پای پمپئو به اوکران گیت باز شد

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، ایرنا نوشت: یک مقام ارشد آمریکایی به روزنامه وال استریت ژورنال گفته مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در میان مقام هایی بوده که به تماس تلفنی بین دونالد ترامپ و ولودیمیر زلنسکی رئیسان جمهور آمریکا و اوکراین که رسوایی جدیدی را برای ترامپ به بار آورده، گوش نموده است.

پای پمپئو به اوکران گیت باز شد

روزنامه وال استریت ژورنال روز دوشنبه این مطلب را به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نامش را ننوشته، درج کرد و اضافه کرد: این افشاگری وزارت خارجه آمریکا را ، به تحقیقات استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا نزدیک تر نموده است.

نقش پمپئو در این مکالمه تلفنی که تا قبل از این گزارشی درباره آن منتشر نشده بود یکی از چندین تحول جدید مرتبط با جنجالی است که با موضوع درخواست ترامپ از زلنسکی برای همکاری با رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ و ویلیام بار دادستان کل برپا شده است. ترامپ از رئیس جمهور اوکراین خواسته است با این دو مقام آمریکایی برای تحقیقات درباره مخالفان سیاسی ترامپ از جمله جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همکاری کند.

روز دوشنبه همچنین کمیته های اطلاعات، نظارت و امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا جولیانی را احضار کردند تا اسناد مربوط به ارتباطات خود با مقام های دولت آمریکا در کوشش هایش در اوکراین و اسناد دیگر مرتبط با چنین کوششی را تا 15 اکتبر (23 مهر) ارائه دهد.

قانونگذاران آمریکایی بر شکواییه افشاگری که به عنوان افسر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا معرفی شده و سندی از تماس تلفنی دو رئیس جمهور که توسط کاخ سفید منتشر شده است، متمرکز هستند.

اگر دموکرات ها بندهای استیضاح را تصویب نمایند این موضوع به سنا ارجاع می گردد و میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا روز دوشنبه تایید کرد که از آن حمایت خواهد نمود.

تحقیقات درباره تماس تلفنی با اوکراین که همزمان با دستور ترامپ برای تعلیق یاری به اوکراین مورد توجه قرار گرفته است به آنالیز کوشش های بیشتری از سوی دولت ترامپ برای تعامل با رهبران خارجی منجر شده است. ترامپ از آنها برای مسائل مهم مورد نظر خود درخواست یاری نموده است.

یک مقام وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه گفت: ویلیام بار از ترامپ خواسته شماره تلفن تعدادی از مقامات خارجی را که به باور او دارای اطلاعاتی درباره تحقیقات اولیه وزارت دادگستری درباره تحقیقات روسیه هستند، در اختیار نهد. دو مقام آمریکایی گفته اند ترامپ به تازگی در راستای درخواست ویلیام بار از نخست وزیر استرالیا خواسته به این تحقیقات یاری کند.

مقام وزارت امور خارجه آمریکا از بیان این که ویلیام بار از کدام کشورها درخواست اطلاعات نموده، خودداری کرد. دادستان کل آمریکا هفته پیش در ایتالیا بسر می برد و با مقامات دولتی این کشور رایزنی کرد.

سفیر استرالیا در واشنگتن در نامه ای که در تاریخ 28 مه (7 خرداد) برای ویلیام بار ارسال نموده پیشنهاد کرد به تحقیقات روسیه یاری خواهد نمود. وی گفت: ما آماده هستیم همه اطلاعات مربوطه را برای یاری به این تحقیقات در اختیار شما قرار دهیم.

پمپئو قراراست امروزدوشنبه راهی یک سفراروپایی گردد. او هفته گذشته گفته بود که شکواییه فرد افشاگر تماس تلفنی ترامپ را نشنیده اما اقدامات وزارت خارجه کاملا مناسب و متناسب با کوشش های دولت برای تقویت روابط با اوکراین بوده است.

پمپئو در سخنانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل اشاره ای به حضور خود در زمان برقراری این تماس تلفنی نکرد و فقط گفت که شکواییه توسط کسی تهیه شده که اطلاعات دست دومی داشته است

چند روز قبل پمپئو گفت مخالف انتشار نسخه ای از تماس تلفنی ترامپ و زلنسکی است. وی 31 شهریور در مصاحبه با فاکس نیوز گفت؛ چنین تماس هایی، تماس های خصوصی ببین رهبران دنیا است واغلب منتشر نمی شوند. وی از بیان جزییات این تماس تلفنی خودداری کرد.

پمپئو تا 4 اکتبر (12 مهر) وقت دارد تا به درخواست سه کمیته وزارت امور خارجه، اطلاعات ونظارت برای ارائه اسناد مربوط به تحقیقات مربوط به این تماس تلفنی پاسخ دهد.

طرح کمیته های مذکور، خلع قدرت ماری یووانویچ سفیر سابق آمریکا در اوکراین، کرت ولکر نماینده ویژه آمریکا، جورج کنت دستیار وزارت امور خارجه در امور اروسیا و اروپا، اولریچ برنچبال و جوردن سوندلند سفیرآمریکا در اتحادیه اروپا است.

یک افشاگر ناشناس در شکوائیه ای فاش نموده که ترامپ ماه ژوئیه در تماسی تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین از او خواسته بود تا تحقیقاتی درباره هانتر بایدن پسر جو بایدن به عمل آورد.

هانتر بایدن برای شرکت گاز اوکراینی تا سال 2019 کار می کرد و ترامپ و متحدان او کوشش نموده اند این موضوع را به کوشش جو بایدن و پسرش برای ورود به اقدامات غیرقانونی در اوکراین متهم نموده و به وجهه این نامزد دموکرات به عنوان اصلی ترین رقیب انتخاباتی ترامپ لطمه وارد نمایند.

افشای محتوای این تماس تلفنی باعث شد تا دموکرات ها تحقیقات برای استیضاح ترامپ را شروع نمایند.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 634

به "پای پمپئو به اوکران گیت باز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پای پمپئو به اوکران گیت باز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید