19 اثر طبیعی و معنوی شاهرود در لیست میراث فرهنگی کشور ثبت شده است

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین اخبار منتشر گشته، 19 اثر طبیعی و معنوی شاهرود در لیست میراث فرهنگی کشور ثبت شده است.

19 اثر طبیعی و معنوی شاهرود در لیست میراث فرهنگی کشور ثبت شده است

مرتضی نظری، رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه به میزبانی میزبانی سالن جلسات پارک علم و فناوری استان سمنان ضمن بیان اینکه 136 اثر طی سال 1401 در لیست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید، ابراز داشت: از 90 درصد اماکن بازدیدهای لازم به عمل آمد و با تشکیل کمیته فنی با توجه به توضیح خدمات از لحاظ بازسازی و احیا اولویت بندی شده و کار در حال اجرا است.

وی ضمن بیان اینکه از بین آثار ثبت شده تنها سه مکان خانه یغماییان، خانه عطاردی ها و آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی به صورت کامل در اختیار میراث فرهنگی است، اضافه نمود: مابقی اماکن بیشتر در ید اختیارات ارگان های دولتی و غیر دولتی است و بیشتر مساجد، حمام ها و کاروانسراها در اختیار اوقاف نهاده شده است که برای ساماندهی به همه این موارد مطالبه گری باید از همه نهادها صورت گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود بابیان اینکه برای امسال 19 پرونده میراث طبیعی و معنوی شاهرود در لیست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده، ابراز داشت: با این مقدار ثبت آثار رتبه شهرستان از مرتبه چهارم ثبت به رتبه دوم استانی ارتقا پیدا نموده است.

نظری ضمن بیان اینکه وجود بالغ بر یک میلیون اثر ثبت شده کشور اعتبارات حوزه میراثی را با مضیقه روبرو نموده، ابراز داشت: با توجه به اینکه بازسازی ابنیه تاریخی یکی از دغدغه های مهم بحساب می آید لذا در بین بناهای ثبتی موارد واجد شرایط اضطرار در اولویت نهاده شد و 11 کارگاه بازسازیی در سطح شهرستان فعال شد.

وی ضمن بیان اینکه 11 اثر و بنای تاریخی در حوزه شهرستان بازسازی و ساماندهی شدند، اضافه نمود: گرمابه شهر بی ارجمند، مسجد دستجرد، برج و باروی شاهرود، مسجد جامع شاهرود، بقعه شیخ عماد الدین، سنگفرش بازار شاهرود، بازسازی برج باروی بسطام و بازسازی و ساماندهی انبار نمک مهمترین این طرح ها را شامل می گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود بابیان اینکه حفظ درختان قدمت دار شهرستان برای حفظ فضای سبز از مطالبات موجود مردم است، ابراز داشت: از آنجا که شاهرود با چنارها و فضای سبز آن شناخته می گردد لذا 11 درخت کهنسال در قالب شش پرونده ثبتی در لیست میراث طبیعی کشور نهاده شد.

نظری از ثبت اورس دو هزار و 700 ساله اورس ابرسج در سال گذشته اطلاع داد و توضیح داد: درخت اورس کهنسال ابرسج سومین موجود زنده ایران به شماره 1100 در لیست میراث طبیعی کشور ثبت شده است.

وی از ثبت عمارت تاریخی باغ سراب و پنج درخت این مجموعه اطلاع داد و اضافه نمود: متأسفانه در این مجموعه شرکت قنوات باعث آسیب به بعضی درختان مجموعه شد که در صورت صدمات جدی به درختان می بایست جوابگو باشد و میراث در این زمینه به طور جد پیگیر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود بابیان اینکه هشت پرونده میراث ناملموس در لیست معنوی و ناملموس کشور به ثبت رسیده، ابراز داشت: خوشبختانه شاهرود به لحاظ سنت ها و آئین ها بسیار غنی است و با توجه به اینکه همه ساله یک یا دو نوبت این موارد در کشور به صورت استانی ثبت می گردد لذا مهارت تهیه خوراکو، آش زنگلاچو، مراسم شمع و زیارت منبر، آئین دوری پزون و غیره مهمترین این رویدادهای ثبت شده هستند.

نظری ضمن بیان اینکه در حوزه گردشگری نیز پنج رویداد و جشنواره گردشگری شامل زاغ بور قلعه بالا، گل و گلاب نگارمن، نخل و خرما طرود، نمد ابرسج، سنجد کلامو در سطح شهرستان به انجام رسیده، ابراز داشت: هدف از برگزاری این جشنواره ها معرفی و تعریف محور گردشگری در شهرستان است.

وی با بیان اینکه فراوری محتوای صنایع دستی از حالت سنتی باید خارج و به مسیر تازه ریل راهنمایی گردد، اضافه نمود: در راستای تسهیلگری، بازاریابی و فروش صنایع دستی نیازمند توانمند سازی و حمایت از این بخش هستیم. لذا مجموع این کوشش ها منجر به انعقاد تفاهم نامه برپایی اولین خانه خلاق استان به صورت مشترک با پارک علم و فناوری شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود با بیان اینکه طی سال گذشته 11 نمایشگاه در سطح شهرستان برگزار و منتهی به فروش خوب صنایع دستی شده است، ابراز داشت: صنایع دستی به صورت سنتی پیش می رود و هنوز به سمت فراوری خلاقانه حرکت ننموده است که با این اتفاقات فوق میتوان شاهد تحول خوب در این حوزه بود.

نظری ضمن بیان اینکه اولین مرکز نوآوری فرش و دستبافته ها در سطح شهرستان راه اندازی شده، توضیح داد: این اقدام که با همکاری مرکز خوشه فرش و دستبافته های استان و شرکت شهرک صنعتی استان با هدف جذب خلاقیت و نوآوری افراد شکل گرفته است.

وی اضافه نمود: هفت دوره آموزشی تخصصی ویژه هنرمندان صنایع دستی برگزار شده است.

رئیس میراث فرهنگی شاهرود بعلاوه بیان نمود: برگزاری اولین رویداد ملی صنایع خلاق و فرهنگی، برگزاری رویداد نقشه کسب و کار در صنایع خلاق، صدور هفت مجوز رسمی برای عرضه صنایع دستی و اخذ هفت گواهی مهر اصالت ملی شش مورد حوزه سفال و سرامیک و یک مورد حوزه چوب مهمترین رویدادهای حوزه صنایع دستی را شامل می گردد.

نظری از افزایش 200 درصدی تسهیلات مشاغل خانگی حوزه صنایع دستی اطلاع داد و توضیح داد: از 80 فقره با مبلغ یک میلیارد و 600 میلیون تومان سال 1400 به 80 نفر به مبلغ تسهیلات سه میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده است.

وی از افزایش 76 درصدی اعتبارات استانی، ملی و سفر در شاهرود اطلاع داد و اضافه نمود: به سه طرح مطالعاتی بافتهای تاریخی و محورهای گردشگری شهرستان نیز اعتبارات قابل توجه تعلق گرفته است.

منبع: همگردی
انتشار: 31 خرداد 1402 بروزرسانی: 31 خرداد 1402 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2443

به "19 اثر طبیعی و معنوی شاهرود در لیست میراث فرهنگی کشور ثبت شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "19 اثر طبیعی و معنوی شاهرود در لیست میراث فرهنگی کشور ثبت شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید