کرونا در ایران؛ از 119 فوتی جدید تا شروع تست واکسن ایرانی و اظهارات جدید وزیر بهداشت

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، خبرگزاری خبرنگاران- وزیر بهداشت ضمن اعلام شروع تست انسانی واکسن ایرانی از هفته جاری گفت: ما در آینده نزدیک اثبات می کنیم که واکسن داخلی مان نسبت به بسیاری از واکسن هایی که در جهان می سازند، ارجح است.

کرونا در ایران؛ از 119 فوتی جدید تا شروع تست واکسن ایرانی و اظهارات جدید وزیر بهداشت

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، سخنگوی وزارت بهداشت از کاهش موارد ابتلا و فوتیهای روزانه ناشی از کرونا به دنبال اقدامات اجرا شده اطلاع داد و گفت: در 24 ساعت گذشته 119 بیمار به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.

به گفته وی از دیروز تا امروز 7 دی 1399 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 5 هزار و 502 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که 530 نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید19 در کشور به یک میلیون و 200 هزار و 465 نفر رسید.

لاری گفت: متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 119 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 54 هزار و 693 نفر رسید.

دکتر سیماسادات لاری اضافه نمود: خوشبختانه تا کنون 951 هزار و 860 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. 5212 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در شرایط شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون 7 میلیون و 407 هزار و 400 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور اجرا شده است.در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، 108 شهرستان در شرایط نارنجی و 340 شهرستان در شرایط زرد قرار دارند.

به مرگ زیر 120 نفر رسیدیم

نمکی وزیر بهداشت با اشاره به التهاب ناشی از جهش ویروس کرونا در جهان، در عین حال درباره شرایط کشور گفته که شرایط خوشبختانه در کشور ما در هفته ای که گذشت، مناسب تر بوده است و امروز به آمار مرگ زیر 120 نفر در روز رسیدیم. او گفته در آمارها می بینید که شرایط خوشبختانه در کشور ما در هفته ای که گذشت، مناسب تر بوده است و امروز به آمار مرگ زیر 120 نفر در روز رسیدیم و این اولین روزی است که بعد از چند ماه داریم به این آمار رو به کاهش به سمت 100 نفر در روز را مشاهده می کنیم. البته یک نفر هم مرگ برای ما غم انگیز و ماتم زاست. در مقایسه با روزهای پر التهاب جهان، کشور جمهوری اسلامی ایران هر روز نسبت به کشورهای اول که معمولا کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند، فاصله اش را بیشتر می نماید.

نمکی با اشاره به شرایط منحنی کرونا در کشور، گفت: کرونا بعد از پیک سرکشی که داشت، امروز در تمام استان های ما دارد به روزهای اردیبهشت ماه که میزان مرگ و میرمان در بیشتر استان ها در حد صفر بود، نزدیک می گردد. دیروز در بسیاری از استان ها مرگ و در بعضی استان ها بستری صفر را تجربه کردیم.

احتمال تغییر در ویروس کرونا در کشور

از سوی دیگر سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره احتمال ورود ویروس جهش یافته کرونا، گفته که تغییر در ویروس در کشور خودمان هم ممکن است رخ دهد. اخیرا در نیجریه و آفریقای جنوبی هم جهش ویروس کرونا مشاهده شده است که سرایت آن از ویروس جهش یافته انگلستان بیشتر است.

دکتر علیرضا رئیسی درباره جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: آخرین شرایط بیماری در سطح جهان آنالیز شد. خوشبختانه در حال حاضر شهر قرمز در کشور نداریم و 330 شهر زرد و 108 شهر نارنجی داریم که امیدواریم این شهرها هم به مرور به سمت رنگ زرد بروند و میزان ابتلا و بستری کاهش یابد. با توجه به اینکه محدودیت رفت و آمد 9 شب تا 4 صبح به گواه روسای دانشکاه های علوم پزشکی در کاهش بار بیماری خیلی موثر بوده است قرار شد این محدودیت در شهرهای زرد هم اجرایی گردد. البته تنها بحث محدودیت نیست این یک هشدار است و خوشبختانه مردم هم همراهی می نمایند.

رییسی، گفت: ادعاهای موجود درمورد ایمنی زایی واکسن از 70 درصد تا 95 درثد متغیر است اما همان 5 درصد در یک جمعیت 80 میلیونی رقم کوچکی نیست. حتی با شروع واکسیناسیون تا سه یا چهار ماه بعد باید پروتکل ها سفت و سخت رعایت گردد. اخیرا در نیجریه و آفریقای جنوبی هم جهش ویروس کرونا مشاهده شده است که سرایت آن از ویروس جهش یافته انگلستان بیشتر است.

مدارس همچنان مجازی خواهد بود

وی در رابطه با پیشنهادی که درمورد بازگشایی مدارس مطرح شده بود، اظهار کرد: کرونا آثار مختلفی بر ابعاد مختلف دارد؛ بچه ها پایه اول و دوم چندان نمی توانند با آموزش مجازی ارتباط برقرار نمایند اما با وحود تمام دغدغه ها بازگشایی حضوری مدارس به دلیل شرایط موجود پذیرفته نشد. امیدواریم در اولیل سال آینده شرایط بهتر گردد و ایمنی کافی برای دانش آموز و معلم فراهم گردد تا مدارس حضوری شوند قطعا تا آخر سال جاری مدارس به شکل حضوری نخواهند بود و برای سال آینده بعدا تصمیم گیری می گردد.

ورود هلال احمر برای خرید واکسن کرونا

دکتر کریم همتی رییس جمعیت هلال احمر ایران نیز از اقدام برای خرید یک میلیون دوز واکسن کرونا اطلاع داده و گفته که وزیر بهداشت اعلام کردند که هلال احمر هم در بحث خرید واکسن کرونا مشارکت کند که در حال حاضر داریم رایزنی ها را انجام می دهیم. بعد از اینکه رایزنی ها به جایی برسد باید هم بحث قیمت و هم نوع واکسن را با سازمان غذا و دارو چک کنیم و برای هر یک از واکسن هایی که مورد تایید سازمان غذا و دارو باشند، اقدام کنیم. به هر حال منبع ما از منابع موجود در بازار است که تهیه خواهد شد. یکی از خیرین هم دارد به ما یاری می نماید که از خارج از کشور مقداری واکسن خریداری کند که برای ما ارسال گردد که البته مقدارش نسبت به کل واکسنی که می خواهیم دریافت کنیم، زیاد نیست.فعلا در مرحله اول میزان واکسن کرونایی که سازمان هلال احمر می خواهد خریداری کند، یک میلیون دوز است. البته با توجه شرایط حاکم بر کل جهان که تقاضا برای واکسن زیاد است و منابع فراوریی آن کم است، طبیعتا فضای خاصی وجود دارد و مانند واکسن آنفلوآنزا میزان خرید آن زیاد نیست، اما ما این راستا را دنبال می کنیم تا ان شاالله نتیجه دهد.

شروع تست انسانی واکسن ایرانی از هفته جاری

وزیر بهداشت کشورمان گفته است:از همه مهمتر کار بزرگ و حماسه ای است که عزیزان ما در داخل کشور انجام می دهند و آن هم فراوری واکسن داخلی است. خوشبختانه مراحل تست انسانی از این هفته شروع می گردد و منبع دیگری هم از هفته آینده مجوز تست انسانی را دریافت می نماید. مردم باور نمایند که ما اینکاره هستیم و قدمتی به طول یک قرن در فراوری واکسن در رازی و پاستور داریم. مردم بدانند که ما توانمندی این کار را داریم.

نمکی تاکید نمود: عزیزانی که در این راه ما را همراهی می نمایند دلسرد نشوند. بانوی بزرگوار و دانشمندی که در تیم تحقیقات ما واقع شده است که متاسفانه حمله هایی به ایشان شده بود. این فقط به این دلیل است که این دانشمندان کنار بکشند، اما می دانم که مقتدرتر و توانمندتر از این هستید که از این صحنه پای بیرون بگذارید. ما در آینده نزدیک اثبات می کنیم که واکسن داخلی مان نسبت به بسیاری از واکسن هایی که در جهان می سازند، ارجح است.

85 طرح طب سنتی برای یاری به بهبود بیماران کرونا

دکتر آرمان زرگران مشاور امور بین الملل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت نیز با اشاره به اینکه 85 طرح تحقیقاتی برای یاری به درمان کرونا محوز مطالعات بالینی گرفتند، گفت:در این بین 23 طرح به دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت واصل شد و 3 طرح نیز در کمیته علمی ستاد کرونا مطرح شده است.

او می گوید:تا به امروز 85 طرح مصوب تحقیقاتی در حوزه گیاهان دارویی طب سنتی و طب های مکمل برای یاری به درمان کرونا مصوب شدند، کد کمیته اخلاق گرفتند و در سامانه کارآزمایی بالینی کشور هم ثبت شدند و مجوز قانونی برای انجام طرح اخذ کردند.تعداد قابل توجهی از این طرح ها اجرا شده که نتایج خوبی داشتند و 3 طرح از این تعداد در کمیته علمی ستاد کرونا مطرح شده است و در حال آنالیز های بیشتر هستند. نتایج و گزارش نهایی23 طرح از این 85 طرح به دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت واصل شده است که نتایج بسیار خوبی داشتند.

وی با تاکید بر اینکه هیچکدام از طرح ها ادعای درمان کرونا را ندارند و تنها برای یاری به بهبود حال بیماران مبتلا به کرونا مورد آنالیز قرار می گیرند، اظهار کرد: بعضی از این داروها حتی توانستند زمان بستری بیماران را به نصف کاهش دهند و در فرایند مبارزه با کرونا یاری کردند. مطالعات چندصد نفری و چند مرکزی برای بعضی طرح ها اجرا شده است و مقالات بسیاری از طرح ها آماده شدند تا در آینده نزدیک منتشر شوند و به استناد علمی چاپ شده بتوانیم راستای باز کنیم تا از این دستاوردها در یاری به درمان مبتلایان به کرونا استفاده کنیم.راه اندازی مرکز طب سنتی برای بیماران مبتلا به کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اتفاق مثبتی بود که باعث شد دیگر دانشگاه ها را نیز تشویق به دایر کردن چنین مرکزی کنیم تا بیمارانی که تمایل به دریافت خدمات طب سنتی دارند بدانند باید به کجا مراجعه نمایند تا دست شیادان و سودجویان این حرفه کوتاه گردد.

وی درخصوص تعداد افرادی که در این مطالعات بالینی داروهای طب سنتی را دریافت کردند، توضیح داد: حجم نمونه هر طرح متناسب به داروی آن متفاوت است، از حدود 300 تا 400 نفر تا تعداد کمتر در طرح ها مورد مطالعه قرار گرفتند. بسته به نوع طرح، پیش از شروع انجام مطالعات بالینی جامعه هدفمان را معین می کنیم. بعضی طرح ها بر بیماران سرپایی و بعضی بر بیماران بستری و بدحال تر امتحان شده است. در واقع هر طرح با توجه به ادعایی که مطرح نموده است برای گروه مورد نظر خود استفاده می گردد. گروه سنی هم بسته به نوع مطالعه متفاوت است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1591

به "کرونا در ایران؛ از 119 فوتی جدید تا شروع تست واکسن ایرانی و اظهارات جدید وزیر بهداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا در ایران؛ از 119 فوتی جدید تا شروع تست واکسن ایرانی و اظهارات جدید وزیر بهداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید