10 باور رایج و نادرست درباره خواب ، نوشیدن یک فنجان قهوه خواب را به هم می ریزد؟ ، علائمی که نشان می دهد کودک شما به بی خوابی مبتلاست

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، نداشتن اطلاعات کافی درباره خواب و یا مسائل آن مانند بی خوابی باعث شده شایعات و باورهای اشتباه درباره خواب زیاد باشد.

10 باور رایج و نادرست درباره خواب ، نوشیدن یک فنجان قهوه خواب را به هم می ریزد؟ ، علائمی که نشان می دهد کودک شما به بی خوابی مبتلاست

به گزارش خبرنگاران، قطعا می دانید که اگر هنگام عصر یک فنجان قهوه بنوشید، خواب شما به هم می ریزد و این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست. البته در این بین باورهای غلطی هم در خصوص بی خوابی وجود دارد که بهتر است آنها را مورد آنالیز قرار دهیم. در این قسمت قصد داریم که ده باور غلط در خصوص بی خوابی را با شما به اشتراک بگذاریم.

  • با این روش سه سوته خوابتان می برد

1. خوابیدن برای افراد مبتلا به افسردگی فواید زیادی دارد

همه ما شنیده ایم اگر از افسردگی رنج می بریم، باید بیشتر بخوابیم تا کم تر فکر و خیال کنیم اما تحقیقات اخیر نشان می دهد اگر افراد مبتلا به افسردگیِ شَدید، حاقل یک شب بیدار بمانند، شرایط بهتری پیدا می نمایند و علت آن هم شوکی است که به ساعت بیولوژیکی داخل بدن آنها وارد می گردد و احتمالا بعد از آن، دیگر در خوابیدن هنگام شب مسئله ای نخواهند داشت.

  • نشانه های رایجی که می گوید شما افسردگی دارید

2. بدن به کم خوابی عادت می نماید

اگر سعی دارید خواب خود را کم کنید، بهتر است در انجام این کار تجدید نظر کنید. اگر چند شبی است که ساعات خواب خود را کاهش می دهید، احتمالاً در طول روز حس خواب آلودگی بیشتری خواهید داشت. تنبلی و خواب آلودگی در طول روز، بدون خواب کافی هنگام شب اتفاق می افتد و بدن هرگز به آن عادت نمی نماید؛ بلکه بهره وری آن کاهش پیدا خواهد نمود. متخصصان پیشنهاد می نمایند که شب ها بین 7 تا 9 ساعت بخوابید. برترین حالت این است که بین ساعت 8 تا 12 شب به رختخواب بروید.

3. بی قراری و حرکات مختلف بدن نشان دهنده بد خوابی است

اگر هنگام شب، زمانی که خواب هستید، حرکات شما بسیار کم است، احتمالا خواب سالمی دارید. مثلا ممکن است هنگام شب پای شما تکان بخورد که کاملاً طبیعی است اما اگر شرایط زیر را دارید، بهتر است حتما در پی چاره باشید:

حرکات بسیار شدید و ناگهانی بدن

راه رفتن هنگام خواب

برخورد خشن در طول شب

بیدار شدن مدام حین خواب شب

دندان قروچه کردن در طول خواب

راه رفتن در خواب

4. بی خوابی اساساً به علت شرایط ذهنی شماست

بی خوابی می تواند تحت تاثیر استرس و شرایط روانی شما قرار بگیرد اما شرایط جسمانی هم می تواند عاملی برای بی خوابی باشد. معمولاً خانم ها بیشتر از آقایان به علت مسائل مختلف جسمی مثل مشکل قلب، سکته یا حتی چاقی دچار بی خوابی می شوند.

بعلاوه مسائلی مثل سندروم پای بیقرار، تغییرات هورمونی، مسائل تیروئیدی، اختلالات عصبی می تواند علتی برای بی خوابی هنگام شب باشد. برخی از خانم ها به علت به هم ریختگی چرخه قاعدگی و یائسگی هم دچار بی خوابی شبانه می شوند.

5. بیدار شدن وسط خواب شب، یعنی خواب مفید شما به هم خورده است

گاهی اوقات ممکن است برایتان پیش بیاید که حین خواب شب یک الی دو بار بیدار شوید و به سختی دوباره بخوابید. برخی از افراد ترجیح می دهند که این تایم داخل رختخواب باشند و کوشش نمایند تا دوباره خوابشان ببرد اما متخصصان پیشنهاد می نمایند که در چنین مواردی بهتر است از تخت خواب بیرون بیایید و کاری را انجام دهید که به شما آرامش می دهد. به مدت 15 تا 20 دقیقه به رختخواب نروید. بهتر است که در این تایم به هیچ چیز فکر نکنید، از دستگاه های الکترونیکی هم استفاده نکنید. فقط می توانید کمی آب بنوشید.

6. باید هر شب سر ساعت به رختخواب بروید و هر روز سر ساعت بیدار شوید

قطعاً برنامه ریزی برای خواب بسیار مهم است اما متخصصان بیشتر در خصوص زمان بیداری شما تاکید دارند. یعنی این که سعی کنید صبح ها تقریباً در زمان یکسان بیدار شوید. مهم تر از همه این است که شب ها در زمان یکسان بخوابید. از طرفی هم نمی توان برای همه افراد معین کرد که چه ساعتی بخوابند زیرا بدن افراد مختلف با یکدیگر فرق دارد و هیچ نیازی نیست که خودتان را مجبور کنید شب ها ساعت 10 بخوابید یا صبح ها ساعت 7 صبح از خواب بیدار شوید.

7. بی خوابی فقط بخشی از سخت خوابیدن است

سختی به خواب رفتن با مشکل بی خوابی مرتبط است. این اختلال ممکن است علائم دیگری هم به همراه داشته باشد. مثلاً بیدار شدن های پشت سر هم، صبح زود بیدار شدن و ناتوانی در به خواب رفتن و احساس کسلی هنگام صبح. اگر همه این علائم را دارید، بهتر است که به متخصص مراجعه کنید و مشکل بی خوابی خود را هر چه سریع تر رفع کنید.

8. نوشیدن یک فنجان قهوه در آخر شب، خواب را به هم می ریزد

افرادی که عاشق نوشیدن قهوه هستند، نگران نباشند زیرا تحقیقات نشان می دهد که هیچ رابطه ای بین مصرف قهوه 4 ساعت قبل از خواب، با بدخوابی وجود ندارد. فقط کاری که باید انجام دهید، این است که قهوه بیش از حد غلیظ نخورید.

  • اگر هر روز دو فنجان قهوه بخوریم چه اتفاقی در بدن ما می افتد؟ | آیا نوشیدن قهوه باعث طول عمر می گردد؟

9. اگر نمی توانید شب ها خوب بخوابید، این کم خوابی را در آخر هفته جبران کنید

برخی از افراد باور دارند که چون در طول هفته خواب کافی ندارند، باید در آخر هفته تلافی نمایند و بیشتر بخوابند اما شواهد علمی مبنی بر درست بودن انجام این کار وجود ندارد. بهتر است که هر روز سر ساعت ثابت از خواب بیدار شوید.

10. بچه ها از بی خوابی رنج می برند؟

بچه ها ممکن است به بی خوابی دچار شوند. علت بی خوابی بچه ها با علت بی خوابی جوانان شبیه به هم است و ممکن است به علت شرایط های جسمانی یا عوامل روحی روانی باشد.

علائمی که نشان می دهد کودک شما به بی خوابی مبتلاست، شامل موارد زیر است:

مدام احساس خستگی می نماید.

برای رفتن به رختخواب بهانه جویی می نماید.

مدت زمان زیادی طول می کشد تا به خواب برود.

همواره دوست دارد که از رختخواب بیرون بیاید و چیزی درخواست کند.

اغلب شب ها از خواب بیدار می گردد یا کل شب را بیدار می ماند.

صبح ها به راحتی بیدار نمی گردد.

معمولاً سعی می نماید که هر روز زمان خوابش را تغییر دهد.

منبع: ایسکانیوز

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 مهر 1401 بروزرسانی: 13 مهر 1401 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2330

به "10 باور رایج و نادرست درباره خواب ، نوشیدن یک فنجان قهوه خواب را به هم می ریزد؟ ، علائمی که نشان می دهد کودک شما به بی خوابی مبتلاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 باور رایج و نادرست درباره خواب ، نوشیدن یک فنجان قهوه خواب را به هم می ریزد؟ ، علائمی که نشان می دهد کودک شما به بی خوابی مبتلاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید