیار مورد استقبال کشورها نهاده شده و باید با توجه به شرایطی که ایجاد شده، در پی تسهیل این عبور ترانزیتی و بعلاوه کاهش فرآیندهای ترانزیت از راستا ایران باشیم. بعلاوه باید امنیت موجود در کشورمان و زیرساخت های حمل و نقلی آن را به دیگر کشورها بشناسانیم.
فرصت ترانزیتی امارات-ترکیه مانند پاکستان-ترکیه است
وی اظهار داشت: فرصت ترانزیتی امارات-ایران-ترکیه مشابه فرصتی است که با پاکستان ایجاد شده و قرار است کریدور (اسلام آباد-تهران-استانبول) فعال گردد تا عبور از قلمروی ایران از سوی کشورهای همسایه توسعه یابد.
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری نزدیک ترین بندر ایرانی به بنادر اماراتی را بنادر شهیدان رجایی و باهنر عنوان و بیان نمود: این دو بندر مورد استقبال اماراتی ها نهاده شده است.
ترانزیت کالاهای صادراتی ترکیه به قطر از خاک ایران
وی در مورد انتقال کالاهای صادراتی ترکیه به قطر از خاک ایران گفت: راستا ترکیه به قطر بعد از اتفاقاتی که میان کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس رخ داد و بعضی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، قطر را تحریم کردند، مورد استفاده نهاده شد و هنوز هم کامیون های ترکیه ای وارد ایران شده و به بنادر استان بوشهر به علت نزدیک بودن به قطر می فرایند که شامل بنادر گناوه و دیر می گردد؛ سپس از آنجا به دوحه می فرایند.
به جای کشتی رو-رو، کامیون ها با لندینگ کرافت حمل می شوند
هدایتی با بیان اینکه مشکل عمده ما در بنادر جنوبی در شرایط فعلی، نداشتن کشتی های رو-رو است اظهار کرد: در حال حاضر کامیون های ترانزیتی عمدتاً با شناورهای لندینگ کرافت جابه جا می شوند که مسائل خاص خود را دارد که شامل ایمنی کمتر این شناورها نسبت به رو-رو، حجم کمتر، زمان طولانی تر سفر با لندینگ کرافت و نهایتاً جدا شدن یدک کش (تریلی) از یدک و صرفاً انتقال یدک با این شناورها می گردد.
وی بیان نمود: اگر کشتی رو-رو داشته باشیم بسیار بهتر می توانیم از فرصت های ترانزیتی ایران بهره ببریم.
ماجرای عوارض گرفتن آذری ها از کامیون های ایرانی و پادرمیانی روس ها چه بود
وی درباره مذاکرات اخیر خود با مقامات سازمان حمل و نقل آذربایجان در سفری که به باکو داشت، گفت: بخشی از راستا گوریس-کاپان که در تفاهم نامه آتش بس میان آذربایجان و ارمنستان در نوامبر 2020 پس از مناقشه قره باغ به امضا رسید، به خاک آذربایجان منتقل شد؛ این راستا برای دسترسی کامیون های ایرانی به ارمنستان مورد استفاده قرار می گیرد.
هدایتی اظهار کرد: آذری ها ابتدا این راستا را بستند و خاطرنشان کردند این قطعه جزو خاک ماست و اجازه عبور نمی دهیم اما روس ها به موضوع ورود کردند در نتیجه دولت باکو انسداد راستا را برداشت و دوباره چند روز بعد آذری ها خاطرنشان کردند ما منع تردد ایجاد نمی کنیم اما چون قلمروی خاک آذربایجان است، مقررات ملی خود را اعمال می کنیم که همان وضع عوارض بود.
منبع: اتاق بازرگانی ایران