ترامپ: الزامی برای ماندن کانادا در نفتا وجود ندارد

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، به گزارش خبرنگاران، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز شنبه در پیامی توئیتری خاطرنشان کرد: هیچ الزام سیاسی برای نگه داشتن کانادا در توافق جدید نفتا وجود ندارد.

ترامپ: الزامی برای ماندن کانادا در نفتا وجود ندارد

از سفر با تور کانادا لذت ببرید.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: اگر نتوانیم پس از دهه ها سوء استفاده، به توافق منصفانه ای برای امریکا دست یابیم، کانادا از آن بیرون خواهد رفت.

وی در ادامه اضافه کرد: کنگره نیز نباید در جریان این مذاکرات دخالت کند در غیر اینصورت به آسانی به توافق نفتا خاتمه می دهم. نفتا یکی از بدترین توافقاتی در تاریخ آمریکا بوده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه گذشته نیز در این خصوص اعلام نموده بود: از نام (توافق) نفتا خلاص خواهیم شد و نام آن را توافق تجاری آمریکا- مکزیک می گذاریم.

مذاکرات ایالات متحده آمریکا و کانادا بر سر بازبینی معاهده تجارت آزاد آمریکای شاقتصادی موسوم به نفتا بدون هیچ نتیجه مشخصی روز گذشته به خاتمه رسید.

قرار است دونالد ترامپ رئیس جموری آمریکا به کنگره اطلاع بدهد که قرار است این معاهده تنها با حضور مکزیک پیش برود.

مذاکرات بر سر معاهده نفتا بیش از یک سال پیش بین آمریکا٬ کانادا و مکزیک شروع شد. در این مدت تهدیدهای مکرر دونالد ترامپ در مورد فسخ این معاهده که در سال 1994 امضا شده، بازار اقتصادی را آشفته کرد و باعث کاهش ارزش واحد پول مکزیک و کانادا شد.

آمریکا و مکزیک در نهایت اما پنجم شهریور در مورد بازبینی و تغییرات در معاهده نفتا به توافق رسیدند. این مذاکرات روی مقررات صنایع خودروسازی متمرکز بود. پس از این توافق، دونالد ترامپ به کانادا تا روز آدینه مهلت داد تا با شروط مربوط به تجارت خودرو و سایر موضوعات توافق کند و تهدید کرد که اگر توافق سه جانبه حاصل نشود ممکن است برای خودروهای ساخت کانادا که مقصد عمده آن بازار آمریکا است٬ تعرفه وضع کند.

یک مقام کانادایی دیروز آدینه به شبکه خبری سی ان ان گفت: امروز دیگر مذاکره نمی کنیم. احتمالا مذاکرات را اواسط هفته آینده از سر می گیریم.

کریستیا فریلند وزیر خارجه کانادا ظهر آدینه تاکید نموده بود که کشورش در صورتی قرارداد جدید را امضا خواهد نمود که به نفعش باشد.

یکی از مسائل مورد مناقشه میان ایالات متحده و کانادا٬ صنعت لبنی دو کشور است. ترامپ از کانادا خواسته تا به وضع تعرفه های سنگین بر لبنیات آمریکایی خاتمه بدهد و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نیز می گوید که قصدش حفاظت از صنعت لبنی کانادا است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 365

به "ترامپ: الزامی برای ماندن کانادا در نفتا وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ: الزامی برای ماندن کانادا در نفتا وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید