مصرف گاز از فراوری پیشی گرفت!

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، معاون عملیات دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه سال جاری درخواست مصرف گاز از فراوری پیشی گرفته است، بر لزوم رعایت مصرف گاز به ویژه در دی ماه تأکید کرد.

مصرف گاز از فراوری پیشی گرفت!

به گزارش ایسنا، مسعود کاظمی اظهار کرد: اکنون با فراوری روزانه حدود 850 میلیون مترمکعب گاز، میزان مصرف در بخش های خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه ها و مصارف عملیاتی، حداقل بین 100 تا 150 میلیون مترمکعب از میزان فراوری بیشتر است که البته این پیشی گرفتن تنها مربوط به فصل های سرد سال می شود.

وی با بیان اینکه در فصل های گرم و مواقعی که مصرف خانگی کمتر است، ما مسئله ای نداریم و گاه موازنه نیز درست است، ادامه داد: با این حال در روز های پیش رو، به ویژه دی ماه و با هشدار های هواشناسی، مصرف خانگی شاید حدود 50 میلیون مترمکعب دیگر نسبت به وضع جاری افزایش یابد و به حدود 600 میلیون مترمکعب در هفته جاری یا اواخر هفته برسد.

معاون عملیات دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران این میزان مصرف را بسیار بالا خواند و اضافه کرد: ضروری است هم وطنان مدیریت مصرف را در این زمینه انجام دهند تا بتوانیم هم گاز را به اقصی نقاط کشور و نقاط سردسیر در بخش خانگی برسانیم و هم بتوانیم بخش بیشتری را به واحد ها صنعتی و نیروگاهی اختصاص دهیم.

کاظمی که در یک گفت وگوی رادیویی سخن می گفت، توضیح داد: این صرفه جویی با اقدام های ساده ای مانند پوشیدن لباس مناسب فصل سرد، تنظیم دمای رفاه 18 تا 21 درجه سانتیگراد، استفاده از وسایل گازسوز با بازده بالاتر، محدود کردن فضا های گرمایشی و خاموش کردن سیستم های گرمایشی زمانی که در اماکن اداری و تجاری حضور نداریم، امکان پذیر است که می تواند به این مدیریت مصرف یاری شایانی کند.

وی یادآور شد: براساس پیش بینی سازمان هواشناسی، دی ماه سال جاری سرد و در عین حال پربارش است، این در حالی است که جبهه هوایی هم که از روز گذشته وارد کشور شده، تا روز سه شنبه در منطقه ها غرب و شمال غرب و مرکز کشور است و از سه شنبه، منطقه ها شمال شرق کشور، یعنی در مجموع حدود 24 استان را در بر می گیرد و آن ها را متأثر از بارش می نماید و این بارش کاهش دما و در پی آن، افزایش مصرف گاز را در پی دارد.

معاون عملیات دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: موضوع صرفه جویی مصرف در دو بخش آنالیز می شود؛ یکی بخش قیمتی و دیگری بخش غیرقیمتی. بخش غیرقیمتی و کوتاه مدت همین موارد جزئی بود که به صورت کوتاه مدت به آن اشاره شد و غیرقیمتی و بلندمدت همان بحث رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان است که عایق کاری ساختمان ها، افزایش بازده وسایل گازسوز و فراوری وسایل گازسوز با بازده بالا را را در پی دارد که از عهده مصرف نمایندگان خارج است و به فراورینمایندگان مسکن و وسایل گرمایشی برمی شود.

کاظمی ادامه داد: یک بحث هم بحث قیمتی است که با تغییر تعرفه ها و در واقع جریمه ای که برای مشترکان پرمصرف دیده شده و مصوبه هیئت وزیران است و از یکم آذرماه اجرایی شده، یاری خواهد نمود که مصرف نمایندگان و مشترکان پرمصرف بتوانند مصرف خود را کاهش دهند و به این وسیله به مدیریت مصرف انرژی یاری نمایند.

وی در سرانجام درباره تعرفه گاز اظهار کرد: اکنون تعرفه ها پلکانی شده و 12 پله است. از پله نخست تا سوم قیمت ها مانند پارسال است و هیچ تغییری نمی نماید، اما از پله سوم به بعد، به تناوب و به صورت پلکانی افزایش می یابد.

منبع: فرارو
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2118

به "مصرف گاز از فراوری پیشی گرفت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف گاز از فراوری پیشی گرفت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید