گزارش همتی از فرایند کنترل متغیر های پایه پولی و نقدینگی

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در فضای مجازی، نوشت: بانک مرکزی، بعنوان مسئول سیاست پولی و اعتباری، علاوه بر ضرورت مهار تورم و یاری به خروج از رکود، روبرو با اثرات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و نیز تسهیل تامین اقتصادی کسری بودجه بوده است. در این شرایط کاملا پیچیده، اگر مقاومت بانک مرکزی در مقابل بسیاری از درخواست ها، شرایط پایه پولی و نقدینگی نبود، امروز به گونه ای دیگر رقم خورده بود.

گزارش همتی از فرایند کنترل متغیر های پایه پولی و نقدینگی

همتی افزوده است: به همین دلیل، بانک مرکزی به مانند تمام بانک های مرکزی جهان، نمی توانست در مورد احتیاج های تامین مالی در اوایل شیوع کرونا که اقتصاد طبقات کم درآمد جامعه را متاثر ساخته بود، بی تفاوت باشد. کاهش یک درصد نرخ سپرده قانونی در ابتدای سال، با هدف یاری به بانک ها برای تامین مالی و اعطای وام ارزان قیمت به خانوار های یارانه بگیر و نیز کسب و کار های آسیب دیده و تامین مالی یاری ودیعه مسکن انجام گرفت.

رئیس بانک مرکزی توضیح داد: نظر به پایش فرایند متغیر های مالی، از اول مهرماه با هدف کاهش ضریب فزاینده و کنترل بیشتر رشد نقدینگی نرخ سپرده قانونی به شرایط اولیه آن برگردانده شد. اقدامات احتیاطی برای کاهش ریسک ترازنامه بانک ها نیز طبق برنامه پیش می رود.

وی در این یادداشت می افزاید: همراهی دولت محترم در تامین کسری بودجه نیمه اول سال به وسیله انتشار اوراق بدهی قابل تقدیر است. امیدوارم با توجه به مجوز های قانونی اخذ شده، این فرایند در نیمه دوم سال نیز با جدیت ادامه یابد تا بتوان کسری بودجه سال جاری را به صورت سالم و با کمترین اثرات جانبی بر اقتصاد کلان تامین مالی کرد.

رئیس بانک مرکزی تاکید می نماید: بی شک مهمترین عامل برون زای اقتصاد کشور، ادامه تحریم های یک جانبه و ظالمانه آمریکا علیه کشورمان است هر گونه تحلیل راجع به متغیر های پولی و قضاوت در مورد عملکرد بانک مرکزی بدون در نظر دریافت تاثیر این عامل بی تردید نمی تواند یک تحلیل جامع، علمی و از نظر اجرایی راهگشا باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1438

به "گزارش همتی از فرایند کنترل متغیر های پایه پولی و نقدینگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش همتی از فرایند کنترل متغیر های پایه پولی و نقدینگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید